۲۷ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۸:۴۰
کد خبر: ۱۳۹۰۱۷
مدیرکل اطلاع‌رسانی و مشارکت‌های فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی؛

قم و ایران، ام القرای جهان اسلام است

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اطلاع‌رسانی و مشارکت‌های فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: حضرت فاطمه معصومه (س) و محل مضجع شریف آن حضرت و اینکه در آینده قم و ایران، ام‌القری جهان می‌شود از مباحث اساسی و کلیدی است که باید به آن توجه داشت.
حجت الاسلام محمد صادق گلزاده

حجت‌الاسلام محمدصادق گلزاده، مدیرکل اطلاع‌رسانی و مشارکت‌های فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با تبریک فرا رسیدن دهه کرامت گفت: ماه ذی‌القعده که آغازش با ولادت کریمه اهل‌بیت(ع) شروع و میانه آن 11 ذی‌القعده با میلاد ولی نعمت ما امام رضا(ع) تکمیل می‌شود، از برجسته‌ترین مناسبت‌های شاد ایرانیان است.


وی در ادامه افزود: حضرت فاطمه معصومه(س) و محل مضجع شریف آن حضرت و این‌که در آینده قم و ایران، ام‌القرای جهان می‌شود مبحثی اساسی و کلیدی است که باید به آن توجه داشت و این دختر از برجسته ترین فرزندان دختر حضرت موسی بن جعفر (ع) است که درعلم و کمالات و ظرفیت‌هایی که برای او نقل شده، دختری ممتاز و متفاوت است.


این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: حضرت معصومه(س) از سوی چندین امام معصوم مورد توجه ویژه قرار گرفته است، ایشان امام زاده‌ای هستند که زیارت‌نامه مأثور دارند و این از الطاف اهل‌بیت(ع) گرامی است.


وی ادامه داد: ایشان منبع خیر و کرامت و گره‌گشایی بسیار، در طول تاریخ بوده‌اند و مضجع‌‌شان پناه‌گاه عالمان و بزرگان دین و توده مؤمنین است و آن‌قدر عنایت ویژه داشته‌اند که گاه بعضی از مخالفان را دلبسته کرده و به جریان کرامت اهل‌بیت(ع) گره می‌زنند.


حجت‌الاسلام گلزاده به ذکر خاطره‌‌ای که آیت‌الله مرعشی از پدر بزرگوارشان نقل کرده است پرداخت و گفت: پدر آیت‌الله مرعشی برای مشرف شدن به محضر حضرت بقیه الله (عج) چهل روز به عبادت و راز و نیاز می‌پردازد تا ایشان را زیارت کرده و از امام زمان متقاضی آدرس دقیق قبر گمشده جده‌شان حضرت فاطمه زهرا باشند.


وی ادامه داد: پدر بزرگوار حضرت آیت‌الله مرعشی، امام زمان را ملاقات و از قبر گمشده حضرت زهرا (س) سوال می‌کنند و امام زمان (عج) در جواب می‌فرمایند«آیا فرزند صالحی را دیده ای که نصیحت و وصیت مادر خود را زیرپا بگذارد؟ مادرمان حضرت زهرا (س) از ما طلب داشتند قبرشان مخفی بماند. بنابراین از ما مطالبه قبر پنهان مادرمان زهرا (س) را نداشته باشید».


استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: امام زمان (عج) در ادامه به پدر بزگوار آیت الله مرعشی نجفی فرمودند«شما که در قم ساکنید، قبر کریمه اهل‌بیت(ع) حضرت فاطمه معصومه (س) را زیارت کنید تا خدا ثواب زیارت قبر حضرت فاطمه زهرا (س) را به شما بدهد».


حجت الاسلام گل‌زاده با توجه به ورود حضرت معصومه به ایران و قم که آینده تشیع در قم را رقم زد، بیان داشت: وقتی کاروان علوییون با محوریت حضرت فاطمه معصومه(س) به ساوه رسید مورد هجوم قرار گرفت؛ جمعی به شهادت رسیدند، جمعی مصدوم و بی بی فاطمه معصومه (س) مسموم شدند.


