۳۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۴
کد خبر: ۱۲۳۴۷۸
مشاور علمی کتابخانه ملی ایران:

قرآن کریم برترین هنر اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ مشاور علمی کتابخانه ملی ایران اظهار داشت: قرآن کریم اساس و پایه دین است و زیبایی معنایی، کلمات و اوزان موسیقی در قرآن مشهود است.
قرآن کریم برترین هنر اسلامی است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، دکتر رجبی، مشاور علمی کتابخانه ملی ایران، در همایش حرم مطهر رضوی، جلوه گاه هنر شیعی، که 30 بهمن  در تالار بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی برگزار شد، گفت: مسأله هنر به عنوان موضوع هنر به معنای جمال(زیبایی) بوده است، به بیان دیگر هنر به زیبایی می پرداخته و هنر را بخشی از وجود آدمی تلقی می کنند، یعنی انسان همان گونه که علم دارد از هنر هم برخوردار است؛ اما پیشینیان ما در شرق و غرب جهان علم و حکمت را به عقل ارجاع و هنر را به دل اجرا می دادند، بنابراین هر چیز زیبا را به عنوان دلپذیر و دل آرام می دانیم.

وی ادامه داد: در دین مسائل عقلانی و همچنین مسائلی که به دل معطوف می شود وجود دارد؛ پیامبر گرامی اسلام می فرمایند «دل یک رشته ابریشمی آویخته از شاخه درخت در مسیر نسیم است»، این سخن بدین معنا است که هر چیزی می تواند دل را تکان دهد؛ چنین تلقی از دل یک تلقی والا از جمال را تجسم می کند و جمال دین جمالی است که دل قبول می کند و ما هیچ وجهی از دین را نداریم که در آن جمال نباشد.

مشاور علمی کتابخانه ملی ایران قرآن کریم را اساس دین دانست و با اشاره به این که زیبایی معنایی، کلمات و اوزان موسیقی در قرآن مشهود است، تشریح کرد: امام سجاد(ع) در میان ائمه با داشتن صدای بسیار زیبا مشهور بوده اند و هنگامی که از ایشان می پرسیدند شما زیبا می خواندید یا پیامبر ایشان می فرمود «اگر جدم آن طور که در خلوت مناجات می خواند در عموم قرآن می خواندند هیچ روحی بر جسم ها باقی نمی ماند»، بنابراین نخستین هنر اسلامی کلامی است.

وی با بیان این که جمال توأم با دین است، تصریح کرد: زبایی دومی که پیامبر برآن تأکید داشتند، خط است حضرت می فرمایند «خط زیبا وضوح و آشکارگی حقیقت را افزایش می دهد».

رجبی سپس به زیبایی های انسانی و طبیعی اشاره کرد و افزود: پیامبر همیشه به زیبایی های ظاهری خود توجه می کردند. حضرت علی(ع) می فرمایند «شبی باران شدیدی در مدینه می بارید پیامبر قبل از خواب درب خانه ما در زدند و فرمودند اگر نماز صبح آمادگی داری غذایی آماده کن تا برویم بیرون مدینه و منظره غدیرها(چاله هایی که در آن آب زلال است) را ببینیم»، حضرت می فرمایند «ما سحرگاه حرکت کردیم و به بیابان رفتیم و زیبای های الهی را تقدیس نمودیم».

وی یادآور شد: آنچه متأسفانه بعد از پیغمبر با کنار زدن مولای متقیان(ع) به نام اسلام ماند، اسلامی حقیقی نبود؛ زیرا افراد خشنی سرکار می آیند که دارای روحیه عربی خشن سخت هستند؛ از این رو جنبه زیبایی اسلام پنهان می شود و تداوم آن امروز به صورت طالبان و وهابیت بروز کرده است و نماینده آن چهره پنهان حضرات معصومین هستند و تنها امامی که توانست یک مدتی کوتاه جلوه‌گر شود، حضرت رضا(ع) بودند و این به جهت این است که ایشان از عرب ها برای مدتی دور بودند.

وی متذکر شد: شیعیان هر آفرینشی که داریم برای ولی خدا نثار خواهیم کرد، چون اگر این اولیای خدا نبودند ما نمی توانستیم شناختی نسبت به ذات اقدس الهی داشته باشیم./968/پ202/س

ارسال نظرات