تبلیغ مدرن در کنار تبلیغ سنتی
به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا به نقل از رسالت، تبلیغ به سبک سنتی و رسانه منبر روشی بود که از گذشته وجود داشت و بسیاری از بزرگان دین نسبت به آن اهمیت قائل بودند؛ لذا ما باید در کنار همین سبک سنتی، بتوانیم مباحث روز در امور تبلیغی و ارتباطات را توسعه دهیم و مبلغان خود را تقویت کنیم.
مجموعه حوزه علمیه به ویژه دفتر تبلیغات اسلامی و مرکز مدیریت حوزه علمیه برادران و خواهران نسبت به مسئله تبلیغ دین در فضای مجازی توجه داشتند، البته هرچند نسبت به اقدام این امر دیر شده است، اما نیروهای این مجموعه آموزشهای مناسبی میبینند.
اکنون بسیاری از طلبهها، پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی هر یک به صورت مجزا یا گروهی پایگاه اطلاعرسانی راهاندازی کردهاند و دین مبین اسلام و شیعه را توسعه میدهند، حتی برخی از این تبلیغات به زبانهای مختلف انجام میشود.
تا آنجا که اطلاع دارم، بیش از 67 هزار پایگاه اطلاعرسانی از سوی دشمن در راستای ایجاد شبههافکنی حمایت میشود که این شبهات نه تنها برای شیعیان بوده بلکه برای به گمراهی انداختن همه مسلمانان انجام میشود؛ بنابراین باید به این شبهات پاسخ داده شود؛ زیرا اکنون با توجه به توسعه ارتباطات، ماهوارهها و رسانهها لازم است توجه ویژهای به تبلیغ در فضای مجازی داشته باشیم.
با توجه به توسعه ارتباطات، دولت و مجموعههای فرهنگی کشور باید زمینههای تبلیغ دین در فضای مجازی را فراهم کنند، همچنین اکنون حدود بیش از 110 روز است که شورای عالی فضای مجازی به دستور مقام معظم رهبری راهاندازی شده است و امیدواریم این شورا بتواند بستر مناسبی برای ارتقای تبلیغ دین در فضای مجازی را فراهم کند.
تبلیغ دین در فضای مجازی یکی از ابعاد کار شورای عالی فضای مجازی به شمار میرود و این شورا باید در بخشهای دیگر فضای مجازی هم فعالیت کند. در هر صورت مسئولان امر باید نسبت به امر تبلیغ و فضای مجازی توجه ویژهای داشته باشند.
انتظار میرود سازمان تبلیغات اسلامی از پتانسیلی که در پایگاه اطلاعرسانی تبیان دارد، بخشی از پایگاه را به طلبهها اختصاص دهد. معاونت امور مجازی در مجموعه صداوسیما فعالیتهایی را محقق میکند و از این معاونت انتظار میرود که نسبت به امر تبلیغ دین در فضای مجازی توجه جدی داشته باشد.
همچنین بسیاری از بخشهای خصوصی و نیمهخصوصی همچون طلبهبلاگ در این حوزه فعالیت میکنند و بسیاری از طلاب خوشذوق و آشنا به امر تبلیغ در فضای مجازی اقدامات خوبی را انجام میدهند.
برخی از پایگاههای اطلاعرسانی همچون گفتمان قرآنی و مرکز ملی پاسخگویی به سئوالات قرآنی کشور نسبت به امر پاسخ به شبهات فعالیتهایی میکنند، ولی متأسفانه وجود چنین پایگاههایی اندک است و امیدواریم دانشجویان دانشکدههای علوم قرآنی و دانشگاه وابسته به آستان قدس رضوی، دانشگاه امام صادق(ع) و زیرمجموعههای سازمان اوقاف و امورخیریه با فراهم کردن زمینهای، همه دانشجویان و طلاب را ملزم کنند تا هر یک مستقلاً یا به شکل گروهی پایگاه اطلاعرسانی را تشکیل داده و آن را اداره کنند.
انتظار میرود دولت و مجموعههای فرهنگی در ابتدای کار به حمایت از این دانشگاهها و دانشجویانی که در امر تبلیغ دین در فضای مجازی فعالیت میکنند، بپردازد.
متأسفانه در طول سال از چهرههای قرآنی بسیاری تجلیل میکنند اما از کاربرانی که در امر تبلیغ دین در فضای مجازی فعالیت میکنند هیچگونه تجلیلی به عمل نمیآید، بنابراین انتظار میرود که قدرشناس زحمات این گروه از جامعه هم باشیم.
طلاب و دانشجویانی که در فضای مجازی نسبت به امر تبلیغ دین فعالیت میکنند باید آموزش داده شوند و وضعیت دشمن و ترفندهای آن برایشان تبیین شود. باید به آنها اطلاعرسانی کنیم که وجود 67 هزار پایگاه اطلاعرسانی علیه اسلام برای شبههافکنی کم نیست و باید در مقابله با این پایگاهها تلاش کنیم.
متأسفانه بسیاری از عرفانهای نوظهور که از آمریکا و اروپا سرچشمه میگیرد، در ایران و کشورهای اسلامی توسعه مییابد، اگر این اطلاعات را دقیق با طلاب و دانشجویان درمیان بگذاریم، قطعاً در فضای مجازی میتوانیم براساس آیات و روایات به شبهات پاسخ دهیم و با ترفندهای دشمن مقابله کنیم./971/پ203/ع