۱۴ تير ۱۳۹۱ - ۱۹:۵۲
کد خبر: ۱۳۲۱۶۴
به مناسبت نیمه شعبان؛

ویژه‌نامه اینترنتی« زیر باران انتظار» منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ ویژه‌نامه اینترنتی« زیر باران انتظار» به مناسبت نیمه شعبان در پایگاه اطلاع رسانی راسخون منتشر شد.
امام زمان، يا بقيه الله، امام مهدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژه نامه اینترنتی«زیر باران انتظار» در پایگاه اطلاع رسانی راسخون منتشر شد، بانک احادیث، پرسش و پاسخ، پسمان مهدوی، بانک صوت و فیلم، گالری تصاویر بانک پیامک و مقالات از موضوعات این ویژه‌نامه مناسبتی است.

بر اساس این گزارش، در بخش بانک صوت و فیلم این ویژه نامه موضوعاتی همچون؛ میلاد امام زمان، امامزمان در قرآن، دیدار باامام زمان، مناجات امام زمان، مداحی امام زمان، شرح دعای وارده از امام زمان، وظایف شیعه در زمان غیبت، جلسه نقد و بررسی ظهور نزدیک است، مستند ظهور و مهدویت و سخنرانی‌ها برای مشاهده علاقه‌مندان قابل دسترسی است.

دربخش پرسمان مهدوی به پرسش‌ها و شبهات مهدویت می‌پردازد، در پاسخ به پرسش آیا اعتقاد به موعود و منجی اختصاص به مسلمانان دارد، می خوانیم؛ « عقیده به ظهور یک رهایی بخش بزرگ و برچیده شدن بساط ظلم و ستم از میان انسانها، و حکومت حق و عدالت منحصر به اسلام نیست؛ بلکه یک اعتقاد اساسی در همه ادیان وحیانی و بلکه تقریبا اعتقادی عمومی و جهانی است که چهرههای مختلف آن در عقاید اقوام گوناگون دیده میشود، و همه روشنگر این حقیقت است که این اعتقاد کهن ریشهای در فطرت و نهاد انسانی؛ و در دعوت همة پیامبران، داشته است».

در کتاب «دیباچهای بر رهبری» ضمن بیان وجود انتظار ظهور یک منجی بزرگ در میان اقوام مختلف از «برنارد باربر» جامعه شناس آمریکایی در رساله «نهضت منجی گری» وجود چنین اعتقادی را، حتّی در میان سرخپوستان آمریکایی نقل کرده میگوید : «در میان قبائل سرخ پوست آمریکائی... این عقیده شایع است که روزی گرد سرخ پوستان ظهور خواهد کرد و آنها را به بهشت زمین رهنمون خواهد شد...»

تنها تا پیش از سال 1890 بالغ بر بیست نوع از این نهضتها در تاریخ آمریکا ضبط شده است. در بحثی از کتاب «علائم الظّهور» تصریح شده که آثار این عقیده را در میان اهالی اسکاندیناوی و بومیان مکزیک و نظایر آنها نیز میتوان یافت. از مجموع آنچه گفتیم نتیجه میگیریم که این انتظار انتظاری است همهگیر و گسترده و در سطح جهانی، و سرانجام شاهدی است بر فطری بودن این اعتقاد.

انحراف در مهدویت از دیگر مسایلی است که در این بخش به آن پرداخته شده است، در پاسخ به این سؤال که انجمن حجتیه چه کسانی هستند و عقایدشان چیست، آمده است؛ « در زمان پهلوی بالاخص پهلوی دوم بهائیت رشد بسیار داشت و فرصتی پیدا کرد تا جمعیت خود را سه برابر کند و در دستگاه دولتی و شاه نفوذ فراوان بکند. رییس رادیو تلویزیون وقت دکتر شاه قلی، وزیر بهداری، وزیر آموزش و پرورش و... هویدا نخست وزیر و بسیاری دیگر بهایی بودند و به سفارش اربابان و شاه در همة امور دخالت داشتند».

برخی از عقاید انجمن حجتیه بدین شرح است؛ با توجه به تبصره 2 از ماده دوم که در سال 1335 تدوین و تصویب شد به هیچ وجه انجمن در امور سیاسی مداخله نخواهد داشت چون که دخالت در سیاست زیبنده پیشوایان دینی نیست. قبل از امام زمان (عج) هر پرچمی که بلند شود در ضلالت است و به شکست می انجامد (تمسک به روایات رأیت) باید منتظر بود تا خود حضرت بیایند. جهاد در دوران غیبت معنا ندارد، گفتار مرحوم حلبی: شیعه می گوید در عصر غیبت امام زمان (عج) جهاد نیست چرا و پاسخ می دهد چون که حاکم اسلامی باید معصوم باشد مصداق پیدا نکرده است.

