۱۸ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۴
کد خبر: ۱۳۷۹۱۲

اقدام قابل تقدیر شورای عالی و مرکز مدیریت حوزه های علمیه

خبرگزاری رسا ـ برگزاری همزمان مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه و تودیع و معارفه مدیر حوزه های علمیه اقدامی قابل تقدیر است.
مراسم آغاز سال تحصيلي حوزه هاي علميه سراسر کشور مراسم آغاز سال تحصيلي حوزه هاي علميه سراسر کشور مراسم آغاز سال تحصيلي حوزه هاي علميه سراسر کشور
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،‌ پس از معرفی آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری از سوی شورای عالی حوزه های علمیه به عنوان مدیر جدید حوزه در تاریخ بیستم تیرماه سال جاری، بسیاری از افراد به ویژه شخصیت های حوزوی و اصحاب رسانه منتظر زمان برگزاری مراسم تودیع و معارفه مدیر حوزه علمیه بودند.
اما دست اندرکاران شورای عالی حوزه و مرکز مدیریت حوزه های علمیه با توجه به زمان اندک باقی مانده تا شروع سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه و همچنین صرفه جویی در هزینه ها،‌ این مراسم را همزمان با مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه برگزار کردند.
با توجه به هزینه بر بودن برگزاری همایش ها و برنامه هایی از این دست، اقدام دست اندرکاران شورای عالی و مرکز مدیریت حوزه های علمیه در برگزاری همزمان این دو برنامه مهم را باید به فال نیک گرفت و این اقدام را اقدامی شایسته تقدیر ارزیابی کرد.
گفتنی است، مراسم آغاز سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه روز شنبه هجدهم شهریورماه با حضور حضرت آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید،‌ اعضای جامعه مدرسین، نمایندگان بیوت و دفاتر مراجع تقلید، ‌نمایندگان مجلس خبرگان رهبری،‌ شخصیت های حوزوی، اساتید، ‌فضلا و طلاب در سالن اجتماعات مدرسه علمیه فیضیه قم برگزار شد.
در این مراسم حضرت آیت الله مکارم شیرازی و شخصیت های مختلف حوزه از خدمات و اقدامات آیت الله مقتدایی مدیر پیشین حوزه قدردانی و برای آیت الله حسینی بوشهری در این مسؤولیت مهم آرزوی توفیق کردند.
بر اساس این گزارش در این مراسم حضرت آیت الله مکارم شیرازی نظام حوزه را متفاوت از نظام دانشگاه دانست؛ این مرجع تقلید از خدمات و تلاش‌های آیت‌الله مقتدایی تشکر و برای آیت‌الله حسینی بوشهری، مدیریت جدید آرزوی توفیق روز افزون کرد.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی همچنین با تاکید بر حفظ استقلال حوزه، گفت: ما یک میراث بزرگ از گذشتگان داریم که نه تنها باید آن‌ را حفظ کنیم بلکه باید آن ‌را افزایش دهیم و همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب تصریح کردند در حوزه باید تولید علم شود.
دبیر شورای عالی حوزه های علمیه نیز در این مراسم با تاکید بر حفظ استقلال حوزه های علمیه، ‌گفت:‌ همان گونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند باید از دیوان‌سالاری در حوزه‌های علمیه پرهیز کرد.
آیت‌الله استادی با بیان این که استقلال حوزه‌های علمیه نباید زیر سوال رود، بر ضرورت برنامه‌ریزی در حوزه‌های علمیه و ایجاد چشم‌انداز چند ساله تأکید کرد و عنوان داشت: تشکیلات پرهزینه نباید در حوزه‌ها به وجود آید که بعداً مدیران نتوانند آن را اداره کنند ضمن اینکه مراکز حوزوی شهرستان‌ها باید به وسیله کمک‌های مردمی در همان محل اداره شوند.
آیت الله حسینی بوشهری نیز ضمن تشریح برنامه ها و اولویت های مدیریت حوزه، موضع گیری بجا و درست در صحنه های حساس داخلی و بین المللی را وظیفه حوزه دانست و تاکید کرد: تشکیلات حوزوی باید متناسب با نیازهای جامعه حرکت و از اقدامات دیوان سالارانه پرهیز کند.
وی همچنین بر ضرورت همکاری و هم افزایی طلاب و مدیریت حوزه‌های علمیه تأکید کرد و اظهار داشت: طلاب برای مدیریت حوزه دیده‌بانی بیدار هستند و با چشمان تیز بین، ریز بین و دوربین خود حرکت آینده حوزه را تضمین کنند.
مدیر حوزه گفت: طلاب، مدیریت حوزه‌ علمیه را نمایندگان خود بدانند و با ذکر کردن کاستی‌ها ما را در راه رسیدن به اهداف و افق‌های والای حوزه یاری کنند.
آیت الله مقتدایی که پس از کناره گیری از مسؤولیت مدیریت حوزه های علمیه به عنوان دبیر دوم شورای عالی حوزه مشغول فعالیت است،‌ پاسخگویی به نیازهای فقهی نظام را رسالت حوزویان دانست و کمبود فضای آموزشی را از مشکلات اساسی حوزه ذکر کرد.
مدیر پیشین حوزه همچنین گزارشی از اقدامات و فعالیت های خود در دوره مدیریت چهار ساله حوزه های علمیه ارائه کرد و کمبود فضای آموزشی را از مشکلات اساسی در حوزه ذکر کرد./924/پ202/ج
ارسال نظرات