۱۶ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۸
کد خبر: ۱۳۰۱۷۴

ویژه‌نامه اینترنتی بانوی عقل و صبر منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ ویژه نامه اینترنتی بانوی عقل و صبر به مناسبت وفات حضرت زینب(س) در پایگاه اطلاع رسانی راسخون منتشر شد.
حضرت زينب


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژه‌نامه اینترنتی بانوی عقل و صبر در پایگاه اطلاع رسانی راسخون به نشانی
www.rasekhoon.net  منتشر شد؛ تلفن همراه، بانک احادیث، پرسش و پاسخ، بانک صوت و فیلم، گالری تصاویر، بانک پیامک و مقالات از موضوعات این ویژه‌نامه مناسبتی است.

در بخش پرسش و پاسخ این ویژه نامه با عنوان پرسمان بانوی عقل و صبر، به موضوعاتی همچون؛ حضرت زینب(س) بعد از حادثه کربلا، وداع حضرت زینب(س) با امام حسین(ع)، علت عدم همراهی همسر و فرزندان حضرت زینب(س) در کربلا، و وظایف حضرت زینب(س) در کربلا می‌پردازد.

در پاسخ به این سؤال که فلسفه وجودی حضرت زینب(س) در کربلا چه بوده؟ می‌خوانیم؛ «برخی عقیده دارند که حضور اهل بیت به منظور پیام رسانی و تبلیغات بود. بی تردید همه اهل بیت(ع) در به ثمر رساندن نهضت نقش بنیادی داشتند، زیرا هر انقلابی دو چهره دارد: خون و پیام رسانی. پیام رسانی نهضت را اهل بیت (ع) به عهده داشته‌اند، همان گونه که خود دادن و شهید شدن رسالت امام و یاران او بود، اهل بیت با عزاداری، شعر خواندن و سخن گفتن، رسالت خویش را انجام دادند.»

بی تردید نقش زینب(س) در پاسداری از قیام امام حسین(ع) اساسی بود و تأثیر گذاری آن بیشتر از تأثیرگذاری دیگران بود. از این رو از او به عنوان پیام آور عاشورا و رهبر انقلاب بعد از عاشورا یاد کرده اند. البته نقش عمده حضرت زینب(س) در قیام امام به معنای نفی نقش اهل بیت(ع) نیست. آنان نیز هر کدام در نهضت امام نقش داشته‌اند.

بر اساس نقش بنیادی اهل بیت(ع) در پاسداری از قیام امام حسین(ع) و تحریف زدایی بود که امام کاروان تبلیغی بسیار موفقی را با خود برد و آنان در انجام رسالت بسیار موفق بودند؛ زیرا مانند اسیران شکست خورده ظاهر نشدند و زانوی غم در بغل نگرفتند، بلکه با سخنرانیها و خطبه‌ها شعارهای آزادی خواهی امام حسین(ع) را طنین انداز نمودند و دشمن را رسوا کردند.

زندگی‌نامه و شخصیت والای حضرت زینب(س) از دیگر موضوعاتی است که در این پرسمان به آن پاسخ داده می‌شود، در بخشی از آن آمده است؛ «شهید مطهری» در رابطه صبر ایشان می‌نویسد: «در حماسه حسینی آن کسی که بیش از همه درس تحمل و بردباری را آموخت و بیش از همه این پرتو حسینی بر روح مقدس او تابید خواهر بزرگوارش زینب ـ سلام الله علیها ـ بود.»
 
در ناسخ التواریخ نیز آمده است: «محققاً از آغاز خلقت تاکنون از هیچ زنی از زن‌های انبیا و اولیا با این حلم و بردباری پدید نیامده است.»، در کتاب ریاحین الشریعه آمده است: «شب زنده داری زینب در تمام عمرش ترک نشد حتی شب یازدهم محرم». سخن وری آن حضرت: خطبه های آتشین و زیبای زینب در کوفه و شام که یزید و یزیدیان را رسوا ساخت در حد اعلای فصاحت و بلاغت بود. شهید مطهری در این رابطه می نویسد: «خطابه ای که حضرت زینب در مجلس یزید خوانده است از خطابه های بی نظیر دنیاست».

