هیچ چیز به اندازه ایمان به آخرت ضامن اجرای اعمال فرد نیست

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی امروز در جمع علما و روحانیون حوزه علمیه در مسجد اعظم قم، تفسیر سوره مبارکه نمل را آغاز کرد و گفت: از سوره مبارکه فرقان تا سوره مبارکه قصص، قدر مشترکی درباره قرآن وجود دارد که مبدأ فاعلی، مبدأ غایی و نظام داخلی قرآن را توضیح میدهد.
این استاد تفسیر حوزه علمیه با اشاره به حروف مقطعه قرآن و احکام آن گفت: برخی از حروف مقطعه جزئی از یک آیه هستند، برخی یک آیه کامل و بعضی هم دو آیه را به خود اختصاص داده اند.
این استاد عالی حوزه علمیه قم با اشاره به آیه شریفه «هدی و بشری للمؤمنین» گفت: درست است که قرآن برای هدایت همه مردم آمده و «هدی للناس» هم هست اما مؤمنین بهره بیشتری از این هدایت داشته و یک هدایت زائدی را هم دریافت می کنند که غیر از هدایت عام است.
حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به آیه شریفه «الذین یقیمون الصلوة و یؤتون الزکوة و هم بالآخرة هم یوقنون» خاطر نشان کرد: از آن جا که قرآن نماز را ستون دین می داند، همه جا از آن به اقامه تعبیر می کند چون ستون را نمی خوانند بلکه اقامه و برپا می کنند که این با عمود خیمه دین مناسب است. اگر هم کسی این عمود خیمه را نگه داشت زیر آن زندگی می کند و باید مشکلات مستمندان را هم برآورده کند.
وی افزود: زکاتی که در صور مکی نازل شده به معنای زکات مصطلح نیست بلکه به معنای هر گونه صدقه است و حل مشکل مردم هم واجب است و باید مشکلات کسانی مثل مجاهد فی سبیل الله، نیازمند زندانی و قرض قرض دار حل شود.
حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: هیچ چیز به اندازه ایمان به آخرت ضامن اجرا نیست. تا مسئله معاد، مسؤولیت و پاسخگو بودن فرد نباشد اعمال انسان ضامن اجرا ندارد. سرّ این که موعظه و نام اهل بیت علیهم السلام تکرارپذیر است و بر خلاف مطالب علمی خسته کننده نیست، این است که فشار روانی و آسیب، تکرار پذیر است و هر روز و هر ساعت وسوسه و نیش شیطان در کار است.
وی ادامه داد: حضرت امیر علیه السلام بعضی مطالب را سالی یکی دوبار مطرح می کرد اما هر شب بعد از نماز عشاء به مردم می فرمود آقایان بارهایتان را ببندید «تجهزوا رحمکم الله»، چون این کار است که مشکل را حل می کند.
این استاد عالی حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: مقدم شدن نماز بر یقین در این آیه و دیگر آیات به خاطر این است که نماز مقدمه برای یقین است اما یقین از این جهت که غایت است تقدم دارد. برخی از اعمال عبادی باعث یقین می شود و یقین هم انسان را بر برخی از اعمال وادار می کند.
حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به آیه شریفه «إن الذین لا یؤمنون بالآخرة زیّنّا لهم أعمالهم فهم یعمهون» گفت: اگر کسی زینت حقیقی خود را که «حبب الیکم الایمان و زیّنه فی قلوبکم» است فراموش کرد و به زینت زمینی و آسمانی مشغول شد، خداوند کجروی ها و کج فهمی های او را برایش زینت می دهد و او اشتباهات خود را زیبا می بیند. این تزئین کیفری است نه ابتدایی زیرا تزئین ابتدایی خداوند مربوط به ایمان است. جناب زمخشری هم که این تزئین کیفری را به عنوان تزئین ابتدایی به الله نسبت داده راه غلطی را طی کرده است. غیر از این که حتی چیزی به نام تزئین کیفری هم وجود ندارد بلکه به خاطر اعمالشان خدای متعال باب رحمتش را بر ایشان می بندد که به این روز می افتند./913/پ202/ع