۰۳ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۵
کد خبر: ۱۲۱۶۰۱

مرمت مدرسه علمیه امامزاده سیدحمره تبریز

خبرگزاری رسا ـ رییس شورای ثبت آثار تاریخی آذربایجان شرقی با بیان اینکه بازسازی مجموعه سید حمزه برای تکمیل مرمت به تخصیص اعتبار بیشتری نیاز دارد، گفت: بنای سید حمزه مجموعه ای از سازه‌های تاریخی و مجموعه متنوعی از تزئینات دوره‌های مختلف تاریخی است.
مسجد
به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، تراب محمدی اظهار داشت: تنوع تزئینات در این مجموعه به دوره های ایلخانی، صفویه و قاجاریه مربوط می شود که در دوره های مختلف تاریخی تغییراتی در آن صورت گرفته است.

وی تشریح کرد: گورستان سرخاب که مقبره سید حمزه نیز بخشی از آن به شمار می رود مجموعه ای از سرداب مقبره ها، گنبد مقبره ها، حظیره ها، مساجد، خانقاه ها و مدارس بوده که در دوره ایلخانی در شمال تبریز و خارج از دیوار شهر ساخته شده بود که این بخش ها به وسیله کوچه ها و سنگفرش های ارتباطی به یکدیگر متصل می شدند.

محمدی افزود: بر اساس برخی منابع سید حمزه موسوی از نوادگان سلسله حضرت امام موسی کاظم در خراسان بود که در دوره ایلخانی به دلیل شهرتش در تبحر به علوم کشور و دبیری، به تبریز به عنوان پایتخت کشور دعوت شده و مسئولیت وزارت دیوانی کشور را به عهده می گیرد که پس از مدتی با مشاهده اعمال خلاف شرع دولت از این سمت خارج شده و شبی توسط عمال حکومتی به شهادت رسیده و در این مقبره دفن می شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یادآور شد: در دوره صفویه میرزا ابراهیم خان ظهیرالدوله این مجموعه را گسترش داده و بخش های مسجد و بقعه را که تخریب شده بودند بازسازی می کند.

محمدی افزود: همچنین در این دوره یک مجموعه شامل مدرسه ای بزرگ، یک مسجد و عناصر دیگری مانند کتابخانه، مغازه های تجاری و حمام به آن اضافه می شود که در یک حیاط اندرونی ساخته می شوند.

وی خاطرنشان کرد: در زلزله سال 1193 هجری قمری این بنا تخریب شده و دوباره در دوره ناصرالدین شاه قاجار بازسازی می شود که اکنون یکی از بزرگترین مجموعه های تاریخی کشور به حساب می آید.

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی استان در فهرست آثار ملی با اشاره به تزئینات این مجموعه اظهار داشت: تزئینات دوره ایلخانی این بنا شامل کاشی کاری، تزئینات گچی، آجرکاری و سنگی بوده که در دوره صفویه و قاجاریه تزئینات آیینه کاری و نقاشی نیز به آن اضافه شده است.

محمدی با اشاره به اقدامات مرمتی سازمان میراث فرهنگی استان گفت: بخشی از درآمد سرخاب به عنوان ورودی مجموعه احیا و و بقعه بازسازی شده دوره صفوی و قاجار نیز مرمت شده و گنبد روی بقعه که از حالت تعادل سازی ای خارج شده بود اکنون در دست مرمت است.

وی افزود: بخش های دوره ایلخانی که شامل سرداب مقبره، سنگفرش های کوچه، درآمد سرخاب و سکوهایی است که بناهای ایلخانی رویشان ساخته شده در دست مرمت بوده و سال گذشته نیز اقدامات مرمتی در بخش تزئینات مسجد، بازسازی میان سرا و اتمام بیش از 80 درصد مرمت مدرسه انجام گرفت.

محمدی تصریح کرد: با توجه به عظمت این مجموعه با گذشت چند سال از آغاز مرمت آن بیش از 50 درصد کار به اتمام رسیده که امیدواریم با تخصیص اعتبار بیشتر کار مرمت طی سال آینده روند سریعتری به خود بگیرد./935/د102/س
ارسال نظرات