۲۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۲
کد خبر: ۱۳۵۶۶۰

تاکید علمای اهل سنت بر تبعیت از ولی فقیه در اعلام عید فطر

خبرگزاری رسا ـ علمای اهل سنت استان‌های کردستان، گلستان، هرمزگان و جمعی از چهره‌های اهل سنت در استان‌های مختلف با صدور بیانیه‌های جداگانه تاکید کردند عید فطر آنان نیز، عید اعلام شده از سوی مقام معظم رهبری خواهد بود.
عيد سعيد فطر

 به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا به نقل از فارس، با پایان یافتن ماه مبارک رمضان و فرا رسیدن عید سعید فطر، اکثر علمای اهل تسنن با صدور بیانیه‌های جداگانه بر تبعیت از مقام معظم رهبری در اعلام زمان عید فطر تأکید کردند.

 

در بیانیه «ستاد استهلال اهل سنت استان کردستان» آمده است: «براساس مصوبه ستاد استهلال این استان، نماز عید سعید فطر همزمان با سراسر کشور و اعلام عید از سوی مقام معظم رهبری(دامة برکاته) اقامه خواهد شد و هرگونه اعلام زودهنگام عید و برپایی نماز عید سعید فطر مورد تایید نیست».

 

بنابراین گزارش، ستاد استهلال اهل سنت در این استان با حضور چهره‌هایی همچون: ماموستا مجتهدی امام جمعه سنندج، ماموستا راستی امام جمعه موقت سنندج، ماموستا مصطفوی عضو شورای روحانیت مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور و ماموستا سید محمد سعید حسینی عضو شورای روحانیت مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور تشکیل شده است.

 

اهل سنت هرمزگان: همگام با ولی فقیه خواهیم بود

 

همچنین ستاد استهلال اهل سنت استان هرمزگان نیز با صدور بیانیه‌ای جداگانه با تاکید بر این که «اعلام عید سعید فطر با ولی فقیه است» اعلام کرد: «ستاد استهلال این استان برای ایجاد وحدت و همدلی و دوری از اختلاف میان مسلمانان و خنثی کردن توطئه‌های سیاسی دشمنان اسلام در اعلام عید سعید فطر، با ولی فقیه خواهد بود و جامعه اهل سنت را به تبعیت از حکم حاکم اسلامی در خواندن نماز عید سعید فطر دعوت می‌کند.»

 

مدرس علوم دینی اهل سنت ارومیه: با اعلام دفتر مقام معظم رهبری عید می‌گیریم

 

کوه چویی مدرس علوم دینی اهل سنت ارومیه نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با تاکید بر این مطلب که «ما که در ایران زندگی می کنیم باید در یک روز عید بگیریم» گفت: « این امر سعادت و پیروزی برای مسلمین می‌آورد، ما باید گوش به زنگ اعلام دفتر مقام معظم رهبری باشیم و به دستور ایشان عید بگیریم که این برای ملت ما سعادت به دنبال دارد.»

 

کوه چویی در ادامه افزود: «فقه شافعی در رؤیت ماه و روزه داری  قائل به مناطق است یعنی همانطور که نماز پنج گانه را با هر منطقه‌ای و با توجه به طلوع و غروب همان نقطه اقامه می‌کند، رؤیت هلال نیز بر اساس مناطق صورت می‌گیرد.»

 

مدیر حوزه علمیه عرفانیه استان گلستان: حکم حاکم اسلامی لازم الاجراست

 

«ناصر محمد قزل» از چهره‌های اهل سنت استان گلستان نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار آیین و اندیشه فارس، با بیان این مطلب که اگر حاکم اسلامی حکم صادر کند و حکم به رؤیت هلال ماه بدهد به هر طریقی که برایش ثابت شده باشد حکم او لازم الاجراست و با این کار اختلاف از میان امت برداشته می‌شود، گفت: شرع مقدس اسلام برای اثبات هلال رمضان و شوال، «رؤیت هلال» را شرط  قرار داده است و مجتهدین و علمای ما از صدر اسلام تا به امروز کتاب‌های زیادی در این رابطه نوشته و تحقیقات وسیعی انجام داده‌اند.

 

وی افزود: اما نکته مهمی که باید اشاره کنم این است که تمام مجتهدین بر این نظرند که مباحث مربوط به رؤیت هلال ماه در میان عامه مردم به زمانی برمی‌گردد که حاکم اسلامی حکومت نباشد، یا اگر حاکم اسلامی در راس بود، حکمی صادر نکند.

 

امام جمعه قازان قایه گفت: با این دیدگاه اگر حاکم اسلامی حکم صادر کند و حکم به رؤیت هلال ماه بدهد به هر طریقی که برایش ثابت شده باشد حکم او لازم الاجراست که با این کار اختلاف از میان امت برداشته می‌شود. این مسائل در مقالات ابن عابدین و کتب عبدالحی کلنوی نقل شده است.

 

مدیر مدرسه علوم دینی اهل سنت نگور: برای اعلام عید فطر تأییدیه حاکم وقت لازم است

 

مولوی عبدالرحمن عارفی مدیر مدرسه علوم دینی اهل سنت سلمان فارسی نگور نیز در گفت‌وگویی تاکید کرد: بر اساس مذهب حنفی برای اعلام عید سعید فطر تأییدیه امام وقت باید باشد، یعنی چنانچه یک شخصی هلال ماه را دید اما حاکم و قاضی اسلامی نظر او را رد کرد، این شخص حق ندارد افطار کند.

 

این مدیر مدرسه دینی اهل سنت اضافه کرد: در کشور ما ایران نیز عید باید یکسان باشد و تفرقه نباشد به همین دلیل در استان سیتان و بلوچستان با هماهنگی علمای فریقین شیعه و سنی ستادی تشکیل شد که وظیفه آن رصد ماه در تمام ماه‌های قمری به ویژه ماه رمضان و شوال است، و تاکنون جلسات متعددی برگزار شده است، که گزارش این جلسات به دفتر مقام معظم رهبری در استان می رسد.

 

مدیر مدرسه دینی اهل سنت استان گلستان: با تبعیت از مقام معظم رهبری، عید فطر را اعلام می‌کنیم

 

آخوند عبدالجبار میرآبی نیز تاکید کرد: در استان ما که شیعه و سنی با هم زندگی می‌کنند با پیروی از ولی امر و با هماهنگی دفتر مقام معظم رهبری به همراه مردم ایران عید می‌گیریم.

 

کارشناس برون مرزی صدا و سیمای استان گلستان در ادامه افزود: رؤیت هلال ماه رمضان و شوال میان مردم و علما اهل سنت از جمله مسائلی است که بسیار مهم است و این امر به حفظ انسجام و اتحاد عملی میان مسلمین و جامعه اسلامی کمک می کند.

 

نویسنده کتاب حج و امربه معروف و نهی از منکر اضافه کرد: هر چند رؤیت هلال ماه توسط یک نفر هم کفایت می‌کند اما باید با هماهنگی علمای محل و آنها نیز هماهنگ با دفتر مقام معظم رهبری باید باشد، چرا که وحدت از مهمترین سفارش‌های قران کریم است و ما در ایران اسلامی باید این وحدت را به صورت عملی به نمایش بگذاریم.»

 

مدیر حوزه حامد قره تپه در پایان اضافه کرد: دراستان ما که شیعه و سنی باهم زندگی می کنند با پیروی از ولی امر و با هماهنگی دفتر مقام معظم رهبری و همه مردم ایران عید می گیریم./923/د102/ع

ارسال نظرات