۲۷ شهريور ۱۳۹۰ - ۲۲:۰۲
کد خبر: ۱۱۲۹۷۹

شماره جدید دو فصلنامه نعیم منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ پنجمین شماره دو فصلنامه نعیم از سوی جامعه المصطفی العالمیه شعبه اصفهان منتشر شد.
نشريه ، مجله
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، پنجمین شماره دو فصلنامه نعیم در حوزه فقه و معارف اسلامی در جامعه المصطفی العالمیه شعبه اصفهان منتشر شد.

در این شماره از فصلنامه پنج مقاله انتظار بشر از دین، دین و آزادی، انسان در نگاه تطبیقی اسلام و حقوق بشر، مفهوم اصل قرار داد و نقش آن در تقسیر قرار داد و عصمه النبیاو الائمه به ترتیب به قلم سید یاسین کاظمی، علی جمعه حیدریف محرم علی خلیلی، نرگس خالقی‌پور و احمد رضا داوودی و یوسف جوادی به چاپ رسیده است.

نویسنده اولین مقاله این دو فصلنامه مطرح‌شدن بحث انتظار بشر از دین را در غرب با هدف راندن دین از عرصه جامعه با حاشیه می‌داند و می گوید: در این حوزه سه نظر انتظار حد اقلی، انتظار حداکثری و انتظار تعادلی وجود دارد.

کاظمی در مقاله انتظار بشر از دین معتقد است انتظار بشر از دین یک انتظار تعادلی است که ادله عقلی و نقلی بر آن دلالت دارد و تمام انتظاراتی که به هدایت و رسیدن به کمال انسان است را پاسخ خواهد داد.

علی جمعه حیدری نویسنده مقاله دین و آزادی نیز این مساله را از بزرگترین چالش‌های حوزه دین‌پژوهی می‌داند و می‌نویسد: هیچ گونه تضادی بین دین و آزادی معقول وجود ندارد چرا که دین برای آزادی اجتماعی، فردی و معنوی آمده است.

محرم خلیلی در سومین مقاله دو فصلنامه نعیم به تضاد برخی از موارد اعلامیه حقوق بشر با دین پرداخته و می نویسد: در این اعلامیه انسان تعریف و جایگاه واحدی ندارد.

وی می افزاید: در این نگاه گاهی فروتر از حیوان و گاهی نیز فراتر از ملایکه نگریسته شده است و از این رو تنها با نگاه دینی و اسلامی می توان شناخت جامع و کاملی از انسان ارائه کرد.

خالقی پور و داوودی نیز در چهارمین مقاله این فصلنامه تفسیر قرارداد را از مباحث مهم علم حقوق دانسته اند و بر ضرورت آگاهی قاضی با اصول تفسیر قرارداد برای رفع اختلافات تاکید کرده اند.

نویسندگان این مقاله اصل اطلاق را از اصول رفع اختلافات در ابهام قراردادها می دانند.

در آخرین مقاله این دو فصلنامه که به زبان عربی و به قلم یوسف جودی نگارش یافته است در پنج مبحث و یک مقدمه به مساله عصمت پیامبران و ائمه (ع) پرداخته شده است./965/ن602/س
ارسال نظرات