۰۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۸:۰۲
کد خبر: ۱۱۷۹۹۹
معاون دادگستری خراسان رضوی:

امربه معروف و نهی از منکر در حوزه قانون‌گذاری معطل مانده است

خبرگزاری رسا ـ معاون رییس کل دادگستری خراسان رضوی با اشاره به معلق ماندن تشکیل سازمان امربه معروف و نهی از منکر در مجلس گفت: اهمیت این فریضه به حدی است که فراتر از سازمان و در حد وزارت امر به معروف و نهی از منکر باید بدان پرداخت.
امر به معروف و نهي از منکر
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، سید امیر مرتضوی، معاون رییس کل دادگستری استان خراسان رضوی در امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم، روز گذشته در بازدید از دانشکده خبر خبرگزاری جمهوری اسلامی مشهد در نشست خبری به جایگاه امر به معروف ونهی از منکر در پیشگیری از وقوع جرم اشاره کرد وگفت: تاکنون در زمینه احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر درجامعه موفق عمل نشده است.

وی با اشاره به کاستی های موجود در زمینه شیوه های تبلیغ، روش ها و مفاهیم امربه معروف و نهی از منکر، افزود: آمرین به معروف، عامل نیستند و یا آن را به زمینه های خاصی منحصر می دانند لذا این امر باید تبیین شود که امربه معروف و نهی از منکر و نظارت همگانی، دامنه وسیعی دارد.

مرتضوی اظهار داشت: با وجود اینکه بسیاری از نهادها، مسوولان و آحاد مختلف جامعه انجام امربه معروف و نهی از منکر را یک ضرورت تلقی می کنند و در اهمیت آن شکی ندارند، ولی این فریضه در حوزه قانون گذاری و عمل هنوز معطل مانده و اقدام اساسی صورت نگرفته است.

دبیر شورای هماهنگی پیشگیری از وقوع جرم دادسرای مشهد با اشاره به معلق ماندن طرح تشکیل سازمان امربه معروف و نهی از منکر در مجلس با وجود اینکه در قانون پنجم توسعه مورد تأکید قرار گرفته است، افزود: اهمیت این فریضه به حدی است که فراتر از سازمان و در حد وزارت امر به معروف و نهی از منکر باید بدان پرداخت.

وی، اقدامات خود کنترلی را از مولفه های مهم در اجرای امر به معروف و نهی از منکر دانست و باید اجرای این فریضه را در وهله نخست از خود شروع کرد و بعد آن را در خصوص دیگران گسترش داد.

مرتضوی، آموزش روش ها و راهکارهای اجرای این فریضه را از اهداف ستاد احیای امربه معروف ونهی از منکر عنوان و تصریح کرد: اموزش و اطلاع رسانی لازمه موفقیت در پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی است.

وی، پرهیز رسانه های گروهی از سیاه نمایی در تولید و انعکاس اخبار و گزارش ها را خواستار شد و گفت: اگر انعکاس اخبار حوادث و مسائل اجتماعی بدون دور اندیشی کافی صورت گیرد در جامعه بحران ساز شده و مشکلاتی را برای دستگاه قضایی ایجاد می کند.

معاون دادگستری خراسان رضوی ادامه داد: با توجه به رویکرد دادگستری خراسان رضوی در پیشگیری از جرائم مهم و خشن، جرائمی نظیر سرقت و قتل عمد در خراسان رضوی از ابتدای سال جاری تاکنون در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ترتیب 14 و 10 درصد کاهش یافته است.

وی همچنین از کاهش هفت درصدی تصادف های درون شهری وبرون شهری در همین مدت در استان خبر داد.

مرتضوی خاطر نشان کرد: به منظور کاهش جمعیت کیفری و ورودی های زندان های استان نیز ضمن با هم اندیشی با قضات محاکم قضایی، بررسی مجازات های جایگزین حبس در دستور کار قرار گرفته و 34 راهکار قانونی کاهش جرایم متناسب با جرم، استخراج شد تا برای هر جرمی، مجازات زندان تعیین نشود.

وی گفت: با این رویکرد و با اتخاذ مجازات های جایگزین حبس ورودی های زندان های استان خصوصا در سنین پایین، طی مهرماه جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته21 درصد کاهش داشته است.

رییس ستاد مردمی پیشگیری و حفاظت اجتماعی دادگستری خراسان رضوی با اشاره به طرح تفکیک معتادان از حاملان و قاچاقچیان مواد و اولویت برخورد با حاملان، یادآور شد: توجه به این امر موجب کاهش 41 درصدی اعتیاد به مواد مخدر در این استان از ابتدای امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال و نیز افزایش کشفیات مواد شده است.

وی با اشاره به افزایش 4/9 درصدی طلاق در این استان در سال 89 در مقایسه با سال قبل از آن، گفت: این در حالی است که با وجود ادامه رشد این رقم در سال جاری در سراسر کشور، آمار طلاق خراسان رضوی از ابتدای سال تاکنون تنها 2 درصد افزایش داشته است.

معاون دادگستری خراسان رضوی با اشاره به تشکیل کارگروه ها و جلسات هم اندیشی به منظور تغییر رویکرد مردم و قضات نسبت به طلاق، ابراز داشت: اکنون قضات در اغلب موارد ، علل طلاق را با مشارکت دستگاه هایی چون بهزیستی، اورژانس اجتماعی و اساتید دانشگاه، بررسی و راهکارهایی برای کاهش آن اتخاذ می کنند.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری جشنواره فرهنگی ـ هنری «راه روشن» از سوی ستاد احیای امربه معروف ونهی از منکر استان گفت: این جشنواره برای نخستین بار در زمینه پیشگیری از جرم و در رشته های عکاسی، فیلمنامه نویسی، نمایشنامه، خاطره، حوادث اجتماعی و پوستربرگزار می شود.

مرتضوی با بیان اینکه مهلت ارسال آثار به این جشنواره تا پایان آذرماه تمدید شده است، افزود: این حشنواره به رغم انتظار، مورد استقبال گسترده قرارگرفته و تا آبان ماه، 3575 اثر به دبیرخانه ارسال شده که به تأیید هیئت داوران از کیفیت بالایی نیز برخوردار هستند.

مرتضوی خاطرنشان کرد: اختتامیه جشنواره راه روشن، 13 بهمن ماه سال جاری در مشهد برگزار می شود./930/پ202/ص
ارسال نظرات