۲۲ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۶
کد خبر: ۱۳۸۴۳۸

تمدن اسلامی تمدن مادی و مسأله پوشش و آرایش

خبرگزاری رسا ــ الگوی پوشش و آرایش یک نمونه و شاخص مناسب برای اندازه‎گیری وضعیت مذهبی جامعه است.
ميرباقري

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا به نقل از نشریه پنجره، برنامهریزی و اقدام در موضوع عفاف و بررسی نسبت آن با پوشش و آرایش، از ضرورت‎‎‎های بسیار جدی در دنیای اسلام بهویژه در بُعد درگیری با تمدن غرب است. حجاب بانوان علاوهبر اینکه از ارکان ضروری اسلام بوده و هیچ یک از فرق اسلامی در آن تردید و اختلاف ندارند، یکی از شاخص‎‎‎های اجتماعی پیشرفت فرهنگ و تمدن اسلام است. بهعبارت دیگر حجاب خانم‎‎‎ها یکی از مهمترین شاخص‎‎‎ها در اسلامی شدن یک جامعه است. یکی از موضوعاتی که توسط بسیاری از مسلمانان و انقلابیون دنیای اسلام درباره ایران مورد رصد قرار میگیرد و بهوسیله آن وضعیت مذهبی جامعه ایران سنجیده میشود، وضعیت پوشش افراد و بهویژه بانوان است.

 
به همین دلیل یکی از موضوعاتی که غرب در جنگ نرم فرهنگی درباره آن برنامهریزی جدی میکند، موضوع پوشش، آرایش و عفاف است. کمتر موضوعی در تمدن غرب ـ که در همه مواضع فرهنگی با اسلام درگیر است ـ وجود دارد که به اندازه موضوع پوشش وعفاف روی آن سرمایهگذاری شده باشد؛ چراکه از آشکارترین نشانه‎‎‎هایی که میتواند نفوذ فرهنگ اسلام و یا نفوذ فرهنگ غرب را در جوامع نشان دهد، آرایش و پوشش ظاهری مردم است.
 
الگوی پوشش و آرایش یک نمونه و شاخص مناسب برای اندازهگیری وضعیت مذهبی جامعه است. غرب از طریق جنگ نرم ارزش‎‎‎های بنیادین جامعه و ساختار‎‎های سیاسی و فرهنگی آن را تغییر میدهد. از اینرو یکی از موضوعاتی که غرب روی آن سرمایهگذاری میکند، مسأله روابط افراد، عفاف، پوشش و آرایش است.

لزوم ارزیابی پوشش و آرایش در موازنه درگیری با تمدن مادی
با آنکه مسأله پوشش، آرایش و عفاف اجتماعی اهمیت خاصی در نشان دادن وضعیت جامعه دارد، لازم است به این نکته نیز توجه داشت که باید از سیاهنمایی وضعیت جامعه پرهیز کرد. عدهای با سطحینگری و بدون توجه به حوادث اجتماعی، با دیدن ظاهر جامعه و مظاهری از غفلت بهویژه غفلت از حجاب و عفاف، به سیاهنمایی پرداخته و وضعیت جامعه و دینداری را نامطلوب میشمرند.
 
این قبیل سیاهنمایی‎‎‎ها قابل قبول نیست چراکه در بررسی میزان مقاومت معنوی جامعه و برای اندازهگیری میزان التزام جامعه به پرستش خدای متعال، باید حجم مقابله و سرمایهگذاری دشمن علیه جامعه را مورد توجه قرار داد و سپس میزان مقاومت جامعه را در مقابل نقشه‎‎‎های شیطانی اندازهگیری کرد. دستگاه شیطنت در هیچ دورهای از تاریخ به اندازه امروز امکان تبلیغ منفی علیه ادیا ن و مذاهب و فرهنگ خداپرستی را نداشته است.
 
در هیچ دورهای از ادوار تاریخ، رسانه‎‎‎ها تا این حد جهانی و عمومی نبودهاند و قوانین بینالمللی به اندازه عصر حاضر امکان شیطنت و اشاعه دنیاپرستی و فحشا را فراهم نمیکرده است. سرمایهگذاری امروز غرب برای بسط فرهنگ و اخلاق مادی بهویژه از طریق رسانه‎‎‎های جمعی یک سرمایهگذاری استثنایی است. در برابر حجم گسترده فشار دشمن که از جوانب مختلف به نسل جوان دنیای اسلام و بهویژه جامعه ایران وارد میشود، مقاومت قابل قبولی توسط جامعه صورت میگیرد. بنابراین با صرف مشاهده بدلباسی، نباید آن را بهعنوان شاخصهای برای افول معنویت در جامعه تلقی کرد.

