۰۹ تير ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۵
کد خبر: ۱۳۱۸۴۰
مسؤول آموزش تربیت مربی کودک و نوجوانان:

مؤمنان شاد هستند و شادی را برای دیگران به ارمغان می‌آورند

خبرگزاری رسا ـ مسؤول آموزش تربیت مربی کودک و نوجوانان دفتر تبلیغات با اشاره به اینکه نفس انسان نیازمند فرح و شادی است، گفت: امیرمؤمنان علی(ع) هم در این رابطه می‌فرماید« خوشحالی و فرح است که موجب بساطت و فرح نفس انسان می‌شود».
شور و شادي مردم

 

حجت الاسلام رضا حقیقت، مسؤول آموزش تربیت مربی کودک و نوجوان دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه روایات بسیاری در باب لحظات فرح‌انگیز از اهل‌بیت(ع) نقل شده است، گفت: از ویژگی مؤمنان این است که شاد هستند و نشاط و شادی را برای دیگران به ارمغان می‌آورند و در مراحل مختلف ارتباطات اجتماعی موجب خشنودی دیگران می‌شوند.

 

وی با اشاره به اینکه انسان مؤمن در صورت، سراسر نشاط و شادی است و حزن و اندوهش در قلب و درون خود است، افزود: انسان نباید در برخورد اجتماعی و ارتباطی با دیگران غمگین باشد بلکه تبسم در چهره انسان موجب می‌شود تا خداوند حسنه و پاداش خود را برای او جاری کند.

 

حجت‌الاسلام حقیقت در ادامه اظهار داشت: ابوذر از پیامبر اکرم(ص) پرسید خداوند چه صحفی برای حضرت ابراهیم(ع) فرستاد، حضرت فرمود« خداوند 20 صحیفه برای حضرت ابراهیم فرستاد که برگرفته از امثال و حکم بود و یکی از آن حکمت‌ها که بسیار با ارزش است این بود که انسان عاقل و دانا باید زندگی خود را به سه قسمت تقسیم کند، اول مناجات با پروردگار، دوم محاسبه نفس و تفکر در آفرینش الهی و قسمت سوم ساعات و لحظاتی را برای خود بگذارد و از نعمت‌های حلال بهره مند و شادی آفرین بهره‌مند شود.

 

مسؤول آموزش تربیت مربی کودک و نوجوانان دفتر تبلیغات با اشاره به اینکه حسن‌البشر موجب می‌شود کینه‌ها، حقدها و حسدها از بین برود، خاطرنشان کرد: امام‌علی(ع) نیز در این مورد می‌فرماید« خوشحالی و شادمانی یک مؤمن موجب می شود مودت‌ها و دوستی‌هایش برقرار شود و استمرار پیدا کند».

 

وی دلیل شادی در انسان مؤمن را ارتباط با خداوند دانست و افزود: رکن اصلی در وجود انسان مؤمن این است که ارتباط ایمانی خود را با حضرت حق بیشتر و افزون کند چون هر مقدار انسان به خدا نزدیک‌تر شود شادی او هم بیشتر خواهد شد، وقتی شادی او افزوده شد به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا خواهد کرد.

 

حجت‌الاسلام حقیقت با اشاره به اینکه خیلی از عوامل بیرونی و غیرمادی هم تأثیر در شادی دارد، گفت: در روایات بسیار داریم که اگر فردی به کشتزارها، جنگل و مناطق سرسبز برود موجبات شادی و فرح را برای خود فراهم کرده و از بی‌حوصلگی و عصبانیت او کاسته و اخلاق بهتری خواهد داشت.

 

وی عطر زدن و شست‌وشو را بنا به فرموده امام‌علی(ع) از عوامل شادی برشمرد و افزود: در روایات داریم که خانمی که می‌خواهد به فرزند خود شیر بدهد وضو بگیرد تا ناراحتی و غم از چهره او خارج شده و نورانیتی در چهره او نمایان شود تا کودک وقتی با نگاه به لبان و ابروان مادر شیر می‌نوشد تحت تأثیر روحیات و خلق و خوی مادر قرار گیرد.

 

حجت‌الاسلام حقیقت درادامه با اشاره به سخن امام‌رضا(ع) که فرمود« وقتی ایام عید می‌شود شما باید شادی خود را اظهار کنید و به دیدار یکدیگر بروید»، اظهار داشت: ما باید با برگزاری جشن‌های بزرگ و برپایی سرور و شادی موجب فرح خود و دیگران شویم و از وجود ائمه(ع) به اندازه کافی بهره مند شویم.

 

مسؤول آموزش تربیت مربی کودک و نوجوانان دفتر تبلیغات ابراز داشت: البته اظهار شادی و خوشحالی نباید از حد و مرز خارج شود و سبب افراط و تفریط گردد و اسباب لهو و لعب را فراهم آورد که این امری ناپسند و قبیح است، بلکه شادی و فرح باید در چارچوب اسلام و دین باشد و به صورت صحیح و بدون نافرمانی خداوند انجام شود.

 

وی در پایان با اشاره به اینکه لحظات شادی باید به شیوه صحیح انجام شود و از تبدیل شدن آن به عزا یا گناه و بی‌بند وباری جلوگیری شود، افزود: در روایات داریم که ائمه(ع) فرموده‌اند« شیعیان ما کسانی هستند که با شادی ما شادند و با حزن و اندوه ما ناراحت هستند» و این به این معناست که باید در شادی‌ها شاد و در نارزاحتی‌ها ناراحت باشیم و از زیاده‌روی بپرهیزیم و مجالس خود را به فراخور وجود ائمه و در شأن ایشان برگزار کنیم. /907/ت302/ن

ارسال نظرات