۱۹ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۳
کد خبر: ۱۲۵۱۲۱
مدیرکل روابط بین الملل حوزه های علمیه:

ورود روحانیان در عرصه های بین الملل نیاز امروز بیداری اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل روابط بین الملل معاونت بین الملل حوزه های علمیه تصریح کرد: امروزه جهان تشنه معرفت و معنویت است و این دو مقوله را در مکتب اهل بیت(ع) می توان پیدا کرد.
حجت الاسلام آل ايوب- مدير کل روابط بين الملل حوزه علميه قم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، حجت الاسلام سیدمحمدحسین آل ایوب مدیرکل روابط بین الملل معاونت بین الملل حوزه های علمیه، روز گذشته در نشست رسالت حوزه های علمیه در عرصه های بین الملل در اهواز، با تأکید بر این که امروزه جهان تشنه معرفت و معنویت است و این امر را می توان در مکتب اهل بیت(ع) پیداکرد، گفت: شیعه هراسی در سطح جهان به دلیل گسترش آن در سراسر جهان است چراکه با تحقیق این دو مقوله مهم از سوی این مکتب استکبار خواهد دانست که به انزاوی تاریخی می پیوندند.

وی با اشاره به تلاش های فراوان روحانیون و علمای مکتب تشیع، خاطرنشان کرد: اگر سایر علمای مسلمانان و ادیان الهی به همین اندازه تلاش می کردند بی تردید دنیای امروز در دستان آنان بود.

حجت الاسلام آل ایوب با بیان این که تلاش های فضلای حوزه های علمیه منحصر به یک محیط جغرافیایی است، تصریح داشت: هر آنچه که حوزیان نگارش، تحقیق، بحث و مباحثه های علمی می کنند فقط مصرف داخلی دارد و در سطح بین الملل مطرح نیست.

وی با تأکید بر این که امروزه از هر مستبصری که سؤال شود راه گرایش شما به مذهب تشیع چیست در پاسخ خواهد گفت که کتاب المراجعات علامه شرف الدین و معالم المدرستین علامه عسکری، گفت: با وجود وجود ده ها هزار کتاب در سطح کشور اما متأسفانه به دلیل نگارش به زبان فارسی و ترجمه نشدن آنها، در بازار جهانی استفاده نمی شوند.

آموختن تخصصی زبان های زنده دنیا نیاز امروزی حوزه های علمیه است

مدیرکل روابط بین الملل معاونت بین الملل حوزه های علمیه، آموختن تخصصی زبان را از نیازهای جدی و به روز حوزه های علمیه دانست و گفت: امروزه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای اعزام 50 رایزن فرهنگی به کشورهای جهان نیاز به روحانیان متخصص به زبان های زنده دنیا دارد که متأسفانه به دلیل کمبود در این زمینه نمی توانیم این نیاز را تأمین کنیم.

حجت الاسلام آل ایوب ادامه داد: دانشگاه های مختلف از سراسر جهان به دلیل برگزاری کرسی های اسلام شناسی نیاز به روحانیان صاحب نظر دارد که باز هم به جهت نبود روحانیان متخصص به زبان، شرکت در این نشست ها ممکن پذیر نیست.

مدیرکل روابط بین الملل معاونت بین الملل حوزه های علمیه اضافه کرد: یادگیری زبان عربی و انگلیسی از اولویت کاری معاونت بین الملل حوزه علمیه است.

این مقام مسؤول با اشاره به ظرفیت موجود در حوزه های علمیه خوزستان، خاطرنشان ساخت: وجود طلاب عرب زبان در این استان فرصت ارزنده ای برای اعزام روحانیان به عنوان رایزنی فرهنگی به کشورهای دیگر است.

وی ادامه داد: در خوزستان با انجام دوره های مکالمه عربی تخصصی و شرکت در کنفرانس ها و همایش های بین المللی به زبان عربی، می توان پیشتاز بود.

حجت الاسلام آل ایوب در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که می توان گفت که پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و به تبع آن در سراسر جهان بزرگ ترین دغدغه حضرت امام خمینی(ره) بود، عنوان داشت: خوشبختانه امام راحل پیروزی این انقلاب در ایران را به چشم دیدند و پیروزی انقلاب در دنیا در این برهه کنونی در حال اتفاق است.

تبیین چگونگی آغاز بیداری اسلامی درکشورهای عربی و تفاوت آنها با حوادث سوریه

مدیرکل روابط بین الملل معاونت بین الملل حوزه های علمیه به تبیین تحولات و نحوه آغاز انقلاب های اسلامی درکشورهای تونس، مصر، لیبی، یمن و بحرین و اختلاف آنها با حوادث سوریه پرداخت و افزود: راهپیمایی ها در این کشورها، همگانی، میلیونی و در اغلب شهرها است، در حالی که در کشور سوریه ناآرامی ها در بیش از چند شهر نیست.

وی به تبیین کلی مغالطات نحوه آغاز تظاهرات در کشور سوریه، بیان داشت: مجهز بودن به اسلحه های نیمه سخت، مانور رسانه ای، بزرگنمایی و دورغ پراکنی شدید از سوی کشورهای عربی و حمایت کشور ترکیه از ابتدای ناآرامی ها از مخالفان دولت سوریه از تفاوت های حوادث سوریه و انقلاب های اسلامی در کشورهای عربی است.

وی با اشاره به گفته هایی از سوی مفتی اعظم سوریه پیرامون دخالت غرب در این کشور، اظهار داشت: یکی از علمای عثمانی ساکن لندن پیامی از سوی غرب برای مفتی اعظم و رییس جمهور سوریه آورده است که اگر آقای بشار اسد قول دهد به صورت استراتیژیک روابطی با ایران نداشته باشد و از حزب الله و حماس حمایت نکند، ظرف یک هفته سوریه ای آرام خواهد داشت.

مدیرکل روابط بین الملل معاونت بین الملل حوزه های علمیه اضافه کرد: در پاسخ نیز مفتی اعظم سوریه گفته است، روابط با ایران و حمایت از حزب الله وحماس اعتقادی است و به هیچ قیمتی حاضر به این کار نخواهیم بود.

حجت الاسلام آل ایوب با بیان این که به یقین ملت سوریه از جنگ نظامی بیزار است، تصریح کرد: مردم سوریه به جهت آشنایی با جنگ، تجربه چند جنگ با اسرائیل، میزبانی بیش از یک میلیون آواره عراقی در زمان جنگ آمریکا و نزدیک به یک میلیون لبنانی در زمان جنگ اسرائیل علیه لبنان ها، از جنگ تنفری ویژه ای دارند.

رایزن سابق فرهنگی در سوریه با تأکید بر این که حمله نظامی به سوریه به دلیل شکست مقاومت است، عنوان داشت: وضعیت کنونی سوریه با توجه به انتخابات و اصلاحاتی که در این کشور انجام شده است آرام است و در حال حاضر بر سر این کشور اختلافات زیادی میان کشورهای عربی وجود دارد.

حجت الاسلام آل ایوب یادآور شد: کشور سوریه جزء معدود کشورهای است که در زمان جنگ تحمیلی با وجود مخالفت کشورهای جهان، از جمهوری اسلامی حمایت کرد و در قبال آن تحریم های زیادی از سوی کشورهای ثروتمند عربی تحمل کرد./9463/پ201/س

ارسال نظرات