رشد معنویت در جامعه نشانه رشد عفاف اجتماعی
در مقابل نمود ظاهری گاه و بیگاه بدپوششی در جامعه، گرایش وسیع نسل جوان به فرهنگ مذهبی و عبادات و مناسک مذهبی نیز چشمگیر است. مسافرت سالانه حدود بیست میلیون زائر به شهر قم برای زیارت حرم مقدس حضرت معصومه (سلام الله علیها) و جمکران بهوسیله جوان‎‎‎ها انجام میگیرد. مهمتر از این، در شرایطی که دنیای غرب با تمام توان برای تغییر نظام اسلامی از طریق محاصره اقتصادی، انواع جنگ‎‎‎های فرهنگی، اطلاعاتی و نظامی تلاش میکند، هنوز هم با گذشت 34 سال از پیروزی انقلاب اسلامی همچنان پرچم انقلاب در اهتزاز است و نه تنها دشمن نتوانسته آن را پایین بکشد بلکه این پرچم هر روز برافراشتهتر شده است. این مقاومت شاخص اصلی رشد معنویت و مقاومت معنوی در جامعه ایران است. بنابراین نباید با سیاهنمایی وضعیت جامعه در زمین دشمن بازی کرد.
 
یکی از تلاش‎‎‎های دشمن گسترش بداخلاقی‎‎‎ها و فرهنگ غربی تحت عنوان آزادی، دفاع از حقوق زنان، حقوق بشر و... است. غرب همزمان با بسط فرهنگ خود، چنین وانمود میکند که اعتقاد به انقلاب اسلامی، معنویت و مذهب افول کرده است. اگرچه وضعیت کنونی پوشش و آرایش جوانان بهویژه از نگاه ناظر بیرونی وضعیت آرمانی جامعه اسلامی و در شأن جمهوری اسلامی نیست اما باید دانست که سیاهنمایی‎‎‎ها در این زمینه توطئه دشمن است.
 
وضعیت معنویت، تقوا و پوشش در بخش عظیمی از جامعه وضعیت خوبی است، اگرچه با وضعیت مطلوب فاصله دارد. به هر حال باید توجه داشت که حجم تلاش دشمن در این زمینه بسیار زیاد و البته بازدهی آن نسبت به میزان سرمایهگذاری آن‎‎ها بسیار کم است که این به معنی مقاومت معنوی جامعه است.

لزوم برنامهریزی برای تغییر الگوی ازدواج و اشتغال
یکی از مسائل مطرح در جامعه، رشد سن ازدواج و عدم سازگاری این امر با فرهنگ اسلام است. بیتردید باید برای بازگرداندن سن ازدواج به سن مطلوب برنامهریزی کرد. بر اثر تحلیل‎‎‎های نادرست تصور میشد که با اعطای وام ازدواج و موعظه اخلاقی میتوان مشکل بالا رفتن سن ازدواج را حل کرد؛ در حالیکه این مسأله، پیچیده و دارای ابعاد مختلفی است. به اندازهای که مدل زندگی غربی در جامعه رواج پیدا میکند، مسأله ازدواج و بنیان خانواده نیز تحت تأثیر قرار میگیرد. بهعنوان مثال همزمان با مطرح شدن بحث کنترل جمعیت، راهکار افزایش سن ازدواج بهعنوان اولین پیشنهاد برای کنترل جمعیت مطرح شد؛ چراکه بیشترین زاد و ولد مربوط به دوره جوانی است. بنابراین سعی شد سن ازدواج یک دهه افزایش یابد. در ادامه، مسأله اشتغال به تحصیل و اشتغال به کار بانوان به شکل غیرقاعدهمند در دستور کار قرار گرفت.
 
وقتی الگوی زندگی متناسب با الگوی سرمایهداری تنظیم میشود، دوره تحصیل تا 25 سالگی طول میکشد و پس از آن مسأله اشتغال پیش میآید؛ روابط خویشاوندی و عشیرهای و خدمترسانی به یکدیگر کاهش مییابد و جوان‎‎‎ها خود به تنهایی عهدهدار تأمین زندگی خود میشوند و در این وضعیت طبیعی است که سن ازدواج افزایش مییابد. در این صورت توصیه‎‎‎های اخلاقی، وام ازدواج، مهریه کم و... نمیتواند مشکل ازدواج را حل کند.
 
