۰۹ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۰:۵۱
کد خبر: ۱۳۴۱۰۵
عضو هیأت علمی جامعةالزهرا:

حضرت خدیجه یک جهادگر اقتصادی بود

خبرگزاری رسا ـ مدیر گروه مطالعات زنان جامعةالمصطفی العالمیه گفت: حضرت خدیجه‌(س) ایثار مال داشت و به عنوان یک زن در زمان و موقعیت خود از جهت فردی و اجتماعی شاخص بود.
وفات حضرت خديجه

  

معصومه ظهیری مدیر گروه مطالعات زنان جامعةالمصطفی العالمیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با تسلیت به مناسبت رحلت بزرگ بانوی اسلام حضرت خدیجه‌(س)، گفت: درتاریخ نام دو تن یعنی حضرت خدیجه‌(س) و حضرت ابوطالب‌(ع) به عنوان حامیان اصلی پیامبر اکرم‌(ص) در صدر اسلام‌ بسیار یاد شده است.

 

وی افزود: حضرت خدیجه‌(س) همسر پیامبر اکرم‌(ص) تمام ثروت خود را در اختیار آن حضرت گذاشت، ایثار مال داشت و یک جهادگر اقتصادی بود و حضرت ابوطالب‌(ع) عموی پیامبر پس از فوت پدر بزرگشان، حمایت موقعیتی و اجتماعی ایشان را برعهده داشت.

 

مدیر گروه مطالعات زنان جامعةالمصطفی العالمیه اظهار داشت: سالی را که این دو بزرگوار از دنیا رفتند عام الحزن نامیدند، چراکه پیامبر اکرم‌(ص) در آن سال دو حمایتگر اجتماعی و اقتصادی را از دست داد، از دست دادن حضرت ابوطالب‌(ع) به عنوان تنها حامی اجتماعی و رحلت حضرت خدیجه‌(س) به عنوان محرم اسرار بسیار سنگین بود.

 

وی با بیان این‌که حضرت خدیجه‌(س) از نخستین ایمان آورندگان زن به پیامبر اکرم‌(ص) و نخستین نمازگزاران در کنار کعبه است، گفت: پیامبر اکرم‌(ص) از شخصیت حضرت خدیجه‌(س) همواره به نیکی یاد می‌کردند و می‌فرمودند «در شرایطی که همه من را تنها گذاشتند خدیجه کنار من بود و در شرایطی که همه من را در محاصره اقتصادی قرار دادند، خدیجه با فداکاری و ایثار خود من را حمایت کرد».

 

ظهیری تصریح کرد: حضرت خدیجه‌(س) و امیر مؤمنان امام علی‌(ع) در کنار پیامبر اکرم‌(ص) از نخستین افرادی بودند که به اسلام ایمان آوردند و خیلی‌ها در تاریخ تلاش کردند این اولین بودند را از این بزرگواران به ویژه از حضرت خدیجه‌(س) بگیرند، از این‌رو با آوردن نام‌های دیگری در کنار پیامبر سعی کردند این شخصیت و مقام ویژه را به دیگری نسبت دهند.

 

وی با بیان این‌که پیامبر اکرم‌(ص) پس از رحلت خدیجه کبری‌(س) بارها و بارها به نیکی از ایشان یاد می‌کردند و با یادآوری و احسان نسبت به دوستان حضرت یاد ایشان را زنده نگه می‌داشتند، افزود: در تاریخ هست که عایشه گاهی نسبت به مقام شامخ حضرت خدیجه‌(س) رشک می‌برد و به پیامبر اکرم‌(ص) می‌گفت خدا پیرزنی را از تو گرفت و از او بهتر را به تو داد، اما پیامبر چنین موضوعی را برنمی‌تافتند و می‌گفتند ایشان بهترین یار و یاور من در دوران تنهایی ‌بود.

 

عضو هیأت علمی جامعةالزهرا ادامه داد: مهم‌ترین مقام حضرت خدیجه‌(س) شاید عطای الهی نسبت به ایشان در مقابل همه زحمت‌ها، قربت‌ها، تنهایی و سرزنش‌هایی که زنان قریش به او روا داشتند و به سبب این انتخاب بالا و بذل مالی که نسبت به پیامبر اکرم‌(ص) داشت و حمایتی که کرد، کوثر پیامبر یعنی حضرت فاطمه زهرا‌(س) بود که از دامن مطهره خدیجه کبری‌(س) تولید یافت.

 

وی گفت: حضرت خدیجه‌(س) زنی بود که خداوند این لیاقت و شأن و مقام را برای او قرار داد که از دامن مطهر ایشان فاطمه‌(س) به جهان هستی عطا شد و خداوند تبارک و تعالی پیامبر اکرم‌(ص) را به این عطای کثیر مزین کرد، فاطمه ام الائمه و ام ابیها شد و در کنار پدر حلقه اتصال بین نبوت و امامت بود و راه نبوت و سریر امامت به نام ایشان مزین شد.

 

ظهیری با بیان این‌که حضرت خدیجه‌(س) بسیار صبور، مهربان و آرامش‌بخش بود، صبر در سختی‌ها، اسکان و آرامش در محیط خانواده را از ویژگی‌های ایشان برشمرد و گفت: حضرت خدیجه‌(س) افزون بر این‌که جزو زنان بهشتی است و از او به نیکی یاد می‌شود، جزو بهترین زنان عالم، در قیامت سرآمد و مورد حسرت دیگران است.

 

وی افزود: خداوند متعال حضرت خدیجه‌(س) را با فوت اولاد، در مال و در ایمان به پیامبر بسیار آزمود، بشر الصابرین شامل حال او شد و او را به بالاترین مقامی که در تاریخ آمده بشارت داد به طوری که ایشان را در صحنه قیامت با یک مقامی که بلند پایه و مورد حسرت دیگران است معرفی می‌کند. /920/ت302/ن

ارسال نظرات