۲۲ آبان ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۴
کد خبر: ۱۱۶۷۲۳
نویسنده کتب دینی:

برگزاری دهه غدیر مورد تاکید مراجع تقلید است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: پیامبر اکرم(ص) امر کرد مسلمانان همه ساله این روز را جشن بگیرند و تمامی امامان نیز این روز را جشن می‌گرفتند.
علي اكبر مهدي پور


حجت الاسلام علی اکبر مهدی پور، کارشناس مهدویت در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: همه پیامبران به اوصیای خود توصیه می‌کردند که روز غدیر را جشن بگیرند، این مطلب را مرحوم کلینی در کافی جلد چهارم، صفحه 149 آورده است.

این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه بزرگداشت عید غدیر از تاکیدات قرآنی است، گفت: این واقعه تاریخی آنقدر مهم است که بزرگ راویان سنی و شیعه آن را از چندین طریق نقل کرده‌اند و شاعران برگرد این ماجرا سروده‌اند و حکیمان پیرامونش اندیشه کرده‌اند.

وی با اشاره به جلد نخست کتاب الغدیر، ص 513 بیان داشت: پیامبر اکرم(ص) سه روز در سرزمین غدیر ماندند و این ایام را جشن گرفتند و به حاضران که بالغ بر صد و بیست هزار نفر بودند فرمودند به من تبریک بگویید که خداوند مرا به پیامبری و خاندانم را به امامت مفتخر کرده است.

وی ادامه داد: نبی مکرم اسلام(ص) به حسان بن ثابت امر کرد با شعر گفتن، هنگامه غدیر را جاودانه کند و شریف رضی در خصایص الائمه این واقعه را به زیبایی نقل کرده است.

این استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: پیامبر اکرم(ص) امر کردهمه ساله این روز را جشن بگیرند و تمامی امامان همه ساله روز غدیر را جشن می‌گرفتند. امام رضا در سال 203 قمری عید غدیر را در خراسان جشن گرفتند و این را علامه امینی به تفصیل در جلد نخست الغدیر، صفحه 506 نقل کرده است.

این سیره پژوه ادامه داد: معز الدوله پادشان مقتدر آل بویه در سال 352 عید غدیر را رسما جشن گرفت که نقل مفصل این جشن در کتاب الخطط المغریزیه جلد دو، صفحه 116 آمده است، همچنین دولت فاطمیون در مصر و مراکش از سال 362 قمری همه ساله عید غدیر را به مدت ده روز جشن می گرفتند که مغریزی گزارش جامعی از مراسم جشن و سرور دهه غدیر از سال 516 ارائه داده است.

وی با اشاره به گزارش تقی الدین احمد بن علی مغریزی متوفی 845 قمری در الخطط المغریزیه در توصیف حال و هوای عید غدیر در حکومت فاطمیان گفت: در آن روز جشن باشکوهی در مسجد جامع قاهره برگزار می شود، قاریان قرآن تلاوت و شاعران اشعار خود را انشاد می کنند و فقیهان در مراسم حضور دارند و بعد به قصر رفته و از دست خلیفه هدیه دریافت می کنند. در دهه میانی ذی‌حجه همه امیران و درجه‌داران خود را مهیای حضور در مراسم عید می کنند. روز 18 ذی‌حجه، خلیفه بدون سایبان و بدون تشخص برای حضور در قرائت خطبه حضور می‌یابند و طبق روال وزیر وارد قصر می شود تا خلیفه وارد مراسم شود. تخت خلیفه را در مقابل درب کاخ می‌گذارند و پنج هزار نظامی سواره و هزار پیاده و هفت هزار پرچم به دست در اطراف خلیفه حرکت می کنند و به مقام راس الحسین مشرف شده و خلیفه در جایگاه می رود و خطیب متن خطبه نبی مکرم در روز غدیر را قرائت می کند و قاضی القضاه نماز عید را به همراه مردمی خواند و در این روز بیش از عید قربان قربانی می شود. در این مراسم اشراف؛ اعیان مساکین و فقرا جمع شده و هدیه دریافت می کنند و همه منتظر جایزه هستند تا جایی که افرادی که دختر دم بخت دارند یا می خواهند برای پسر خود همسری انتخاب کنند، منتظر صله این روز می‌مانند.

این نویسنده کتاب های تاریخی اظهار داشت: در ایران اسلامی از سال 907 همه ساله عید غدیر در سطح وسیع جشن گرفته می‌شود و در سال 1388 آیت الله وحید خراسانی و آیت الله صافی طی بیانیه‌های جداگانه بیان داشتند که دهه غدیر برگزار و پاس داشته شود. /909/ت302/ع

ارسال نظرات