بهعبارت دیگر اجرای الگوی سرمایهداری در جامعه، سن ازدواج را افزایش داده و بنیان خانواده را متزلزل میکند. مسأله پوشش و عفاف نیز مانند شکل ازدواج به راحتی قابل حل نیست. گرچه راهحل‎‎‎های خُرد مانند امر به معروف لسانی لازم است اما این راهها، راهحل اصلی مسأله نیست.
 
مسأله پوشش و آرایش بهعنوان یکی از شاخص‎‎‎های تمدنی اسلام در برابر تمدن غرب از موضوعاتی است که به تمامیت برنامهریزی تمدن اسلام و تمدن غرب وابسته است. مشکل اصلی جامعه اسلامی، امپراتوری مادی و امپراتوری سرمایهداری دوران معاصر است.
 
امپراتوری لیبرالیستی با هدف گسترش فرهنگ مادی سعی میکند همه ابعاد زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی انسان را جدای از تعالیم انبیا سامان دهد. بنابراین مشکل اصلی، تمدن غرب است. تمدن غرب یک تمدن و مجموعه به هم پیوسته است که بهدنبال گسترش اخلاق و فرهنگ مادی است. این تمدن تلاش میکند همه جوانب زندگی را معطوف به گسترش لذت‎‎‎های مادی نماید و با بسط حرص و طمع به دنیا، موجب افزایش و شدت فعالیت انسان‎‎‎ها شود تا در نهایت این شدت فعالیت را به ثروت و سرمایه تبدیل کند.
 
نظام سرمایهداری و امپراتوری سرمایهداری انسان را بهعنوان منبع تولید ثروت در این چرخه میشناسد؛ چراکه بهترین منبع تولید ثروت، انسان و توانایی‎‎‎های انسانی است. همانگونه که مواد طبیعی مانند نفت و سوخت فسیلی به سرمایه تبدیل میشود، غرب نیز تلاش میکند انرژی‎‎‎ها و توانایی‎‎‎های انسان را به ثروت مادی تبدیل کند.
 
همانگونه که دام بهعنوان یک منبع تولید ثروت شناخته میشود و علوفه را به شیر و گوشت و پشم تبدیل میکند، تمدن غرب نیز انسان را با همین معیار، منبع تولید ثروت میبیند و در این بین تفاوتی بین زن و مرد قائل نیست. غرب تمام جاذبه‎‎‎های جنسی را در راه توسعه ثروت و سرمایهداری بهکار میگیرد. از اینرو بخش عمده سوءاستفاده از زنان در غرب، سوءاستفاده از جاذبه‎‎‎های زنانه برای فروش و تبلیغ کالا‎‎های سرمایهداری است که بهعنوان بخشی از خدمات بانوان تعریف شده است.

لزوم اقامه معروف در مقابل اقامه منکر نظام سرمایهداری
بنابراین مشکل اصلی در بحث پوشش و آرایش، نظام سرمایهداری غربی و نظام لیبرال دمکراسی غربی است که در پی جهانی کردن ایدئولوژی خود است. ایدئولوژیای که در آن اخلاق و معنویت بیمعناست. در ایدئولوژی غربی همه ابعاد اخلاق، فرهنگ و رفتار انسان باید در خدمت چرخش سرمایه، رشد سرمایه، تولید سرمایه و کسب لذت در دنیا قرار گیرد.
 
نظام سرمایهداری غرب بهدنبال اقامه منکر و از بین بردن معروف در جهان است. برای مثال شرابخواری یک فرد مصداق عمل به منکر است اما برپایی میکده مصداق اشاعه منکر بوده و ترویج فرهنگ شرابخواری به صورتی که شرابخواری یک ارزش شناخته شود، به معنی اقامه منکر است. به همین ترتیب در موضوع پوشش ممکن است کسی بدلباس باشد اما عدهای بدلباسی و بدآرایشی را اشاعه دهند و عدهای هم اقامه بیعفتی کنند و تلاش نمایند که پوشش اسلامی و عفاف، ضدارزش، ضدآزادی و ضدحقوق انسان تلقی شود؛ مانند گسترش فرهنگی که چادر را به کفن سیاه تشبیه میکرد. در ادبیات دوره پهلوی در اشعار برخی از شاعران بیدین یا سکولار، چادر مشکی به کفن سیاه تعبیر شده است؛ این امر اقامه منکر بیحجابی است.

