۰۹ تير ۱۳۹۱ - ۱۸:۵۹
کد خبر: ۱۳۱۸۴۹
نفر اول بیست و نهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم :

حمایت مقام معظم رهبری از نیروهای قرآنی تحسین برانگیز است/ درباره عملکرد مسؤولان فرهنگی حرف های زیادی دارم اما فعلا سکوت می کنم

خبرگزاری رسا ـ قاسم مقدمی، نفر اول رشته قرائت بیست و نهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم ابراز داشت: خوشبختانه به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و اندیشه های قرآنی مقام معظم رهبری پیشرفت بسیار چشمگیری در نهضت قرآنی ایران بوجود آمده است؛ به طوری که ایران در بعضی مقاطع در رشته های قرائت و حفظ قرآن حرف اول را در جهان اسلام می زند.
قاسم مقدمي قاسم مقدمي قاسم مقدمي قاسم مقدمي قاسم مقدمي

قاسم مقدمی از نیروهای برتر قرآنی استان خوزستان و کشور به شمار می آید که اخیرا در بیست و نهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم خوش درخشید و توانست مقام نخست این رقابت ها در بخش قرائت را برای کشور عزیزمان ایران بدست آورد.


متن زیر حاصل گفت و گوی صمیمانه و اختصاصی خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز با وی است که تقدیم مخاطبان رسا می شود:

رسا ـ سطح کیفی بیست و نهمین دوره مسابقات قرآن کریم را چگونه ارزیابی می کنید؟ استقبال شرکت کنندگان و مردم از این رقابت ها چگونه بود؟

خوشبختانه مسابقات بین المللی قرآن کریم سال به سال از لحاظ کیفی و فنی روند رو به رشد خوبی را دارد که این پیشرفت در بیست و نهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم کاملا مشهود بود.

تغییر محل برگزاری مسابقات از سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی به سالن همایش های برج میلاد بسیار حرکت خوب و ارزنده ای بود؛ چراکه برج میلاد یک محل شناخته شده برای مردم است و این سبب می شود که استقبال و شور و اشتیاق مردم برای حضور در این مسابقات بیشتر شود.

استقبال مردم از این مسابقات، بسیار عالی و چشمگیر بود و در لحظه لحظه مسابقات، سالن مملو از جمعیت بود که این نشان دهنده علاقه و اشتیاق مردم ایران اسلامی به قرآن کریم و آموزه های قرآنی و اسلامی است.

نکته قابل توجه در این مسابقات حضور خوب و کم نظیر جوانان و نوجوانان و سنین پایین تر در این مسابقات بود که با یک علاقه خاص و اشتیاق منحصر به فردی در سالن مسابقات حضور داشتند و رقابت بین قراء و حفاظ را مشاهده می کردند.

از دیگر اتفاقاتی که به مسابقات بین المللی قرآن کریم جلوه خاصی داده بود استقبال گسترده و چشمگیر شرکت کنندگان کشورهای عربی، اسلامی و اروپایی در این مسابقات بود که بالغ بر 68 کشور نمایندگان خود را برای شرکت در این مسابقات اعزام کرده بودند.

استقبال خوب و عالی مردم و شرکت کنندگان کشورهای اسلامی و عربی از این مسابقات سبب شده بود که سطح کیفی و فنی بیست و نهمین دوره مسابقات قرآن کریم بسیار بالا برود و ارتقای سطح کیفی در چنین مسابقاتی سبب ایجاد رقابت سالم و دور از افراط و تفریط بین رقابت کنندگان می شود.

اجرای برنامه های جانبی و برپایی نمایشگاه قرآنی در محل سالن همایش های برج میلاد از دیگر عواملی بود که به پیشرفت و رشد سطح فنی و کیفی بیست و نهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم افزوده بود.

استفاده از هیئت داوران برتر و نخبه از دیگر محسنات خوب و ارزشمند مسابقات بین المللی قرآن کریم بود و استفاده از داوران بخش بین المللی از کشورهای عراق، سوریه، عربستان، مصر و چین سبب شده بود که سطح کیفی مسابقات در جایگاه بسیار خوب و مطلوبی قرار گیرد و امتیاز دهی بسیار دقیق تر شده بود.

