۳۰ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۶
کد خبر: ۱۳۹۳۹۴
شوق کعبه (6)؛

حجاج فضایل نظام اسلامی را به دیگر مسلمانان نشان دهند

خبرگزاری رسا ـ مسؤول ستاد ترویج احکام، مسأله برائت از مشرکان را جزو برنامه‌های سیاسی حج و از فلسفه‌های مهم این تکلیف الهی ارزیابی کرد و از زائران خواست که معرفت و شناخت خود را نسبت به اعمال حج بالا ببرند.
حجت الاسلام فلاح زاده

استاد محمدحسین فلاح‌زاده، مسؤول ستاد ترویج احکام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به هفته حج و در پیش بودن ایام باشکوه حج تمتع، یکی از فلسفه‌های مهم حج را ارتباط مسلمانان سراسر جهان عنوان کرد و وحدت امت اسلامی در آموزه‌های دینی را دارای اهمیت بسیار دانست.

 وی با بیان این‌که نماز جماعت یک اجتماع روزانه و نماز جمعه یک اجتماع هفتگی است که با حضور جمعیت یک محله یا یک شهر برگزار می‌شود، اما افزود: حج، اجتماع مسلمانان از سراسر عالم است که با مشکلات و نابسامانی‌های یکدیگر آشنا می‌شوند و برای رفع آن مشکلات چاره‌اندیشی می‌کنند.

 

این روحانی فعال در عرصه ترویج احکام، مسأله برائت از مشرکان را جزو برنامه‌های سیاسی حج و از فلسفه‌های مهم این تکلیف الهی ارزیابی کرد و اظهار داشت: برائت از مشرکان مورد تأکید قرآن کریم و توصیه امام راحل است، اما متأسفانه جز جمعیت اندکی که به این امر می‌پردازند، دیگر مسلمانان توجهی ندارند.

 

حج یادآور فداکاری‌های بسیار برای اقامه صلاة و بندگی خدا

 

وی، عبودیت و بندگی خداوند که به واسطه آن مسلمانان به گرد کعبه طواف می‌کنند و در مقام ابراهیم نماز می‌خوانند را از دیگر فلسفه‌های حج برشمرد و گفت: حج یادآور فداکاری‌های ابراهیم خلیل الرحمن‌(ع) و حضرت اسماعیل‌(ع) و سختی‌ها و مشکلاتی است که در راه اقامه صلاة و بندگی خداوند تحمل کردند.

 

استاد فلاح‌زاده با توصیه به زائران برای بالا بردن معرفت و شناخت خود نسبت به اعمال و فرایض حج ادامه داد: زائران پیش از این سفر معنوی در سه موضوع اعمال حج، فلسفه و چرایی این اعمال و آشنایی با اماکن زیارتی و تاریخی مطالعه کنند و از زحمت‌ها و تلاش‌هایی که پیامبران الهی به ویژه پیامبر خاتم‌(ص) برای دین‌دار شدن مسلمانان متحمل شدند، آگاه شوند.

 

وی تصریح کرد: بخشی از اعمال حج مربوط به پیش از سفر و بخشی مربوط به سفر و در طول سفر است که توصیه ما به زائران آن است که پیش از سفر، از بستگان، دوستان و همکاران و کسانی که ذی حق هستند حلالیت بطلبند و اگر حقی از دیگران بر عهده دارند، ادا کرده و اعمالشان را از خمس و زکات پاک کنند.

 

این فعال عرصه ترویج احکام دینی با اشاره به حدیثی از امام صادق‌(ع) که فرمودند «اگر نشانه‌ای ازمال حرام در زندگی کسی باشد حجش مقبول نخواهد بود»، ابراز داشت: حج و هنگام طواف خانه خدا، بهترین زمان و مکان برای توبه و استغفار و بازگشت به خداوند و صفا بخشیدن به دل و زدودن زنگارهای گذشته است و مهم‌تر از آن، یعنی پس از سفر، مراقبت از معنویتی است که از اعمال حج به دست می‌آید.

