۱۸ مهر ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۱
کد خبر: ۱۱۴۴۲۰
انتقاد از روند پایان نامه نویسی در حوزه علمیه:

اختصاص کمتر از پنج ساعت از سوی استاد راهنما برای یک پایان‌نامه نشانگر وجود مشکل ساختاری است

خبرگزاری رسا - عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: امر تحقیق نیازمند تامل طلبه و راهنمایی و مشاوره اساتید است که با تقویت حمایت‌ها می توانیم مسیر دست یابی به اهداف علمی را تسریع ببخشیم.
پژوهش


حجت‌الاسلام حسین الهی‌نژاد، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: پژوهش دینی تحقیق در عرصه‌های گوناگون دین و یافتن پاسخ برای پرسش‌هایی است که در عرصه دین مطرح می‌شود.

وی با بیان اینکه پژوهش باید به شکل واکاوی عمیق، دارای ساختار و منسجم باشد، ادامه داد: پژوهش دارای انواع عقلی، نقلی، تجربی، تاریخی بوده و محقق با گرایش توصیفی، توصیفی تحلیلی، توصیه ای و ... کار را سامان می دهد.

این پژوهشگر دینی با اظهار تاسف از اینکه پژوهش‌های حوزه علوم دینی، به شکل موضوع محور درآمده است، گفت: عدم طرح مساله برای انجام پژوهش موجب شده تا تحقیقات صورت گرفته کآرایی و کابردی لازم را نداشته باشد.

این محقق علوم اسلامی با تاکید بر اینکه کاربردی بودن پژوهش باید مورد توجه محققان علوم اسلامی قرار گیرد، ادامه داد: پژوهش باید با در نظر گرفتن سوالات روز جامعه و مسائل و مشکلاتی که گریبان‌گیر مردم است به ارائه راه حل بینجامد.

وی گفت: بخش دیگری از پژوهش‌ها که در پی برطرف کردن نیاز های بنیادی در علوم است باید دارای وصف عمق و همه جانبه‌نگری باشد.

این محقق علوم اسلامی با بیان اینکه مساله پژوهش در بین بزرگان تا حدودی مورد کم توجهی قرار گرفته است، ادامه داد: نظام حمایت‌های تشویقی و توصیه‌ به پژوهش در بین اساتید و مسؤولان کمرنگ شده است.

وی با بیان اینکه نیازمند ایجاد ساختاری بهینه هستیم تا نیاز سنجی کند، افزود: عدم اطلاع رسانی از پژوهش های انجام شده، نبود مرکزی برای تجمیع پژوهش‌های دینی و سازمان ارائه دهنده موضوعات پژوهشی دست به دست هم داده تا پژوهش‌های تکراری تولید شود و از سوی دیگر در برخی موضوعات تحقیقی شکل نگیرد.

این پژوهشگر حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه نیازمند سازمانی هماهنگ کننده در امور پژوهشی هستیم، ادامه داد: جمع آوری نیازهای پژوهشی در حوزه های گوناگون و ارائه به افرادی که در صدد نوشتن کار تحقیقی، رساله علمی و یا پروژه‌های کلان هستند، خدمتی ارزشمند است که سرعت تولید علم را افزایش می بخشد.

محقق حوزه علمیه قم با بیان اینکه باید پژوهش محوری به عنوان یک ارزش در حوزه علمیه تبلیغ و ترویج شود و آموزش و پژوهش هر کدام در جایگاه واقعی خود قرار گیرند، خاطر نشان کرد: امر تحقیق نیازمند تامل طلبه و راهنمایی و مشاوره اساتید است که با تقویت حمایت ها می توانیم مسیر دست یابی به اهداف علمی را تسریع بخشیم.

محقق حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخن خود، پیرامون پایان نامه نویسی در حوزه گفت: استفاده از اساتید مشهور در عرصه پایان نامه نویسی موجب شده تا طلاب با مشکل روبرو شوند و به قول معروف تقاضا زیاد و عرضه کم است، مرکز مدیریت حوزه در این بخش باید فعال تر شود و با معرفی اساتید بیشتر، کار را آسان‌تر و با کیفیت‌تر کند.

وی گفت: دوستان ما درباره کم وقت گذاشتن از ناحیه اساتید راهنما و مشاور بسیار گله مند هستند به گونه‌ای که یکی از دوستان می‌گفت استاد راهنمایم برای رساله علمی دکترای من در طول دو سال کمتر از پنج ساعت وقت گذاشت! این یعنی عدم هدایت علمی طلبه و به دست آمدن نتیجه ای غیر درخور.

این استاد حوزه علمیه گفت: مشکل ساختاری و محتوایی در حوزه پژوهش موجب شده است تا پایان نامه های حوزه به سمت موضوعاتی غیر همگام با فضا و نیازهای جامعه کشیده شود. /909/ت302/ع

ارسال نظرات