۰۵ آبان ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۳
کد خبر: ۱۱۵۶۲۲
در قم بررسی شد؛

بیداری اسلامی و افول هژمونی صهیونیسم

خبرگزاری رسا ـ بیداری اسلامی و افول هژمونی صهیونیسم در چهارمین پیش‌نشست علمی چهاردهمین جشنواره شیخ طوسی‌(ره) بررسی شد.
لوگوي بيداري اسلامي

  
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، چهارمین پیش‌نشست علمی چهاردهمین جشنواره بین‌المللی پژوهشی شیخ طوسی‌(ره) با موضوع «بیداری اسلامی و افول هژمونی صهیونیسم»،  به همت پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی‌(ره) و در سالن اجتماعات این پژوهشگاه برگزار شد.
 
سیدمهدی طاهری، عضو هیأت علمی جامعةالمصطفی العالمیه در ابتدای این مراسم با اشاره به مفهوم صهیونیسم که نام کوهی در جنوب غربی بیت‌المقدس است، تعبیر این واژه را تنها در قالب رژیم اشغالگر قدس، صحیح ندانست.
 
وی افزود: صهیونیسم در متون دینی یهود نشان از آرمانی برای بازگشت ملت یهود به سرزمین بیت‌المقدس دارد و یهودیان صهیونیسم بازگشت به سرزمین قدس و اسکان آن را سنبل فرمانروایی در جهان می‌دانند و به دنبال آن هستند.
 
دبیر نشست بیداری اسلامی و افول هژمونی صهیونیسم با بیان این‌‌که صهیونیست‌ها با خوار شمردن ملت‌های دیگر در فکر تثبیت صیانت خود هستند، تأسیس ملت، کسب هویت ملی، پیدا کردن یک وطن و پایه‌گذاری دولت را از جمله اهداف تشکیل رژیم غاصب اسرائیل برشمرد.
 
وی با اشاره به این‌که حامیان صهیونیسم برای رسیدن به هدف خود یعنی داشتن یک سرزمین موعود و رفاه اجتماعی بالاتر شیوه‌های خصمانه‌‌ای را در جهان به کار می‌برند، گفت: بمب‌گذاری در سرزمین‌های یهود با هدف ایجاد خطر برای یهودیان از جمله سیاست‌های خصمانه این گروه است.

در ادامه این مراسم سیدجلال دهقانی فیروزآّبادی، رییس دانشکد حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی به بررسی رخداد بیداری اسلامی و افول هژمونی صهیونیسم در خاورمیانه پرداخت و در سخنانی تبیین این موضوع را بدون علت‌یابی بیداری اسلامی امکان‌پذیر ندانست.

وی تحولات ایجاد شده در منطقه خاورمیانه را ریشه‌دار و شکل‌ گرفته در یک پروسه زمانی مشخص ارزیابی کرد و با بیان این‌که کشورهای عربی خارومیانه از لحاظ تاریخی مستعمره بوده‌اند، گفت: کشورهای این منطقه از ابتدای دوران استعمار بر سر یک دوراهی قرار داشت که یا شیوه زندگی غربی را برگزیند و یا هویت بومی و ارزش‌های سنتی خود را حفظ کند.

این استاد دانشگاه با بیان این‌که آنچه در منطقه خاورمیانه شکل گرفت الگوی نخست بود، افزود: پس از فرایند پروسه استعمار تابه امروز، جهان سوم و کشورهای خاورمیانه سه موج قیام را علیه غرب تجربه کرده‌اند که قیام ملت‌های عربی برای کسب استقلال و حاکمیت ملی را می‌توان به «فرایند استعمارزدایی» تعبیر کرد.
 
همچنین فؤاد ایزدی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران به تبیین جنبش وال استریت و افول هژمونی لابی صهیونیسم در نظام سرمایه‌داری پرداخت و با تشریح ساختار جریان سیاست در آمریکا از نخبگان صاحب قدرت تا دولت، گفت: جنبش وال استریت که اکنون در 1400 شهر آمریکا به راه افتاده، یک انقلاب است.

وی جنبش وال استریک جامعه آمریکا را به دو بخش ثروتمندان یک درصد و اکثریت 99 درصد تقسیم کرد و گفت: جنبش وال استریک یک جنبش اعتراضی نیست بلکه جنبشی با نمادهای انقلابی است که معترضان آن نه به دنبال اصلاح بلکه به دنبال انقلاب در برابر ثروتمندان هستند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران یادآور شد: رؤسای شرکت‌های خصوصی، طبقه بالای جامعه آمریکا را تشکیل می‌دهند که افزون بر تأمین مالی بنیادها و اتاق‌های فکر که گزارشاتی برای دولت ارایه می‌دهد، مسؤولیت تأمین مالی گروه‌های بحث و انجمن‌های مشورتی سیاسی آمریکا را نیز به عهده دارند.
 
وی رابطه نخبگان صاحب قدرت با رؤسای شرکت‌های خصوصی و ثروتمندان جامعه آمریکا را در سه ضلع تأمین مالی سیاستمداران، اتاق‌های فکر و رسانه‌ها بررسی کرد و افزود: هزینه‌های انتخاباتی را آن یک درصد جامعه آمریکا تأمین می‌کنند و سیاستمداران خود را وامدار ثروتمندان می‌دانند./920/پ202/ص

ارسال نظرات