۱۹ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۹:۴۲
کد خبر: ۱۳۸۰۷۴

سومین جشنواره سراسری فرهنگی هنری «وقف، چشمه همیشه جاری» برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ سازمان اوقاف و امور خیریه، سومین جشنواره سراسری فرهنگی ـ هنری را با عنوان«وقف، چشمه همیشه جاری» برگزار می‌کند.
وقف چشمه هميشه جاري
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سازمان اوقاف و امور خیریه در نظر دارد، به جهت توسعه و ترویج فرهنگ وقف و شناسایی و معرفی استعدادهای هنری و تولید آثار فاخر، سومین جشنواره سراسری فرهنگی ـ هنری را با عنوان«وقف، چشمه همیشه جاری» برگزار کند.
این سازمان با هدف جلب مشارکت و همکاری رسانه‌های جمعی در تبلیغ و ترویج فرهنگ و سنت حسنه وقف و قدردانی از خبرنگاران فعال در عرصه رسانه‌های مکتوب شامل خبر، یادداشت، گفتگو و گزارش، همچنین در عرصه فیلم و فیلمنامه، با قالب‌های داستانی، مستند و انیمیشن و نیز در عرصه طراحی پوستر با درون‌مایه سنت حسنه وقف، اقدام به برگزاری این جشنواره کرد.
سازمان اوقاف و امور خیریه با برگزاری جشنواره سراسری فرهنگی ـ هنری«وقف، چشمه همیشه جاری» به دنبال بستر سازی مناسب در جهت گسترش فرهنگ وقف از طریق طراحی آثار هنری، شناسایی استعدادهای درخشان در هنر طراحی پوستر و ارتقا بخشیدن آن در جهت گسترش ترویج فرهنگ وقف است.
موضوعات عرصه پوستر جشنواره شامل کلمات قصار، بیانات بنیان‌گزار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) و همچنین بیانات مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه‌ای است.
عبارات وقف، همدلی، تعاون و خیر اندیشی را جانشین تنازع، تکاثر و تفاخر می‌کند، وقف، نمونه ای از پیوند انسان با آفریدگار هستی است، وقف، وسیله ای برای حضور همیشگی واقفان در طول زمان در اعمال خیر است، وقف، میراث جاویدان انسان‌های بزرگی است که با چشمان مهربان به دنیا می‌نگریستند، فرهنگ و تاریخ ما، از جمله بیانات مقام معظم رهبری مربوط به این موضوع هستند.
و نیز از دیگر بیانات حضرت آیت الله خامنه‌ای در این مورد، می‌توان به عبارات،‌ وامدار واقفانی است که جهان را به دور از فقر و جهل و محرومیت می‌خواستند،‌ سنت وقف را می‌توان یکی از برترین آموزش‌های علمی اسلام برای انفاق ماندگار و مفید برشمرد، عنصر ارزنده وقف همیشه با پشتوانه مردمی در جهت رفع نیازهای جامعه بوده است، مهمترین مسئله در وقف، عمل امینانه نسبت به موضوع وقف است، اشاره کرد.
بر اساس این گزارش، کلمات قصاری که در عرصه پوستر این جشنواره می‌توان استفاده کرد، شامل وقف، چشمه همیشه جاری، وقف، احسان ماندگار، وقف، میراث جاویدان، وقف،جوشش ایثار، از چشمه دارایى نیک اندیشان، وقف ستاره درخشان در کهکشان احسان و نیکوکاری، وقف صدقه‌اى جاودان و احسانى ماندگار، وقف، بالی برای پرواز است، پروازی به وسعت آسمان که فرشتگان را به وجد می‌آورد می‌شود.
وقف، کوثر ماندگار در بستر زمان، وقف، وسیله ای برای حضور واقفان در همه زمان، وقف، بی منت ترین صدقات، ماندگارترین خیرات، وقف، سرمایه ابدی و بی‌پایان است، وقف، نشاطی معنوی و احسانی ماندگار است، وقف، یعنى ازخودگذشتن تا به خدا رسیدن، وقف، زیباترین تجلی ایثار، وقف، یادگار ماندگار، وقف، سیره صالحان، میراث جاودان، وقف، مصداقی روشن از تعاون است، نیز از جملات قصاری است که می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.
