۲۲ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۳
کد خبر: ۱۲۲۹۷۸
ضمن قرائت قطنامه پایانی؛

بیست و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی به کار خود پایان داد

خبرگزاری رسا ـ مراسم اختتامیه بیست و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی پس از سه روز فعالیت، شامگاه گذشته با حضور سید محمد حسینی، وزیر و فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و آیت الله تسخیری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد.
بيست و پنجمين کنفرانس وحدت اسلامي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم اختتامیه بیست و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی پس از سه روز فعالیت، شامگاه گذشته با حضور سید محمد حسینی، وزیر و فرهنگ ارشاد اسلامی ایران و آیت الله تسخیری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد و با قرائت قطعنامه پایانی به کار خود پایان داد.

این بیانیه، برگزاری کنفرانس وحدت اسلامی با حضور 271 تن از شخصیت های برجسته علمی، فکری و مذهبی جهان اسلام از ایران و 50 کشور اسلامی در طول سه روز و طی سی نشست کاری و ارائه یکصد و بیست و پنج سخنرانی و مقاله در این کنفرانس را گام مهمی در راستای وحدت اسلامی برشمرد.

شرکت کنندگان در این کنفرانس، تقریب مذاهب اسلامی را مهمترین راه برای تحقق وحدت اسلامی در همه عرصه ها دانستند و و گفتند: پیروان آن دسته از مذاهب اسلامی که به ارکان اسلام و اصول ایمان، باور دارند و هیچکدام از ضروریات دین را منکر نیستند، مجموعه امت یگانه اسلامی را تشکیل می دهند.

این بیانیه تاکید کرد: اختلاف های سیاسی هرگز نباید از اختلاف های عقیدتی، تاریخی یا فقهی سوء استفاده کند و هرگونه فتنه انگیزی فرقه‌ای یا نژادی جز در خدمت دشمنان امت اسلام و در راستای تحقق نقشه‌های شوم ایشان علیه امت اسلامی و تثبیت اشغالگری‌های نفرت‌انگیز سرزمین‌شان نیست و باید با تمامی وسایل در برابر آن ایستادگی شود.

در این بیانیه همچنین با اشاره به فضای انسانی و تمدنی شکوهمندی که قرآن کریم و سنت نبوی برای امت اسلامی تحقق بخشیدند، آمده است: در چنین شرایطی تعدد مذاهب حالتی طبیعی است که تأثیر سازنده خود را در تنوع راه حل‌های مشکلات در پرتو احکام و اصول شریعت اسلامی به جای گذاردند.

این بیانیه با اشاره به چالش های بزرگی که عقیده، شخصیت، فرهنگ وارکان وجودی و نقش تاریخی امت اسلام را نشانه رفته است، افزود: امت اسلام در معرض توطئه ای برای متفرق کردن و چند پاره کردن جغرافیایی، زبانی قومی، مذهبی و حتی تاریخی آن قرار دارد.

شرکت کنندگان در این کنفرانس بر لزوم احترام گروه های اسلامی به یکدیگر و واگذاری بحث و بررسی مسایل خلافی به علما و کارشناسان مربوطه و عدم اسائه ادب و ناسزاگویی به کسی در جهت تحقق وحدت در میان اهل یک قبله و نزدیک سازی پیروان مذاهب اسلامی به یکدیگر تاکید کردند.

این بیانیه همچنین با اشاره به نیاز مبرم برنامه ریزی تفصیلی برای تحقق تقریب مذاهب اسلامی، خواستار برنامه ریزی در عرصه اعتلای سطح آگاهی مسلمانان، پیاده سازی شریعت اسلامی در کشورهای اسلامی، فعال سازی روند آموزش و پرورش همه جانبه بر مبنای آموزه های اسلامی، کوشش برای رسیدن به وحدت موضع علمی امت نسبت به مسایل بزرگ، فعال سازی نهادهای مشترک اسلامی، بهره برداری بهینه از امکانات سیاسی، اقتصادی و جغرافیایی و پرورش نسل جدید اسلامی بر اساس فرهنگ مقاومت و عزت شد.