سه مرحله ای کردن این دوره از مسابقات از لحاظ سطح فنی مسابقات بسیار خوب بود. قاریانی که در مرحله مقدماتی بیشترین امتیاز را به دست می آوردند جواز حضور در مرحله نیمه نهایی را پیدا می کردند و در مرحله نیمه نهایی نیز تلاوت قاریان مورد ارزیابی قرار می گیرد و با کسب حد نصاب معین به مرحله فینال صعود خواهند کرد.

کشورهای مصر، بحرین، بنگلادش و اندونزی از جمله کشورهایی بودند که نیروهای بسیار خوبی را به مسابقات اعزام کرده بودند که نمایندگان این کشورها نیز به مرحله نهایی و فینال راه پیدا کردند.

در کشور عزیزمان ایران برای انتخاب قاری برتر جهت شرکت در این مسابقات فیلترهای بسیار و سختی وجود دارد که این سبب می شود نماینده جمهوری اسلامی ایران در این رقابت ها از لحاظ فنی و کیفی در سطح بالایی قرار بگیرد و یکی از مدعیان اصلی کسب عنوان برتری در این مسابقات باشد.

رسا ـ نظر حضرتعالی درباره پیشرفت قرآن کریم در جمهوری اسلامی ایران چیست و جایگاه استان خوزستان را در این زمینه چگونه ارزیابی می کنید؟

خوشبختانه به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و تفکرات و اندیشه های قرآنی مقام معظم رهبری در طول بیش از 30 سال انقلاب اسلامی ایران پیشرفت بسیار چشمگیری در نهضت قرآنی ایران بوجود آمد؛ به طوری که جمهوری اسلامی ایران در بعضی مقاطع در رشته های قرائت و حفظ قرآن حرف اول را در جهان اسلام می زند.

قابلیت جوانان ایرانی برای فراگیری قرآن و علوم قرآنی بسیار ارزشمند و زبانزد است و با توجه به چشم اندازی که ترسیم شده است در سال های آتی جوانان ایرانی در زمینه قرآن کریم حرف های زیادی برای گفتن دارند و می توان با قاطعیت گفت که تا چند سال آینده پیشرفت و رشد قرآنی ایران اسلامی حتی بهتر از کشور مصر خواهد شد.

در حال حاضر باید اذعان کرد که کشور مصر در بخش قرائت قرآنی در جهان حرف اول را می زند؛ اما در30 سال انقلاب اسلامی ایران کشور عزیزمان در زمینه قرآنی با رهنمودهای قرآنی و ارزشمند مقام معظم رهبری و حمایت های مسؤولان از قاریان و حفاظ قرآنی پیشرفت های زیادی داشته و هنوز جای پیشرفت و رشد بیشتر برای نیروهای قرآنی وجود دارد به شرطی که حمایت ها از فعالان قرآنی چشمگیر تر شود.

در بیست و نهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم، کشور مصر قاریان برتر و برجسته ای برای مسابقات اعزام کرد اما باز قاریان جمهوری اسلامی ایران توانستند مقام اول و برتر را کسب کنند که نشان دهنده پیشرفت نهضت علوم قرآنی در کشور ایران اسلامی است.

جایگاه استان خوزستان در زمینه علوم قرآنی در کشور بسیار برجسته است و جوانان خوزستانی برای فراگیری قرآن و علوم قرآنی قابلیت های فراوانی دارند و امیدواریم که در آینده ای نزدیک شاهد پیشرفت روزافزون جوانان خوزستانی در زمینه علوم قرآنی باشیم.

گرایش سیل عظیم جوانان استان به آموزه های قرآنی بسیار امیدوار کننده است و با حمایت از نیروهای قرآنی استان، خوزستان می تواند جایگاه خود را در کشور تثبیت و به عنوان قطب قرآن کریم در کشور خود را معرفی کند که این قابلیت برای استان خوزستان کاملا مشهود است.

بنده از استعداد های قرآنی سراسر کشور اطلاع دارم ولی قاریان خوزستانی از استعداد و کیفیت منحصر به فردی برخوردار هستند و می توانند در کشور بلکه در مسابقات بین المللی افتخار آفرینی کنند.