شایان ذکر است، به آثاری که خارج از موضوعات بیان شده است و یا با درون‌مایه وقف نیست، ترتیب اثر داده نمی‌شود.
همچنین جشنواره«وقف، چشمه همیشه جاری» با اهداف ترویج و توسعه فرهنگ و سنت حسنه وقف با بهره گیری از ظرفیت‌های رسانه ای کشور، تعاون و نیکوکاری در جامعه از طریق رسانه‌های جمعی، عمران و آبادانی موقوفات، بقاع متبرکه و سایر اماکن مذهبی و تجلیل از فعالان رسانه‌ای در حوزه وقف، در قالب‌های خبر، یادداشت، گزارش و گفت‌و‌گو‌هایی که درخبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری منتشر می‌شود، به رقابت می‌پردازد.
موضوعات و محورهای این عرصه از جشنواره شامل پیشینه وقف در اسلام، ایران و سایر ملل، آثار و برکات وقف، کارکردهای اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی وقف، نقش وقف در توسعه اقتصادی، وقف و عدالت اجتماعی، نقش وقف و موقوفات در تعدیل مشکلات دولت‌ها، عرصه‌های نوین وقف، و دیگر عناوینی که به نوعی درون‌مایه آن به وقف و موقوفات پرداخته شده باشد،‌ است.
بستر سازی مناسب در جهت گسترش فرهنگ وقف از طریق تولید فیلم و آثار هنری، ایجاد نگرشی جدید به وقف از جنبه‌های مختلف فرهنگی و هنری، پرداختن به آثار و برکات اجتماعی و فرهنگی وقف و پیامدهای ناشی از موقوفه خواری از طریق هنر هفتم، نیز از جمله اهداف برگزاری این جشنواره در عرصه فیلم و فیلم‌نامه است.
خاطرنشان می‌شود، موضوعات بخش فیلم و فیلم‌نامه نویسی جشنواره«وقف، چشمه همیشه جاری» عبارت است از آثار و برکات وقف، افزایش فضای معنوی و دینی در پرتو وقف، تاریخچه وقف در اسلام، معرفی و شخصیت شناسی واقفین، واکاوی نیّات واقفین، عدالت محوری و دیگر عناوینی که به نوعی درون‌مایه آن به وقف و موقوفات پرداخته شده باشد.
شایان ذکر است مسابقه فیلم این جشنواره در دو بخش عادی و ویژه برگزار می‌شود که بخش عادی مسابقه شامل فیلم‌های مستند تا 40 دقیقه، انیمیشن تا 30 دقیقه و فیلم‌های داستانی می‌شود و به جهت حمایت از استعدادهای جوان و ترغیب فیلم‌سازان متعهد و نوگرا مسابقه ای هم در بخش ویژه برگزار می‌شود. در این بخش فیلمهای 3 دقیقه ای بصورت مجزا داوری خواهند شد.
شرکت کنندگان موظفند برای هر بخش فرم های مربوطه ارسال اثر را تکمیل کنند و آثار ارسالی متناسب با موضوعات مندرج را به صورت تفکیک شده برای هر بخش و همراه با فرم پیوست ارسال کنند.
علاقمندان می‌توانند برای کسب اطلاعات و استفاده بیشتر به پایگاه www.awqaf.ir و www.mfso.ir مراجعه و یا با شماره 64871225 ـ 64871226 تماس بگیرند، و نیز می‌توانند آثار خود را از طریق پست پیشتاز به دبیرخانه مرکزی به آدرس: تهران ـ خیابان حافظ ـ خیابان نوفل لوشاتو ـ سازمان اوقاف وامورخیریه ـ معاونت فرهنگی ـ دبیرخانه جشنواره وقف، ارسال کنند.
گفتنی است، آخرین مهلت ارسال آثار 30 دی ماه سال جاری است و روز 30 بهمن ماه آثار بررسی و داوری می‌شود؛ مراسم تجلیل از برگزیدگان نهایی خرداد ماه 1392 خواهد بود./997/پ203/ن
ارسال نظرات