۱۹ مهر ۱۳۹۰ - ۲۱:۰۳
کد خبر: ۱۱۴۵۳۷
عضو جامعه مدرسین:

مدیریت علمی در دولت اسلامی باید با تراز فقه حرکت کند

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، گفتمان انقلاب اسلامی را گفتمان پیشبرد باورها و ارزش های اسلامی دانست و تاکید کرد: در دولت اسلامی که برخاسته از آموزه های دینی و اسلام است، مدیریت علمی باید با تراز فقه هماهنگ باشد.
آيت الله كعبي سلسله نشست هاي انقلاب اسلامي، مخاطرات امروز و فردا آيت الله عباس کعبي عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله عباس کعبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، عصر سه شنبه در نشست علمی انقلاب اسلامی، مخاطرات امروز و فردا که در سالن همایش های نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در قم برگزار شد، به تبیین ماهیت دولت اسلامی و کارکردهای آن در دنیای امروز پرداخت.

آیت الله کعبی با اشاره به ماهیت دولت اسلامی، نقاط ضعف و قوت مدل های مختلف دولت را بیان کرد و بیان داشت: دولت اسلامی به معنای حکومت مطلقه در دست یک شخص نمی باشد و نباید از واژه ولایت مطلقه، دولت مطلقه استنباط شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه در اسلام سرزمین غیر از زمین است، گفت: فضای مشاع محل زندگی یک ملت هم کیش و با آرمان واحد را سرزمین می گویند، رابطه سرزمین و حاکم در اسلام رابطه مالک و مملوک نیست و حاکم نیز مثل سایر مردم می تواند مالک بخشی از زمین باشد، اما کل سرزمین ملک او نیست و مسلمین هم چنین حقی ندارند.

وی با بیان اینکه امامت و امت دارای حقوق متقابلی هستند، ابراز داشت: حاکم اسلامی اعم از نبی، وصی و  در عصر غیبت ولی فقیه ریاست حکومت و دولت اسلامی را عهده دار است، نه اینکه با حکومت مساوی باشد.

آیت الله کعبی اظهار داشت: حکومت در حقیقت مثل جهت الامامه می ماند و باید بگوییم نهاد حکومت و ولایت و حاکمیت الهی در شریعت اسلامی تجلی می یابد، پیامبر هم تابع شریعت و قانون الهی است، از این رو امام راحل با یک جمله کوتاه و پرمغز می فرمایند حکومت اسلامی حکومت قانون است و حکومت استبدادی نیست، بلکه حکومت مشروطه مقید به شرط هایی که در کتاب و سنت آمده، هست.

وی با بیان اینکه ولی فقیه ریاست دولت اسلامی را به عهده دارد، تاکید کرد: برخی اشتباه بزرگی کرده اند و ولایت فقیه را مساوی با دولت گرفته اند، در حالی که این گونه نیست که از دل آن برخی نظریه ها را بیرون بیاوریم، بلکه ریاست دولت اسلامی است.

آیت الله کعبی با بیان اینکه دولت اسلامی ویژگی های خاص خود را دارد، ابراز داشت: بر این اساس باید گفت دولت اسلامی در مقایسه با سایر دولت ها نه دولت مطلقه، نه دولت مشروطه و نه دولت طبقاتی که برخاسته از یک صنف و طبقه خاص است می باشد.

آیت الله کعبی با تاکید بر اینکه دولت اسلامی دولت بندگان خدا است، بیان داشت: دولت اسلامی به معنای دولت نگهبان و نظم و امنیت صرف هم نیست، پس باید گفت دولت اسلامی ریشه در تعالیم انبیا و اولیای الهی و ریشه در وحی و کتاب و سنت دارد و از همان لحظه ای که انسان در زندگی اجتماعی به قانون نیازمند شد، خداوند تبارک و تعالی برای اداره انسان و جامعه انبیا را فرستاد.

وی با بیان اینکه دولت اسلامی تدوام بخش دولت انبیای الهی و حضرت محمد(ص) است، تصریح کرد: ما معتقدیم دولت با وحی الهی شروع شده است و ناشی از این مساله است، آنچه در انقلاب اسلامی اتفاق افتاد و یک نظام مقدس شکل گرفت، در حقیقت این نظام احیای مجدد مفهوم دولت اسلامی است که در عصر پیامبر و امام علی بروز و ظهور کرد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: سی و دو سال از عمر با برکت انقلاب اسلامی با فراز و نشیب هایی که داشته است، می گذرد، رهبری افق های پیش رو را در پنج فصل از جمله تحول بنیادین بر اساس ارزش های اسلامی، تاسیس نظام اسلامی، ایجاد دولت اسلامی، وسیله بودن دولت برای تحقق یک سری اهداف، ایجاد کشور اسلامی تبیین و ترسیم کرده اند.