 

خدمت به زائران بیت الله الحرام توفیقی الهی

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به وظایف کارگزاران حج در برابر حاجیان اشاره کرد و گفت: خدمت به زائران بارگاه الهی که مهمانان ضیوف الرحمان هستند، لطف خداوند متعال به کارگزاران است که باید با تدبیر و برنامه‌ریزی مناسب، در خدمت‌رسانی به زائران هرچه بیشتر تلاش کنند.

 

حجت‌الاسلام فلاح‌زاده با برشمردن دو وظیفه واجب و مستحب برای کارگزاران حج، خاطرنشان کرد: روحانیان و مدیران کاروان‌ها، کارمندان ستاد و سازمان حج و زیارت و کسانی که در امور فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری فعالیت می‌کنند باید بدانند که خدمت به زائران بیت الله الحرام یک توفیق الهی است و جای شکر دارد.

 

وی افزود: وظیفه واجب کارگزارن حج، مأموریتی است که برای خدمت‌رسانی به زائران به آنها واگذار شده و واجب دوم اعمال و مناسک حج است، گفت: کارگزاران بدانند که بخشی از اعمال زائران بیت الله الحرام به واسطه زحماتی است که شما متحمل می‌شوید، شما در ثواب این اعمال شریک هستید.

 

انتقال فضیلت‌ها و زیبایی‌های نظام اسلامی به دیگر مسلمانان

 

مسؤول ستاد ترویج احکام با بیان این‌که منظم‌ترین زائران در تمام کشورها، زائران ایرانی هستند و این امر به سبب خدمات شایسته کارگزاران حج است، خطاب به کارگزاران اظهار داشت: اگر نتوانستید به زیارت خانه خدا بروید نگران نباشید، همین‌که زائران بتوانند اعمالشان را به درستی به جای آورند، شما در ثواب آنها صحیح هستید.

 

وی در ادامه به بیان دستاوردها و فواید حج برای نظام اسلامی پرداخت و گفت: همه زائران به ویژه کسانی که در امور فرهنگی کار می‌کنند نمایندگان نظام اسلامی و پیرو مکتب اهل بیت‌(ع) هستند، باید با رفتار و اعمالشان، خوبی‌ها، فضیلت‌ها و زیبایی‌های نظام اسلامی را به دیگر مسلمانان جهان نشان دهند.

 

حجت‌الاسلام فلاح‌زاده ادامه داد: یکی از زمینه‌ها و مکان‌های مناسبی که ما می‌توانیم با مسلمانان سراسر جهان ارتباط برقرار کرده، آنها را با انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن آشنا سازیم، زیبایی‌ها و خوبی‌های کشور و نظام اسلامی را صادر کنیم و آنها را با مشکلات مسلمان از سوی اسرائیل و استکبار جهانی آشنا کنیم، حج است.

 

وی با بیان این‌که مهم‌ترین دستاورد حج، ارتباط با مسلمانان عالم و وحدت اسلامی است، خطاب به زائران خواستار انجام وظایف واجب و عدم کوتاهی در این وظایف شد و افزود: زائران بدانند کعبه جز در مسجدالحرام و جز در مکه هیچ‌کجای دیگر یافت نمی‌شود و مسجد النبی و بقیع تنها در مدینه منوره است.

 

این روحانی فعال در عرصه ترویج احکام تصریح کرد: فضیلت نماز در مسجدالحرام معادل صد هزار نماز است و ختم قرآن در مکه اجر و ثواب بسیار زیادی دارد، زائران این فرصت طلایی را از دست ندهند و اوقات طلایی خود را در جاهایی که چندان ضروری نیست و به سخنان و حرف‌هایی که آنجا جایش نیست، صرف نکنند تا با استفاده مناسب از این اوقات طلایی با دست پر از این سفر برگردند. /920/ت301/ن

ارسال نظرات