۰۲ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۵
کد خبر: ۱۲۹۱۰۹
استادیار دانشگاه علامه طباطبایی:

ایجاد شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر مؤلفه‌های سبک زندگی اسلامی و ایرانی لازم است

خبرگزاری رسا ـ استادیار دانشگاه علامه طباطبایی ایجاد شبکه‌های اجتماعی گسترده مبتنی بر مولفه‌های سبک زندگی اسلامی ایرانی را یکی از راهکارهای برون‌رفت از وضعیت فعلی و برکنار ماندن از آسیب‌های اخلاقی موجود در فضای مجازی دانست.
شبکه‌هاي اجتماعي


به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا به نقل از خبرگزاری قرآنی ایکنا، محمدرضا رهبرپور استادیار دانشگاه علامه طباطبایی(ره) در خصوص تبیین سبک زندگی اسلامی ایرانی در فضای مجازی و با اشاره به مؤلفه‌های این سبک زندگی گفت: سبک زندگی اسلامی ایرانی از مؤلفه‌های چندی تشکیل شده است که هر یک به نوبه خود گستره وسیعی از ابعاد و جنبه‌های مختلف زندگی فردی و حیات اجتماعی مسلمان ایرانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

رهبرپور اظهار کرد: هویت دینی و باور مذهبی، اعتقاد به دادار مطلق و ایمان مبتنی بر یکتاپرستی، عقلانیت، فرهنگ‌مداری و فضیلت‌گرایی، شفقت و مهربانی در عین استقامت و رادمردی و در نهایت ادب و عشق‌ورزی را می‌توان از جمله مختصات سبک زندگی اسلامی ایرانی قلمداد کرد.

وی از سوی دیگر داوری در خصوص ویژگی‌های ذاتی فضای مجازی را دشوار دانست و عنوان کرد: چه بسا بتوان فضای مجازی را با توجه به قابلیت‌ها و ظرفیت‌های ویژه آن دارای ماهیت دوگانه‌ای دانست که اگرچه در بادی امر، صرفاً همچون ظرفی برای تبلور اندیشه و عمل کاربران می‌نماید اما مختصات و ویژگی‌های منحصر به فرد آن را که متمایزکننده آن از هر محیط و فضای دیگری است، نمی‌توان نادیده انگاشت.

رهبرپور با تأکید بر همین ماهیت دوگانه، حذر از آسیب‌ها و آفت‌های فضای مجازی را دشوار دانست و ظرفیت‌سازی گسترده‌ای که به منظور رشد، بالندگی و سیطره فرهنگ ایرانی اسلامی در محیط مجازی، اندیشیده شده است، متاسفانه در حال حاضر فضای مجازی از آسیب‌های فراوانی در حوزه اخلاق، فرهنگ، مذهب و ادب فردی و اجتماعی رنج می‌برد به گونه‌ای که پیوسته امنیت روانی والدین و اولیای امور جامعه را نسبت به ورود و استفاده کاربران جوان آسیب‌پذیر و متزلزل کرده است.

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به وضعیت پایدار بی‌اخلاقی حاکم بر فضای مجازی گفت: امروزه یکی از دغدغه‌ها و دل‌نگرانی‌های اساسی در حوزه فرهنگ، همین وضعیت حاکم بر فضای مجازی از حیث کاستی اخلاق و ادب است و این وضعیتی است که اساساً برخاسته از قالب و ساختار هنجارگریز فضای مجازی است.

رهبرپور افزود: شاید بتوان گفت مهمترین عنصری که به این امر دامن می‌زند حاشیه امنی است که از قبال ناشناس ماندن هویت کاربران به وجود آمده است. از این رو، چنانچه بدون ایجاد حساسیت‌های سیاسی و فرهنگی، بتوان فعالیت‌ها در فضای مجازی را همانند آنچه در برخی شبکه‌های اجتماعی فضای مجازی شاهد هستیم، شناسنامه‌دار کرد تا حد زیادی با آسیب‌های اخلاقی و سوءاستفاده‌های انحرافی مقابله شده است.

وی ادامه داد: از آنجا که وجه غالب خصیصه فضای مجازی، ابزاری بودن آن است، به طور قطع می‌توان با تمهیدات گسترده و سیاست‌گذاری‌های بایسته چه در حوزه مدیریت و برنامه‌ریزی و چه در سطح اجرایی و کاربردی، تهدیدات ناشی از کاربست فضای مجازی را به فرصتی جهت رشد، شکوفایی، بالندگی و ارتقای جوانان مسلمان ایرانی مبدل کرد.

رهبرپور ایجاد شبکه‌های اجتماعی گسترده مبتنی بر مولفه‌های سبک زندگی اسلامی ایرانی را یکی از راهکارهای برون‌رفت از وضعیت فعلی و برکنار ماندن از آسیب‌های اخلاقی موجود در فضای مجازی دانست و افزود: علاوه بر این می‌توان با اعتماد و اطمینان از منش اخلاقی و فرهنگ‌مداری جوانان کاربر به انضمام آموزش و تربیت ایشان پیرامون چگونگی تعامل و برخورد با معضلات و دشواری‌های فضای مجازی و شناخت انحرافات و تهدیدهای این عرصه، اقداماتی را در راستای ایجاد تغییرات میان‌مدت در قلمروی فضای مجازی صورت داد.

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی با بیان این که خوشبختانه فعالیت‌های ثمربخش چندی در سالیان اخیر در فضای مجازی انجام شده است، گفت: جوانان غیور و شرافتمندی که به حق ایشان را افسران جبهه نرم‌افزاری باید نامید، دست به دست هم داده‌اند و در عرصه خلق آثار و نشر اندیشه‌های ناب چه در قالب وبلاگ، وبسایت و یا در شبکه‌های اجتماعی و تالارهای گفت‌وگو، به مدد اولیای امور به جهادی سخت و طاقت فرسا مشغول هستند.

رهبرپوردر پایان اظهار امیدواری کرد با حمایت جدی از این تلاش‌ها و کوشش‌های در خور تحسین و الگوسازی برای سایر کاربران جوان، عزمی همگانی در استفاده بهینه و اخلاق‌مدار از فضای مجازی در عرصه ملی ایجاد شود. /907/د103/ن

ارسال نظرات