آیتالله مصباح یزدی: بازنگری در برنامهها در هر نظام آموزشی مفید و لازم است
به گزارش خبرگزاری رسا، کتاب«نسیم هدایت، رهنمودهای بزرگان به طلاب جوان» تدوین شده از سوی علی وافی، دربردارنده چهل پرسش و پاسخ درباره آداب و رموز طلبگی و صدها نکته آموزنده درباره شیوه طلبگی است.
با توجه به اهمیت طرح این مباحث برای طلاب بهویژه طلاب جوان و تازهوارد به حوزههای علمیه، خبرگزاری رسا اقدام به انتشار بخشی از محتوای این کتاب کرده است.
در بخشی از این کتاب، آیتالله محمد تقی مصباح یزدی به این پرسش که« ممکن است بازنگری در دروس حوزوی و روش تدریس، از نظر کمی و کیفی لازم باشد، اما با همین وضع موجود، طلاب و فضلای جوان، چگونه عمل کنند که با استفاده از فرصتها، بیشترین بهره را ببرند؟» اینگونه پاسخ داده است:همانطور که اشاره کردید بازنگری در برنامه ها در هر نظام آموزشی برای پیشرفت، مفید بلکه لازم است. مخصوصا برای نظام حوزه که در عصر اخیر شاید بیش از یکصد سال باشد به خاطر مشکلات حوزهها بخصوص در زمان رژیم گذشته زمینه بازنگری در دروس فراهم نشده است. به هر حال این امر عقلایی است و باید این کار انجام بگیرد. اما تا زمانی که برنامه دیگری به اجرا گذاشته نشده، باید از همان برنامه قبلی استفاده کرد، منتهی باید به اهداف هر بخش از درس ها، بیشتر توجه کرد، مثلا ما در حوزه چند سال ادبیات عربی میخوانیم، ولی متأسفانه آن هدفی که بخصوص از صرف و نحو منظور هست، خیلی از طلبه ها را به قدر کافی تأمین نمی کند. اگر از اول توجه داشته باشند و اساتید هم بیشتر بر آن تأکید کنند که در تجزیه و ترکیب، تمرین زیادتری را داشته و فقط به خواندن متن کتاب اکتفا نکنند، در این صورت خیلی زودتر به هدف می رسند و به تکرار بسیاری از کتاب ها و درسهای دیگر، نیازی نخواهد بود. به عبارت دیگر، به دو نکته باید توجه ویژه داشت:
اول این که در دروس ادبیات سعی طلبه باید این باشد که بتواند به راحتی، یک عبارت عربی را تجزیه ترکیب نماید و یک متن عربی بدون اعراب را خیلی روان و صحیح بخواند.
برای رسیدن به این منظور،تمرین و ممارست لازم است. استاد هم باید او را مواظف کند که این کار را انجام دهد تا رشد کند. انجام این کار از ابتدا، هم آسان است و هم خیلی مفید.
دوم مسأله مباحثه است که از سنت های خوب تحصیلات طلبگی است، اما متأسفانه در عصر اخیر، آن طور که باید و شاید اهتمام به مباحثه نیست. در صورتی که طلبه های عزیز، باید بیشتر به این مهم، توجه کنند. درس ها را به طور کامل و مبسوط. مباحثه کنند. حتی المقدور قبل از درس، پیش مطالعه کافی داشته باشند. سؤالاتی که در اطراف آن موضوع مطرح است، خوب حلاجی کنند. اگر قاعدهای تدریس می شود، سعی کنند نمونهها و مثالهای مختلفی برای آن بیان کنند. توضیح بیشتری بدهند ــ حالا چه ادبیات باشد چه دروس دیگر ـ وقتی مثالهای مختلفی را مطرح سازند و اطرافش گفتگو، خوب در ذهن میماند. اما اگر فقط متن کتاب خوانده شود، با مثال های کلیشه ای، که چه بسا در این زمان مصداق هم نداشته باشد، درست از بحث استفاده نمی شود.
در حال حاضر این نکات را باید در درسها رعایت کرد، تا ان شاءالله برنامه بهتری از طرف صاحب نظران و کسانی که در برنامهریزی درسی تخصص دارند، ارائه بشود. اما تا زمانی که برنامه بهتر نشده، باید با جدیت همان برنامه قبلی را ادامه داد./971/د102/ن