شرکت کنندگان در بیست و پنجمین کنفرانس وحدت اسلامی، همچنین بر ضرورت تعمیم منطق گفت و گو میان مسلمانان، روشنگری نخبگان و توده های مردم نسبت به فرهنگ تقریب، کوشش مشترک و پیوسته در راستای اتخاذ موضع متحد در مسایل سرنوشت ساز، تاسیس نهادهای وحدت گرا و تقریبی و تشویق مطالعات و پژوهش های تقریبی در حوزه عمل تاکید کرد.

این بیانیه تمامی انواع تجاوزهای صهیونیستی علیه ملت صبور، پیگیر و حاضر در صحنه فلسطین و به ویژه جنایات وحشیانه ارتکابی در غزه قهرمان و مقاوم از جمله کشتار و تبعید و آواره سازی هزاران نفر و نیز عملیات ویرانی مسجدالاقصی و خانه فلسطینیان در شهر قدس و یهودی‌سازی آن را با ایجاد دگرگونی‌های دموگرافیک در سرزمین فلسطین را محکوم کردند.

شرکت کنندگان همچنین با قدردانی از جهاد خلق قهرمان فلسطین و مقاومت شجاعانه آن و حمایت از تلاش های سازش گروانه میان گروه های فلسطینی و وحدت بخشیدن به آنها بر ضرورت اجرای حقوق مشروع فلسطین و مهمتر از همه حق فلسطینی ها در تعیین سرنوشت و تاسیس کشور مستقل خود بر تمامی سرزمین‌های فلسطینی به پایتختی قدس شریف و حق آنان در بازگشت به دیار خود تاکید کردند و جامعه بین‌الملل را به محاکمه جنایتکاران صهیونیست و پیگرد آنان به خاطر جنایات ارتکابی و جنایات ضد بشری فراخواندند.

این بیانیه مقاومت را حق مشروع ملت ها و از ریشه متفاوت با تروریسم دانست و با اعلام افتخار نسبت به پیروزی‌های شکوهمند خلق‌های اسلامی در سطوح مختلف از جمله تغییر در رژیم‌های دیکتاتوری در تونس، مصر، لیبی و یمن و پیگیری برای احقاق حقوق دیگر خلق‌ها، خروج نیروهای اشغالگر آمریکایی از سرزمین عراق را به مردم عراق شادباش گفت و آنها را به بنای کشور و حفظ وحدت و همبستگی خود فراخواند.

این بیانیه همچنین با ستایش جهاد ملت ایران و رهبری آن در راه پیاده سازی شریعت خدا در عرصه‌های مختلف زندگی، همه توطئه‌های دشمنان علیه این روند پرشکوه را محکوم و حمایت خود را از موضع جمهوری اسلامی ایران در پیشبرد توان هسته‌ای برای اهداف مسالمت‌آمیز اعلام کرد و از سوی دیگر، همه شیوه‌های خصمانه و موذیانه برای ممانعت از بهره‌گیری از حقوق مشروعی که قوانین و مقررات بین‌المللی آنها را تضمین کرده است، محکوم کرد و از تمامی کشورهای جهان اسلام خواست تا از این تجربه استفاده کنند.

گفتنی است که مراسم اختتامیه کنفرانس وحدت اسلامی با حضور سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از ساعت 19 شامگاه جمعه آغاز شد و پس از تکریم شخصیت های تقریبی و اهدای جوایز کتاب سال تقریب، شرکت کنندگان به سخنرانی آیت الله تسخیری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی پیرامون نتایج برگزاری این دوره از کنفرانس و قرائت قطعنامه پایانی، برگزار شد.

شرکت کنندگان در این کنفرانس از میان شخصیت های فرهیخته، وزرای کشورهای اسلامی، علما و مفتیان، استادان دانشگاه ها و دیگر مجامع علمی و فرهنگی از ایران و کشورهای روسیه، فرانسه، عربستان، سوریه، تونس، لبنان، استرالیا، مصر، مالزی، سودان، آمریکا، پاکستان، هندوستان، تایلند، سوئد، آذربایجان، انگلستان، دانمارک، اردن، عراق، اندونزی، گامبیا، چین، تاتارستان، ترکیه، افغانستان، سنگال، یمن و امارات عربی متحده بودند./981/ب912/گ
ارسال نظرات