این نوشتار درباره عبادت آن حضرت می‌افزاید: «زینب کبری در تمام مدت اسارت تهجد و نماز شبش تعطیل نشد»، همچنین درباره علم آن حضرت می‌خوانیم: «زمانی که حضرت زینب(س) خطبه پرمحتوا و آتشین خود را در بازار کوفه ایراد نمود، امام سجاد(ع) در تأیید مقام علمی زینب(س) فرمود: الحمدلله تو دانشمند و عالمه‌ای بدون معلم و بانوی خردمندی بدون استاد می باشی».

عصمت حضرت زینب‌(س) از دیگر بخش‌هایی است که به آن پرداخته شده به طوری که در کتاب «زینب بنت الامام امیر المؤمنین» مقام عصمت را برای این بزرگوار ذکر می‌کند و می‌نویسد: «هر چند مقام عصمت برای ایشان «ضروری دین» نیست ولی به این مرحله رسیده اند...» و خلاصه باید گفت: «شئونات باطنیه و مقامات معنویه حضرت زینب(س) نایبه زهرا، امینه خدا.. . را هیچ کس نتواند به تحریر و تقریر در آورد».

چگونگی عزیمت حضرت زینب(س) و رحلا ایشان آخرین موضوعی است که در این پرسمان به آن پرداخه می‌شود، در بخشی از آن می‌خوانیم؛ «محدث نوری گوید: علت مسافرت حضرت زینب(س) از مدینه به شام، این بود که قحطی شدیدی در حجاز و مدینه پدید آمد. عبدالله بن جعفر شوهر حضرت زینب(س) تصمیم گرفت به شام سفر کند، و پس از نابودی قحطی، به حجاز بازگردد. او به سوی شام حرکت نمود، و زینب(س)‌در این سفر همراه شوهرش بود. آنها به شام آمدند، و در آنجا اقامت نمودند، و پس از مدتی حضرت زینب(س) بیمار شد و بر اثر آن از دنیا رفت. و پیکر مطهرش در همانجا که ملک عبدالله بود و هم‌اکنون بارگاه حضرت زینب‌(س) در آن قرار دارد، به خاک سپرده شد».

در بخش مقالات این ویژه‌نامه در مقاله‌ای با عنوان «بزرگ پرستار تاریخ» می‌خوانیم؛ «زینب در کنار علی بن حسین نشسته است. بر بالین بیماری که از تب می سوزد و عمه مهربانش از او پرستاری می کند. خواهر صدای «یا دهر اف لک من خلیل» برادرش را می شنود و بی تاب می گردد. تا آن روز تمام مصیب‌ها را در کنار امام حسین(ع) تحمل کرده است. همه رفتگان را در چهره حسین(ع) می‌بیند و صدایش به گریه بلند می شود. حسین (ع) او را به صبوری توصیه می‌کند».

الگوی انقلاب اسلامی ودفاع مقدس از دیگر مقالات این ویژه نامه است، در بخشی از آن آمده است: «حضرت امام خمینی(ره) که همواره با روش‌های خاص و آگاهی زا فعالیت‌های گوناگون علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ائمه دین(ع) و پرورش یافتگان خاندان عصمت و طهارت را به مداقه و تعمیق می‌گذارد و برای جامعه انسانی معرفت و عبرت می آفریند و پشتوانه‌های فکری و شیوه‌های عملی در نیل به رشد و پوپایی به وجود می‌آورد.

حیات مبارک و ثمربخش حضرت زینب(س) را نیز با همین رویکرد به نگرش و کاوش دقیق می‌گذارد و جلوه‌های مختلف فعالیت‌های این بانوی بزرگوار را با شرایط و مسائل امروز جامعه اسلامی منطبق می‌سازد و با بیان مصادیق آن در عرصه‌های حیات اجتماعی و سیاسی راه الگو پذیری از حرکت و حماسه و فعالیت‌های بزرگ این موجود شریف را هموار و مساعد می نماید.

در نگاه امام خمینی(ره) حضرت زینب(س) در به حرکت و قیام واداشتن زنان مسلمان ایران و رویارویی آنان با رژیم ستمشاهی نقشی الگویی داشت و موجب شد در تظاهرات بزرگ و خونینی که در تقابل با نیروهای دشمن در خیابان‌ها برگزار می‌شد حضور انبوه زنان در یاری رساندن به نهضت اسلامی و زمینه سازی برای طی مراحل منتهی به شکست نظام جبار متجلی شود. /927/ت302/ی

ارسال نظرات