با توجه به اینکه در تواشیح بدون شک استان خوزستان در کشور حرف اول را می زند و در عرصه بین الملل نیز جوانان خوزستانی افتخارات بزرگی کسب کرده اند، با حمایت و توجه مسؤولان به نیروهای قرآنی می توان در آینده ای نزدیک استان خوزستان را به عنوان قطب نهضت قرآنی کشور معرفی کنیم.

احساس می کنم که دید جوانان خوزستانی در بخش قرائت قرآنی باید تخصصی تر شود و به شکل حرفه ای و با کیفیتی برتر به فراگیری تلاوت قرآن بپردازند؛ چراکه در مسابقات بین المللی همه جوانب یک قرائت خوب و عالی ارزیابی می شود.

مسابقات قرآنی فقط صوت و لحن نیست بلکه هنگام قرائت باید در تجوید از فصاحت و بلاغت بالایی برخوردار باشیم و توان درک آیات قرآن کریم را نیز داشته باشیم. عمدتا مشکل نیروهای قرآنی استان در این زمینه است که با دقت نظر بیشتر می توانند این اشکالات را برطرف کنند.

کم تجربگی و عدم حضور نیروهای قرآنی خوزستان در محافل قرآنی، مسابقات کشوری و بین المللی سبب شده که با تجربه کمی وارد مسابقات شوند که این خود عاملی برای عدم موفقیت آنها است.

ولی در کل نیروهای قرآنی استان خوزستان از قابلیت و استعداد بالایی برخوردار هستند و با حمایت مسؤولان می توانند در کشور سرآمد دیگر قاریان باشند.

رسا ـ از تشرف خودتان محضر مقام معظم رهبری برای ما بفرمایید و هنگام زیارت حضرت آقا چه احساسی داشتید؟


بیش از هفت بار توفیق حاصل شده که در حضور مقام معظم رهبری اجرای تلاوت قرآن داشته باشم که از خداوند منان بابت این لطف بسیار بزرگ سپاسگزارم.

شرفیابی اخیر بنده خدمت مقام معظم رهبری در اختتامیه بیست و نهمین دوره مسابقات قرآن کریم ارزشمند بوده و برای بنده افتخار بزرگ و والایی بود. این دیدار مایه دلگرمی بنده برای گام نهادن محکم و با قدرت در زمینه تلاوت قرآنی شد؛ انصافا و حقا حمایت های ویژه حضرت آقا از نیروهای قرآنی بسیار تحسین برانگیز است و مایه مباهات قاریان قرآنی است.

آقا مدتی به بنده تأکید کرده بودند که حفظ قرآن کریم را انجام دهم و من هم در حال حاضر در زمینه حفظ قرآن کریم با توجه به توصیه ویژه و تشویق های حضرت آقا در حال فعالیت هستم.

ایشان خیلی از قرائت بنده استقبال کردند و بنده را بسیار مورد محبت و تفقد خودشان قرار دادند و بعد از مقداری گفت و گو با ایشان، حضرت آقا از بنده پرسیدند که بچه کجا هستی؟ که من عرض کردم بچه اهواز هستم، ایشان خیلی خوشحال شدند که نماینده ای از شهر اهواز در این مسابقات شرکت کرده است.

در بخش حفظ قرآن کریم نیز صحبت هایی با حضرت آقا داشتم که بعد به ایشان فرمودم که حضرتعالی به بنده تأکید داشتید که حفظ قرآن کریم را داشته باشم و بنده هم با توجه به توصیه و تشویق حضرتعالی در برهه کنونی در حال حفظ قرآن کریم می باشم که حضرت آقا بسیار خوشحال شدند و برای من آرزوی موفقیت کردند.

رسا ـ حمایت های مسؤولان فرهنگی و قرآنی استان خوزستان از نیروهای قرآنی استان چگونه بوده و حضرتعالی حمایت این مسؤولان را چگونه ارزیابی می کنید؟

حرف های زیادی در این زمینه وجود دارد ولی ترجیح می دهم درباره این موضوع حرفی نزنم.

رسا ـ از اینکه وقتتان را در اختیار ما گذاشتید سپاسگزاریم.


/9461/گ403/ر




ارسال نظرات