۲۲ آبان ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۱
کد خبر: ۱۱۶۷۲۷
محقق حوزه علمیه قم:

غدیر به عنوان نماد وحدت مسلمانان تبلیغ و ترویج شود

خبرگزاری رسا ـ عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ولایت و وحدت را از نکته های مورد تاکید اسلام عنوان کرد و بیان داشت: این دو از فاکتورهای مهم اسلامی است که جامعه را قوام می بخشد.
غدير


حجت الاسلام رضا مطهری، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: در ارائه بحث های اسلامی به خصوص مساله غدیر باید بر مشترکات تکیه کنیم و با توجه و اهتمام به سنت نبی مکرم اسلام(ص) و سیره معصومین(ع) مطالب را طرح کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در هر زمینه رفتار نبوی (ص) باید الگوی ما باشد و برای ایجاد وحدت آن را به کار گیریم، گفت: در بحث غدیر خم وقتی نبی مکرم(ص) می خواهد موضوع غدیر را برای مردم مطرح کند نگرانی‌های زیادی دارند که آیات شریفه (و الله یعصمک من الناس) نشان دهنده نگرانی نبی مکرم اسلام(ص) و تشویش خاطر ایشان است که نکند این گفتمان مورد قبول جامعه قرار نگیرد ولی خداوند به رسول الله(ص) اطمینان می دهد که از او محافظت می کند.

این محقق تاریخ اسلام گفت: علیرغم اینکه پژوهشگران تاریخ می‌دانند نبی مکرم اسلام در موارد متعدد از نخستین دعوت عمومی به اسلام یعنی حلقه عشیره بر جانشینی علی(ع) تاکید و در موارد متعدد به این نکته اشاره کردند مانند حدیث منزلت اما رسول الله(ص) در اقدام به اعلام جانشینی و ابلاغ این حکم که به منزله شراط اتمام رسالت معرفی شده است، شرایطی را لحاظ می کند.

وی گفت: علیرغم آن همه معرفی علی (ع) به جانشینی، باز هم نبی مکرم(ص) زمینه چینی می کنند و در معرفی روز غدیر، وقتی مردم جمع می شوند، شروع به سخنرانی می کنند و از اقدامات خود سوال می کند و از مردم اعتراف می گیرد.

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: در حالی که نبی اسلام(ص) تایید شده از سوی خداوند و در قرآن مدح شده است که «ماینطق عن الهوی إن هو إلّا وحی یوحی» باز هم از مسلمانان اقرار می‌گیرد.

وی گفت: سپس پیامبر اکرم(ص) برای ایجاد وحدت بیشتر می پرسد: آیا من شایسته تر بر شما از خودتان نیستم ؟ که همه با گفتن« بلی» می پذیرند و بعد پیامبر(ص) گفتند هر کس من ولی او هستیم پس علی ولی اوست، یعنی نبی مکرم اسلام(ص) وحدت را پذیرفتند و وحدت عملی را اقرار گرفتند و بعد در ایجاد الفت تلاش کردند.

این محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: اعلام ولایت امیرالمومنین(ع) از سوی پیامبر(ص) یعنی همان گونه که من وحدت ایجاد کردم علی همین راه را ادامه خواهد داد.

این محقق تاریخ اسلام با بیان اینکه غدیر از مهمترین رخدادهای تاریخ اسلام و زمینه ساز وحدت در جامعه اسلامی است، بیان داشت: بزرگداشت غدیر در تاریخ اسلام سابقه طولانی دارد و اصل غدیر مایه وحدت است، برای همین باید امروز به عنوان نماد وحدت مطرح شود.

وی ولایت و وحدت را از نکته های مورد تاکید اسلام و قوام بخش امت اسلام عنوان کرد و بیان داشت: این دو از فاکتورهای مهم اسلامی است که جامعه را قوام می بخشد.

این محقق علوم اسلامی در پایان بیان داشت: غدیر باید به عنوان یک آموزه اسلامی مطرح شود و باید از اینکه این واقعه، خاص یک مذهب عنوان شود پرهیز کرد. /909/ت303/ع

ارسال نظرات