۱۸ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۳
کد خبر: ۱۳۰۳۱۵

نشست تبیین اندیشه‌های فلسفی و عرفانی امام خمینی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست تبیین اندیشه‌های فلسفی و عرفانی امام خمینی(ره) با حضور استاد دانشگاه امام صادق تهران در مدرسه علمیه عالی نواب مشهد برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمين سيد حسن سعادت مصطفوي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن سعادت مصطفوی، مدیرگروه فلسفه دانشگاه امام صادق(ع)، در نشست تبیین اندیشه‌های فلسفی و عرفانی امام خمینی (ره) که صبح امروز در مدرسه علمی عالی نواب مشهد برگزار شد، گفت: ما در زمانی زندگی می کنیم که با گذشته متفاوت است؛ با وجود پیشرفت های دنیای امروز، فضا برای ایراد اشکال به دین باز است، لذا هر طلبه ای مسؤولیت دارد در مسائل اعتقادی و اصول دین حداقل در سه اصل مسلم بین سنی و شیعه توحید، نبوت و معاد به تحقیق بپردازد.

وی با بیان این‎که برخی از علما همچون علامه حلی، کسی را که در اصول دین تقلید کند فاسق می دانند، تصریح کرد: اما در مقابل افرادی مانند شیخ الطائفه و شیخ طوسی می فرمایند «هدف از ایمان بدست آوردن آرامش است حتی اگر با تقلید به دست بیاید و کسی که در این مسائل تقلید کند مرتکب حرامی نشده اما یک واجب نفسی را ترک کرده».

حجت الاسلام والمسلمین مصطفوی ادامه داد: به هر حال اگر کسی در اصول عقاید تقلید کند و با همین حال از دنیا برود عاقبت بخیر شده، اما اگر در جایگاهی قرار گرفت که در عقاید خود دچار تزلزل شد در آن زمان است که عدم تحقیق باعث مشکل می شود.

این استاد حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امام به دنبال دو هدف بودند هدف اول امام واژگونی نظام طاغوتی و حاکم کردن عدالت بود که به آن رسیدند، اما هدف دوم امام این بود که جامعه در مسیر علمی عمیق قرار بگیرد که متأسفانه به جهت وجود مشکلات از جمله جنگ، ترور شخصیت ها و فعالیت احزاب و فرقه های مختلف در اول انقلاب اجازه این کار را به امام ندادن و امام فقط فرصت این را پیدا کرد که با این فرقه ها مبارزه کرده و آنها را از بین ببرد اما فرصت رسیدن به هدف دوم را به دست نیاورد اگر امام بیست سال دیگر فرصت داشتند می توانستند به این هدف خود هم برسند. /968/پ203/ب

ارسال نظرات