وی افزود: مردم قم به دیار ساوه رفته و بی بی (س) را نجات دادند و ایشان را به قم آوردند و حضرت معصومه (س) چند صباحی در قم، با کمال عزت در کنار شیعیان زندگی کرده و به اقتضای همان سم، دار فانی را وداع گفتند و شهیده محسوب می‌شوند، بنابرگزارشات صحنه‌ای آن روزگار دفن ایشان هم از سوی امام معصوم رقم خورده است که حکایت از مقام و منزلت و رتبه بالای حضرت معصومه(س) است.


مدیرکل اطلاع‌رسانی و مشارکت‌های فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تأکید کرد: از ابعاد برجسته شخصیت کریمه اهل‌بیت(ع) این است که پیشگویی‌های متعددی نسبت به ایشان قابل توجه بوده است، از پیامبراکرم، امیرمؤمنان، امام صادق، امام رضا، امام جواد (ع) احادیث و سخنان زیادی در باب قم و حضرت معصومه(س) وارد شده است.


استاد حوزه و دانشگاه، محوریت انقلاب ایران برمدار قم و کریمه اهل‌بیت(ع) را از دیگر ظرفیت‌های حضرت معصومه(س) دانست و اظهار داشت: روایت«رجل من اهل قم یدعو الناس الی الحق یجتمعون معه قوم کزبر الحدید لا یملهم الریاح العواصب و لا یجبنون» اشاره به این دارد که مردی از قم قیام خواهد کرد که ویژگی قیام و انقلاب اسلامی ایران و ویژگی مردمان ایران‌زمین و پایداری و نترس و شجاع بودن مردم ایران است. و این‌ مردم می‌مانند تا زمینه‌ساز ظهور امام زمان (عج) شوند.


وی در ارتباط با وجهه مرکز علمی اهل‌بیت(ع) و شیعه بیان داشت: علم از کوفه و از نجف رخت برمی‌بندد، به قم سفر می‌کند و در کنار مضجع کریمه اهل‌بیت(ع)، مرکز علمی چنان رشد می‌کند که زنان در حجله بدنبال علم و دانش می‌گردند تا آنجا که از قم علم به تمام جهان منتشر می‌شود.


حجت الاسلام گل‌زاده با توجه به اینکه لقب کریمه را امام زمان(عج) و لقب معصومه را امام رضا(ع) به این بی بی دادند افزود: اگر قرار بود بعد از حضرت فاطمه زهرا(س) بانوی معصومی وجود داشته باشد قطعا یکی از مصادیق برجسته این ظرفیت فاطمه معصومه(س) و یکی دیگر حضرت زینب کبری(س) بود، چرا که این دو بزرگوار«تالی تلو» معصوم بودند و هر دو در راه دفاع و حمایت از برادر معصوم خود به شهادت رسیدند.


وی خدمات حضرت معصومه (س) در احیای اسلام ناب اهل‌بیت(ع) را کلیدی و حیاتی دانست و خاطر نشان کرد: وقتی از حضرت موسی بن جعفر(ع) سوال شرعی شد و ایشان از بی بی حضرت معصومه (س) خواستند تا جواب دهد و پاسخ آن بانو مورد عنایت حضرت موسی بن جعفر(ع) قرار گرفت، نشانه محوریت فاطمه معصومه(س) است و امام خواستند با این کار زنان را متوجه بی بی کنند تا مسائل دینیشان را با این حضرت در میان بگذارند.


مدیرکل اطلاع‌رسانی و مشارکت‌های فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در ادامه افزود: از دیگر خدمات بی بی فاطمه معصومه (س) این است که ایشان پس از هجرت امام رضا تا هجرت از مدینه رهبریت علویون مدینه را داشتند و هجرت این بانو از مدینه برای حمایت از امام رضا (ع) که توطئه عباسیون را افشاء کرد نیز از دیگر خدمات ایشان بود.


وی در پایان گفت: به قم آمدن حضرت فاطمه معصومه (س) هم از دیگر خدماتشان به اسلام و تشیع بود چرا که با ورودشان به قم به شیعیان دلگرمی و محوریت و فرمان ادامه راه و مقاومت دادند و قم به عنوان مرکز اهل‌بیت(ع) و تشیع سروسامان دیگری گرفت و در واقع انقلاب اسلامی و نهضت دینی وحوزه علمیه و اردوگاه امام زمان بودن قم با آن سنگ بنای هجرت به قم و ظرفیت سازی برای نقش شیعیان بود./997/ت302/ن

 

ارسال نظرات