امپراتوری غرب تلاش میکند از طریق گسترش کالا‎‎های مصرفی، رسانهها، فعالیت‎‎‎های فرهنگی، فیلم، موسیقی و... بیدینی، بدپوششی و بیحجابی را در جهان اقامه کند. تبدیل معروف به ضدارزش و تبدیل منکر به ارزش، آخرین مرحله از اقامه منکر است. وجود مقدس رسول الله(صلی الله علیه و آله) فرمودهاند که در آخرالزمان منکر به معروف تبدیل میشود و معروف به منکر؛ یعنی عفت و حجاب، ضدارزش میشود و بیحجابی و بدپوششی ارزش قلمداد میگردد.
 
در این صورت بدترین منکر این است که منکر، لباس معروف بپوشد و خوبی جلوه نماید و معروف بهعنوان زشتی شناخته شود. بر اساس روایات آخرالزمانی، فساد اخلاقی آخرالزمان یک فساد مدیریت شده در مقیاس جهانی است که جامعه جهانی را به بهانه آزادی و حقوق بشر بهسمت بداخلاقی، بیعفتی و رذالت سوق میدهد. این همان منکر دوران کنونی است. مهمترین و بزرگترین منکر این دوران، امپراتوری غرب یا نظام سرمایهداری است. این نظام، نظام اقامه بیدینی، اقامه بیعفتی و اقامه بدلباسی است. بدین ترتیب اگر دنیای اسلام نسبت خود را با تمدن و برنامهریزی غرب برای فرهنگسازی در مورد ایدئولوژی خود روشن نکرده و با آن مقابله نکند، غرب با برنامهریزی خود جوامع اسلامی را تغییر میدهد.

یکی از مسائل اساسی که در طرح شکستخورده خاورمیانه بزرگ غرب وجود داشت، برنامهریزی برای تغییر در قشر بانوان بود که با سواد شدن زنان خاورمیانه بر اساس یک تعریف خاص بخشی از این برنامهریزی به شمار میرفت. تحصیل به مفهوم غربی آن که همراه با بیبندوباری است، مصداق کسب علم و دانشی نیست که مدنظر اسلام است.
 
امپراتوری غرب مبلغ اشاعه فحشا است و تلاش میکند زن را در خدمت توسعه سرمایهداری قرار دهد و از جاذبه‎‎‎های زنانه برای تولید سرمایه استفاده کند. غرب این هدف را تحت عنوان آزادی و اشتغال زنان دنبال کرده و جنبش‎‎‎های فمینیستی را ایجاد میکند که خود یکی از مهمترین منکرات عصر حاضر است. آنچه بهعنوان نمونه مورد اشاره قرار گرفت، منکراتی هستند که باید با آن‎‎ها مبارزه کرد. اگر این مبارزه شکل نگیرد عفت، حیا و حجاب در نگاه نسل جوان به ضدارزش و منکر نیز به معروف تبدیل میشود که در این صورت مبارزه با منکر بسیار دشوار خواهد بود.

لزوم افشاگری علیه ارزش‎‎‎های تمدن مادی
مهمترین اقدام در امر به معروف و دعوت به عفت و پوشش مناسب، برملا کردن تغییری است که بیعفتی و اباحیگری در ارتباط بین زن و مرد به وجود آورده است. این قبیل منکرات که لباس معروف پوشیدهاند باید برملا شوند. تا هنگامی که معروفی مانند حجاب، منکر جلوه میکند، نمیتوان به راحتی جوانان را قانع کرد که پوشش خود را اصلاح کنند.
 
مهمترین نهی از منکر، افشا کردن حقیقت زشت منکری مانند بیعفتی و اباحهگری در ارتباط بین زن و مرد است که با همه ارزش‎‎‎های انسانی و الهی مخالف است. اگر این تلاش انجام نگیرد و اسلام و حکومت اسلامی به مبارزه با حقوق بشر و حقوق زنان متهم شود، دشمن پیروز این میدان خواهد شد.
 
تمام تلاش دشمن این است که به بانوان تلقین کند اسلام با حقوق زن مخالف است. به همین دلیل باید به شکلی از عفت و پوشش اسلامی دفاع کرد که نه تنها اسلام به مخالفت با حقوق زنان متهم نشود بلکه روشن شود که دستور اسلام به حجاب و عفاف، فقط به منظور دفاع از حقوق بانوان است. بنابراین اصلیترین منکر زمانه که بهدنبال گسترش و اقامه اخلاق مادی است و قصد دارد اخلاق مادی را به ارزش و اخلاق الهی را به ضدارزش تبدیل کند، نظام استکباری حاکم بر جهان است. میدان این مبارزه نیز یک میدان جهانی و به هم پیوسته است. یکی از این میدانها، میدان پوشش و آرایش و روابط بین زن و مرد است.
حجت الاسلام سیدمحمدمهدی میرباقری/971/ت302/ی
ارسال نظرات