وی تاکید کرد: بر اساس دسته بندی که رهبر انقلاب بیان کرده اند، با توجه به نقاط ضعف و قوت و مسیر تحول پرشتاب در گفتمان انقلاب اسلامی، این سؤال مطرح است که آیا ما مرحله دولت اسلامی را گذرانده ایم و برای این منظور باید اهداف را تبیین کنیم تا مسیر را گم نکنیم.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم حرکت آحاد جامعه دولت اسلامی به سمت و سوی کمال واقعی را یک هدف اساسی در دولت اسلامی عنوان و تصریح کرد: برای اینکه این اهداف متعالی محقق شود باید کارکردهای دولت اسلامی را توضیح و تبیین کنیم.

وی خاطرنشان کرد: کارکرد اصلی دولت اسلامی کارکرد فرهنگی و فقهی است، چراکه ماهیت انقلاب اسلامی ماهیت فرهنگی است، اگر از این هدف فاصله گرفتیم اهداف متعالی دولت اسلامی محقق نخواهد شد.

این عضو جامعه مدرسین تاکید کرد: این یک شاخص است، زمانی که می گوییم فرهنگی یعنی دولت اسلامی دولت اعتقادی است که باید بر مدار ایمان و بندگی خدا حرکت کند، دولت اسلامی دولت اخلاقی است و جامعه و آحاد بشریت را بایستی به سمت و سوی حرکت بر مدار ارزش های اخلاقی سوق دهد.

وی با بیان اینکه دولت اسلامی دولتی فقهی است، اظهار داشت. تمام سازوکارها و مناسبات دولت باید با شاخص فقه اندازه گیری شود، حداقل های التزام به فقه و واجبات و محرمات الهی در همه تار و پود دولت اسلامی باید سازوکارهایش مشخص باشد.

آیت الله کعبی با تاکید بر اینکه در کنار ولایت مطلقه فقیه تخصص و تعهد باهم کشور را می سازد، اصلاح اوضاع مردم را یک اصل دیگر در دولت اسلامی عنوان کرد.

وی با بیان اینکه مدیریت علمی در دولت اسلامی باید هماهنگ با تراز فقه حرکت کند و به اصلاح اوضاع بپردازد، کارکردهای دیگر دولت اسلامی را بیان و شاخصه های آن را تبیین کرد.

این عضو هیات علمی مؤسسه امام گفت: از ابتدای انقلاب اسلامی گفتمان های متعددی مطرح شده است، اما پایه اصلی گفتمان انقلاب اسلامی گفتمان پیشبرد باورها و ارزش های اسلامی است و برای تحقق شاخصه های دولت اسلامی با تراز مطلوب نظام اسلامی و حرکت به سوی شکل گیری کشور اسلامی باید بنیادهای دولت اسلامی را برپایه ایمان و تقوا مجددا طراحی و آسیب ها را تبیین کنیم.

وی با اشاره به فرازهایی از بیانات رهبر انقلاب تاکید کرد: جمهوری اسلامی دارای شکل و محتوایی است، شکل نظام دستگاه ها و قواها هستند، اما محتوای نظام مجموعه اصولی مثل اسلام گرایی، عدالت گرایی، استکبار ستیزی، توجه به معنویت و اخلاق است.

آیت الله کعبی بیان داشت: مقام معظم رهبری در جلسه ای گفتند وظیفه من این است که اجازه ندهم در محتوای انقلاب اسلامی انحراف ایجاد شود و وظیفه نخبگان نیز این است که رهبری را در تحقق این محتوا کمک کنند و حفظ نظام مقدس اسلامی در گرو تحقق محتوای آن است و گفتمان انقلاب این ظرفیت را داراست.

این عضو جامعه مدرسین در پایان گفت: در این گونه نشست ها می توانیم بررسی کنیم که در چه مقاطعی از زمان از این اصول فاصله گرفته ایم و علت فاصله گرفتن ما چه بوده است. /924/پ202/ج
ارسال نظرات