۲۱ تير ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۴
کد خبر: ۱۳۲۶۴۱
استاد حوزه علمیه:

هیچ چیز مانند خوش اخلاقی کفه ترازوی اعمال انسان را سنگین نمی‌کند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام عالی با بیان این که پیامبر(ص) و ائمه(ع) معیار سنجش حق هستند گفت: بر اساس روایات خوش خلقی و صلوات بر پیامبر و خاندانش(ع) در نزدیک شدن به این معیار نقش بارزی دارد.
حجت الاسلام مسعود عالي
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مسعود عالی، استاد حوزه علمیه در برنامه سمت خدا که از شبکه سه سیما پخش می‌شود با اشاره به وجود ده دسته از شاهدان روز قیامت گفت: جنبه تربیتی تعدد این شهود آن است که بیشتر مراقب اعمال خود باشیم. البته نگاه این شهود، از سر نگرانی و دلسوزی است و همین امر نیز باعث آرامش خاطر انسان است.
وی خدای سبحان، پیامبر(ص) و انبیاء ، ائمه و معصومین(ع) و ملائکه را از شاهدان روز قیامت عنوان کرد و بیان داشت: ملائکه کرام الکاتبین که ملازم همیشگی و در حال ثبت و ضبط هستند ودر عین حال امداد و دعا هم برای ما می‌کنند.
این کارشناس امور دینی مکان را از دیگر شهود دانست و ابراز کرد: استلام حجرالاسود، اظهار بندگی و تجدید بیعت است و حجرالاسود در روز قیامت این مساله را شهادت می‌دهد.
وی گفت: شهادت شاهدان هم به ضرر انسان است و هم به نفع او و این بستگی به کاری دارد که انسان انجام داده است. تعدد شهود برای فرد خاطی خجالت آور است چون در برابر چشمان زیادی گناه کرده است.
حجت الاسلام عالی زمان را ششمین شاهد دانست و بیان داشت: امام صادق(ع) می‌فرماید: هیچ روزی بر انسان نمی‌گذرد مگر اینکه آن روز یک خطاب دارد؛ ای پسر انسان من یک روز جدیدم و من شاهدم از من استفاده کن واعمال خیر انجام بده. شب هم که فرا می رسد یک ندای جدید دارد. زمین و زمان هر دو شعور دارند. هر چند به چشم مامرده هستند ولی در باطن زنده اند
وی با اشاره به شهادت اعضا و جوارح انسان در روز قیامت گفت: خداوند در سوره یاسین آیه 65 می‌فرماید: بر دهانشان مهر می‌زنیم، دست و پاهایشان شروع به شهادت می‌کنند. این آیه مربوط به مشرکین است چرا که دروغگویی برای ایشان ملکه شده است ودر قیامت که ملکات بروز پیدا می‌کند، زبانشان دروغ می‌گوید.
استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: شهادت  اعضا و جوارح علیه کفار است نه مومنین ، به شرطی که مومن ایمانش را حفظ کند، توبه حجابی برای گناهان است و گناه را جبران و تبدیل به حسنه می‌کند. توبه انقلابی درونی ایجاد می‌کند و شهود علیه همه به له تبدیل می شوند.
وی اعمال انسان را از دیگر شهود روز قیامت دانست و بیان داشت: اعمال انسان در روز قیامت تجسم پیدا می‌کند مثل صدقه دادن در این دنیا که سایه ای خنک در آخرت است.
حجت الاسلام عالی آخرین شاهد روز قیامت را قرآن عنوان کرد و گفت: قرآن در این روز شهادت می‌دهد که انسان چقدر با او ارتباط داشته است و در واقع این شکایت و یا شفاعت قرآن از انسان است.
وی با اشاره به این که میزان و معیار برای تشخیص خوبی و بدی اعمال ما حق و عدالت است، اظهار داشت: حضرت امام صادق می فرماید: پیغمبران و جانشین آنها که مصداق حق و عدلند، از این رو آنها الگو، معیار و خط کشی برای سنجش هستند و خط‌کش شیعه امیرمومنان(ع) است.
حجت الاسلام عالی ادامه داد: در روایات آمده که اگر می‌خواهید به معیار نزدیک شوید خوش اخلاق باشید و صلوات بر محمد آل محمد بفرستید. پیامبر(ص) می فرماید: چیزی مثل خوش خلقی کفه ترازوی عمل را سنگین نمی‌کند، آدم خوش اخلاق پرمایه و بداخلاق کم مایه است/916پ202/ع
ارسال نظرات