عمق بخشی به محتوا و روشهای جدید در کتابهای درسی حوزوی ضروری است
حجت الاسلام عبدالله دهقان، استاد حوزه علمیه قم در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا درباره تحول در حوزه های علمیه بیان داشت: کارهای انجام شده در زمینه تحول در حوزه بیشتر جنبه نظری داشته و سعی شده تا صاحبنظران حوزوی در کمیتههای تخصصی شرکت کرده و مسائل تحول گفتوشنود شود. این روش در حد نوشتار و تعیین راه خوب بود.
وی از نوشته شدن کتاب تحول از منظر مقام معظم رهبری خبر داد و گفت: رهبر معظم انقلاب در مقاطع گوناگون به مساله تحول در حوزه اشاره کردهاند که مجموع نظریههای ایشان جمع آوری شده است و در بعد نظری کارگشا خواهد بود.
این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: امروز وقت آن رسیده است تا مجموعه مباحث نظری تحول به ساحت عمل کشانده شود و برای ایجاد تحول در حوزه کمر همت را ببندیم و به صورت عینی آن را در ساحتهای گوناگون اجرایی کنیم.
این محقق علوم اسلامی بر اصلاح کتب درسی حوزه تاکید کرد و گفت: متون درسی باید با سبک جدید و بر اساس نیازها طلاب تدوین شود به گونهای که عمق علمی با روش جدید در آن مقارن شود. به هر حال نباید از کتاب های قدیم حوزه غافل شد زیرا بنیه طلاب را قوی می کند و باعث می شود آنها بتوانند از ذخائر علمی پیشینیان استفاده کنند.
این استاد حوزه علمیه قم گفت: از سوی دیگر نباید فراموش کنیم کتابهای قدیمی خیلی روشمند نیست و فاقد بیان مطلب به صورت درس درس و تمرین و موضوع پژوهشی پیشنهادی است.
وی بیان داشت: برای حفظ شیوه سلف باید از روش های جدید که محتوای عمیق و روش جدید را عجین کرده است استفاده کرد و برای رسدن به این هدف باید از کارشناسان علوم مختلف یاری جست.
این محقق علوم اسلامی با بیان اینکه باید مسائل فلسفی و معقول در کنار دانش منقول طرح شود، گفت: امروز فلسفه درس جنبی است در حالی که باید به صورت درس اصلی در کنار فقه و اصول تدریس شود.
وی بیان داشت: اگر طلبه فلسفه نداند نمی تواند با اصول کنار بیاید، زیرا اصول ما با فلسفه عجین شده است و فهمیدن کفایه و اصول مرحوم اصفهانی بدون دانستن فلسفه امکان پذیر نیست. /909/ت303/ع