همچنین در مقاله‌ای با عنوان هم سازنده، هم ویرانگر، به نظرات شهید مطهری در باب مهدویت می‌پردازد، در بخشی از آن می خوانیم؛« شهید مطهری درباره ی مفهوم انتظار هم متناسب با برداشت های متفاوت، این اندیشه را منشأ رشد و پویایی یا رکورد و عقب ماندگی دانسته است: «انتظار فرج و آرزو و امید و دل بستن به آینده دو گونه است، انتظاری که سازنده و نگهدارنده، تعهدآور، نیروآفرین و تحرک بخش است. به گونه ای که می تواند نوعی عبادت و حق پرستی شمرده شود و انتظاری که گناه است، ویرانگر، اسارت بخش و فلج کننده و نوعی اباحی گری باید محسوب شود. این دو نوع انتظار فرج، معلول دو نوع برداشت از ظهور عظیم مهدی موعود است و این دو نوع برداشت به نوبه خود، از دو نوع بینش درباره تحولات در انقلاب های تاریخی ناشی می شود.»

در نگاه انتظار ویرانگر و منفی هر اصلاحی در جامعه محکوم است چرا که باید ظلم و تباهی رواج داشته باشد و حق و حقیقت هیچ طرفداری نداشته باشد، باطل یکه تاز میدان شود، تا انفجاری رخ دهد و انتظار به سرآید.(از نگاه شهید مطهری، تعبیر ظهور به انفجار نادرست است، چرا که مسأله قابلیت پیدا کردن جامعه برای پذیرش است و شرایط آن کمال نهایی را فراهم آوردن مثل رسیده شدن میوه در شرایط نامطلوب) بنابراین هر اصلاحی محکوم است، زیرا هر اصلاح یک نقطه روشن است.

تا در صحنه اجتماع نقطه روشنی هست دست غیب ظاهر نمی شود، برعکس، هر گناه و فساد و هر ظلم، تبعیض و حق کشی و هر پلیدی ای به حکم اینکه مقدمه صلاح کلی است و انفجار را قریب الوقوع می کند رواست، زیرا «الغایات تبرّر المبادی» هدف ها وسیله های نامشروع را مشروع می کنند. پس بهترین کمک به تشریع در ظهور و بهترین شکل انتظار ترویج و اشاعه فساد است. اینجاست که گناه هم فال است و هم تماشا، هم لذت و کامجویی است و هم کمک به انقلاب مقدس نهایی.

در اندیشه آرمان گرایانه استاد مطهری، انتظار در معنای اوّلش بزرگ ترین محرک اجتماعی است که انسان را برای حاکمیت ارزش ها و محو ضد ارزش ها تشویق می کند. برای همین انتظار به این معنا را با فضیلت ترین عبادات دانسته اند: «افضل الأعمال إنتظار الفرج» (مجلسی،بحار الانوار، ج 52، ص122)شهید مطهری با استناد به آیات 5 سوره قصص، 105 سوره انبیا و آیات دیگری چنین نتیجه گیری می کند:«از این آیات استفاده می شود که ظهور مهدی موعود حلقه ای از حلقه های مبارزه اهل حق و اهل باطل است که به پیروزی نهایی اهل حق منتهی می شود.

سهیم بودن یک فرد در این سعادت موقوف به این است که آن فرد عملاً در گروه اهل حق باشد. آیاتی که بدان ها در روایات استناد شده است، نشان می دهد که مهدی موعود (ع) مظهر نویدی است که به اهل ایمان و عمل صالح داده شده است. مظهر پیروزی نهایی اهل ایمان است.»(قیام و انقلاب مهدی از دیدگاه فلسفه تاریخ، ص 64) بنابراین هر مبارزه حق گرایانه ای، حلقه ای از حلقه های مبارزه جهانی و هر پیروزی، جلوه ای از پیروزی آن انقلاب بزرگ است.

 علاقه‌مندان به مشاهده و استفاده از این ویژه نامه می‌توانند به پایگاه فرهنگی اطلاع رسانی راسخون به نشانی اینترنتی www.rasekhoon.net مراجعه کنند./927/ت302/ن

ارسال نظرات