۲۴ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۹:۵۹
کد خبر: ۱۳۰۷۱۶
نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس:

نمایندگان مجلس بدون دلیل به دولت اشکال وارد نکنند

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم گناباد و بجستان در خانه ملت با بیان این‌که نمایندگان مجلس بدون دلیل به دولت اشکال وارد نکنند، گفت: دولت هم در مقابل تذکرات و نظارت مجلس را نه به عنوان کارشکنی بلکه به عنوان مساله‌ای که کمک به حل شدن بهتر مشکلات می کند بپذیرد و عمل به سلیقه‌های شخصی را کنار بگذارد.
نمایندگان مجلس بدون دلیل به دولت اشکال وارد نکنند
حجت الاسلام محمد رجایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به نامگذاری سال جاری به «تولید ملی، حمایت از سرمایه و کار ایرانی» از سوی رهبر معظم انقلاب، اظهار داشت: مجلس و دولت هر دو منتخب مردم هستند و این انتخاب‌ها در چارچوب قانون اساسی است، یعنی وقتی مردم به نماینده یا رییس جمهور رای می دهند انتظار دارند آنها در چارچوب قانون اساسی به کشور خدمت کنند، بنابراین وظیفه مشترک مجلس و دولت خدمت به مردم و کشور است، اما این دو در تقسیم کار متفاوت هستند.

وی با اشاره به این‌که مجلس وظیفه قانون گذاری را بر عهده دارد و دولت نیز وظیفه اجرای این قوانین را عهده دار است، گفت: نمایندگان باید به عنوان یک وظیفه اساسی، خود را موظف بدانند تمام تلاش خود را به کار گیرند تا بتوانند بهترین قوانین را جهت حل معضلات کشور وضع کنند. به عنوان مثال اگر بخواهیم مشکلات اقتصادی را حل کنیم دوستانی که تخصص آنها اقتصاد است باید در جهت وضع قوانین اقتصادی تلاش کنند و تحقق این مهم نیازمند کار زیاد است.

حجت الاسلام رجایی ابراز داشت: به عنوان مثال اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس باید افرادی باشند صاحب تجربه و یا تخصص علمی تا بتوانند قوانین حساب شده، مستحکم و خوب تصویب کنند تا کار دستگاه اجرایی برای حل مشکلات تسهیل شود،‌به عبارت دیگر هدف مجلس باید تصویب قوانینی باشد که کار دولت را در زمینه اجرا تسهیل می‌کند.

نماینده مردم گناباد در مجلس همچنین با اشاره به وظیفه دیگر نمایندگان گفت: از طرفی هم نمایندگان وظیفه نظارت را بر عهده دارند چراکه اگر ما بهترین قانون را تصویب کنیم ولی آن قانون اجرا نشود و یا به طور ناقص اجرا شود، هدف از قانون‌گذاری محقق نشده است.

وی در ادامه با تاکید بر تعامل مجلس و دولت تصریح کرد: نکته دیگر این است که هم مجلس و هم دولت در چارچوب قانون اساسی برای خدمت به مردم و کشور باید یک تعامل خوب داشته باشند تا بین آنها تنش به وجود نیاید، نمایندگان بدون دلیل به دولت اشکال وارد نکنند و همچنین فعالیت‌های مثبت دولت را نادیده نگیرند و سعی در برجسته کردن ضعف های دولت نداشته باشند بلکه نقاط ضعف را تذکر دهند و با نظارت خود در جهت حل شدن آنها گام بردارند.

حجت الاسلام رجایی افزود: دولت هم در مقابل تذکرات و نظارت مجلس را نه به عنوان کارشکنی بلکه به عنوان مساله‌ای که کمک به حل بهتر مشکلات می کند بپذیرد و عمل به سلیقه‌های شخصی را کنار بگذارد، همین طور قوانین را به صورت ناقص رها نکند، چرا که اگر بدون قصد خدمت به مردم و به دنبال لجبازی بخواهند تعامل با مجلس را رها کنند به قسمی که خورده‌اند پایبندی نداشته‌اند.

وی همچنین با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری که در سال آینده برگزار خواهد شد، به تبیین راهکارهای خود برای کاستن از تنش های سیاسی در مجلس پرداخت و اظهار داشت: کاندیداها وقتی وارد صحنه می شوند باید به ریاست جمهوری به عنوان یک وظیفه الهی، ملی نگاه کنند و شخصی که قصد شرکت در انتخابات را دارد نه تنها باید خود را صاحب این توان و قدرت بداند بلکه باید این توان و قدرت را در خود بیشتر از بقیه کاندیدها احساس کند، در غیر این صورت از لحاظ شرعی نیز با مشکل مواجه خواهند شد.

حجت الاسلام رجایی ادامه داد: کسانی که می خواهند وارد این عرصه شوند باید آن را یک مسؤولیتی سنگین و توفیقی بدانند که می توانند در ضمن آن خدمت به مردم بکنند و اگر هم رای نیاورند خدا را شکر کنند چرا که یک وظیفه سنگین از دوششان برداشته شد. طرفداران هم همین گونه هستند و هر شخص به عنوان طرفردار یک نامزد باید به این نتیجه برسد کسی که می‌خواهد به او رای دهد بهترین است و بر اساس حب و بغض شخصی نمی توان این کار را انجام داد و وظیفه دارد برای خود حجت شرعی داشته باشد. /908/ت303/ج
ارسال نظرات