۱۹ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۸
کد خبر: ۱۱۲۳۹۴
محقق حوزه علمیه قم بیان داشت:

استاندارد سازی مفاهیم، نیاز امروز پژوهش دینی

خبرگزاری رسا _ محقق علوم اسلامی با اشاره به این که متاسفانه نبود یک برنامه استراتژیک و بلند مدت در امر پژوهش مورد تاکید بیشتر پژوهشگران است گفت: نبود مدیریت و برنامه جامع و مناسب سبب شده تا بودجه‌های انسانی و مادی به هدر رفته یا در جای خود استفاده نشود.
پژوهش


حجت الاسلام احمد رضوانی‌فر، محقق حوزه علمیه قم در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا اظهار داشت: پژوهش به معنای یک نوع نوآوری است که بتواند به طور معمول مشکلی را از جوامع در بعد نظری یا عملی حل کند به عبارت دیگر پژوهش تداعی‌گر همان علم مفیدی است که در روایات اسلامی بیان شده است.

وی با اشاره به این که متاسفانه نبود یک برنامه استراتژیک و بلند مدت در امر پژوهش مورد تاکید بیشتر پژوهشگران است گفت: نبود مدیریت و برنامه جامع و مناسب سبب شده تا بودجه‌های انسانی و مادی به هدر رفته یا در جای خود استفاده نشود.

وی اظهار داشت: موسسات پژوهشی حوزوی باید با مدد گرفتن از توان پژوهشگران اسلامی و یک همگرایی تکاملی، مسیر دست یافتن به دانش‌های جدید و مطالعات نو در حوزه دانش‌های شکل گرفته را دنیال کنند.

وی در ادامه با اشاره به ضعف پژوهشگران علوم اسلامی در استفاده از روش‌های پژوهشی آکادمیک افزود: آشنا نبودن محققان علوم اسلامی با زیر ساخت های پژوهشی مشکل عمده ای است که باید راهکارهای آموزشی آن اندیشیده شود.

این محقق علوم اسلامی گفت: امروز اگر المیزان علامه طباطبایی را به عنوان یک محک مورد قبول برای پژوهش‌های دینی لحاظ کنیم، باید ببینیم کدام یک از پژوهش‌های علوم اسلامی توانسته است به اندازه آن تاثیر گذار باشد؟

وی ادامه داد: امروز در قم پژوهشگاه های فراوانی وجود دارد که با نیروهای انسانی و مادی در حال تحقیق هستند اما کدام یک توانسته‌اند تصوری جدید همراه با قوتی از مباحث دینی همچون کار المیزان تحویل دهند.

این محقق علوم اسلامی یکی دیگر از مشکلات پژوهش‌های دینی را عدم استاندارد در حوزه مفاهیم عنوان کرد و گفت: امروز در علوم مهندسی واژگان دارای بار معنایی خاصی است و این گونه نیست که پژوهشگر این رشته هر کلمه‌ای را خواست استخدام کند و طبق تعریفش پژوهش را ادامه دهد.

وی بیان داشت: باید معیارهای استاندارد پژوهش دینی و شاخص هایی مورد قبول تحقیق ارائه شود تا بتوانیم یک پژوهش را ارزیابی و اندازه‌گیری و آن را از تالیف جدا کنیم.

این محقق علوم اسلامی گفت: تدوین معیارها و میزان های قبولی پژوهش دینی با توجه به روش و محتوا، زمینه استانداردسازی تحقیق و مبدل شدن سیر علمی حوزه‌های علمیه به سمت مسیری مشخص با چارچوب های معین است. /909/ت302/ع

ارسال نظرات