۲۶ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۸:۲۲
کد خبر: ۱۲۶۵۰۷

اجتهاد حوزه در سطح مدارک دانشگاهی تعریف نمی شود

خبرگزاری رسا ـ سرپرست معاونت آموزش حوزه های علمیه بر استقلال مدارک حوزوی تأکید کرد و افزود: اجتهاد حوزه در سطح مدارک دانشگاهی تعریف نمی شود.
حجت‌الاسلام عبدالکريم فرحاني، معاونت آموزش حوزه‌هاي علميه


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم فرحانی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه شاخصه های تشکیل کمیته های تخصصی در استان ها به شورای عالی حوزه ارجاع شده و در صورت تصویب، یک یا چند کمیته تخصصی با داشتن شرایط لازم در استانهای مختلف راه اندازی می شود، از تشکیل کمیته تخصصی فقه و اصول حوزه در استان خوزستان خبر داد.

وی تشکیل کارگروه های مختلف برای اصلاح موانع موجود نظام آموزشی حوزه در سطح یک و دو، بررسی آموزش سفیران هدایت و ارائه نظام ایده آل حوزوی با چشم انداز 20 ساله برای اصلاح وضع موجود و جدا شدن برنامه آموزش ورودی های سیکل از برنامه آموزش ورودی های دیپلم و بالاتر را از فعالیت های انجام شده از سوی اداره کل آموزش معاونت آموزش حوزه های علمیه برشمرد.

سرپرست معاونت آموزش حوزه های علمیه همچنین با اشاره به تصویب برنامه آموزش سطح یک حوزه برای مقطع تحصیلی سیکل در سال 90، از ارائه برنامه آموزش سطح یک حوزه برای ورودی های دیپلم و سطوح دانشگاهی به شورای عالی حوزه خبر داد و گفت: دروس اقتضایی به نظام آموزش حوزه اضافه شده است و ‌دوره آزمایشی آن در سال تحصیلی 92-91 اجرا می شود.

وی اضافه کرد: برنامه آموزشی سطح دو حوزه های علمیه نهایی و به دبیرخانه شورای عالی حوزه ارسال شده است، اما مراحل تدوین آموزش سطح سه حوزه هنوز نهایی نشده و در صورت اصلاح کلیات برای تصویب ارائه خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین فرحانی از همکاری مرکز مدیریت حوزه های علمیه با وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه آزاد اسلامی و برگزاری جلسات متعدد در این باره خبر داد و گفت: بورس تحصیلی طلاب برای اعزام به خارج از کشور و افزایش جایگاه حوزه در نظام تولید دینی و دانش انسانی از جمله محورهایی بود که در این همکاری ها مورد پیگیری و توجه قرار گرفت.

وی بر استقلال مدارک حوزوی تأکید کرد و با بیان اینکه اجتهاد حوزه در سطح مدارک دانشگاهی تعریف نمی شود، اما سایر مدارک حوزوی برای فعالیت حوزویان در جامعه با مدارک دانشگاهی تطبیق شده است، گفت: شرایط اخذ مدرک تحصیلی برای متقاضیان و سطح خدمات رسانی به متقاضیان مدارک علمی در حوزه های علمیه افزایش یافته است.

سرپرست معاونت آموزش حوزه های علمیه ابراز داشت: تاکنون 29 هزار و 414 مدرک تحصیلی حوزوی صادر شده است که از این تعداد 14 هزار و 175 مدرک سطح یک، 13 هزار و 650 مدرک سطح دو، یک هزار و 73 مدرک سطح سه و 516 مدرک سطح چهار است. /920/پ202/ع

ارسال نظرات