۰۳ مهر ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۴
کد خبر: ۱۳۹۹۷۱
شعار امسال حج؛

حج؛ عزت همبستگی، مسؤولیت اسلامی

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در دیدار کارگزاران حج با رهبر معظم انقلاب اسلامی، شعار امسال حج را«حج؛ عزت همبستگی، مسئولیت اسلامی» اعلام کرد.
ديدار کارگزاران حج با رهبر معظم انقلاب ديدار کارگزاران حج با رهبر معظم انقلاب

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی قاضی عسکر نماینده ولی فقیه در امور حج وزیارت و سرپرست حجاج ایرانی امروز در دیدار کارگزاران حج با رهبر معظم انقلاب اسلامی گزارشی از فعالیت های بعثه در سال گذشته ارائه کرد.

متن کامل سخنرانی سرپرست حجاج ایرانی بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

در آغاز، دهه کرامت، هفته دفاع مقدس و هفته حج را به حضرتعالی تبریک عرض نموده، از اینکه اجازه فرمودید در آستانه سفر نورانی حج، جمعی از کارگزاران حج و زیارت و تعدادی از زائران و حجاجی که در سالجاری عازم بیت الله الحرام می‌باشند به حضور حضرتعالی شرفیاب تا از رهنمودهای ارزشمندتان بهره‌مند شوند صمیمانه تشکر و سپاسگزاری نموده نکاتی را به اختصار به استحضار می‌رساند:

1. با توجه به شرایط موجود منطقه خاور میانه و شمال آفریقا  و فضای معطر بیداری اسلامی ، شعاری که برای حج سالجاری انتخاب گردید ، شعار حج ،  عزت ، همبستگی و مسئولیت اسلامی است ،  بعثه مقام معظم رهبری برنامه‌های فرهنگی خود را برای تحقق این شعار طراحی نموده است.

2. در عمره  90 – 91  با بهره‌گیری از تجربیات سالهای گذشته و با هدف تحول‌آفرینی ، معرفت افزایی، عمق بخشی به برنامه‌ها و فعالیتهای فرهنگی و با استفاده از شیوه‌های نوین و بکارگیری فناوری‌های جدید جهت جذب هرچه بیشتر جوانان و فرهیختگان عمره‌گزار،  97  همایش در مکه و مدینه  با عناوینی همچون « بصیرت دینی »  « کوثرشناسی و کوثرگرایی»  «ادب حضور » « درس‌ها و عبرت‌های سرزمین وحی »  «‌زندگی پایدار در سایه ایمان » ویژه جوانان و تحصیلکردگان برگزار گردید که بطور میانگین حدود 1200 نفر در هریک از همایش‌ها شرکت داشتند.

همچنین تعداد 21 همایش ویژه زائران و علمای اهل سنت با عناوین « اسلام دین بیداری»  «پیامبر رحمت منادی وحدت»  «جامعه مهدوی در نگاه مذاهب اسلامی»  «وحدت اسلامی فرصت‌ها و تهدیدها » برگزار شد.

تعداد 58 جلسه هم‌اندیشی نیز با تعدادی از نخبگان و شخصیت‌های علمی فرهنگی ، هنری و مدیریتی که به عمره مشرف شده بودند تشکیل و از آراء و نظریات آنان جهت شناسایی ظرفیتهای خالی و پنهان فرهنگی عمره و مشارکت در تصمیم‌سازی‌ها تشکیل گردید.

3. در راستای تحقق منویات حضرتعالی مبنی بر انس هرچه بیشتر مردم و بویژه جوانان عمره‌گزار با قرآن ، بیش از 230  محفل قرآنی در مسجدالنبی، مسجدالحرام، مسجد شجره و تعدادی از هتل‌ها برگزار شد، در ماه مبارک رمضان نیز در بیشتر هتل‌ها با حضور زائران همه روزه یک جزء قرآن تلاوت و چند آیه از همان جزء توسط روحانیون کاروانها تفسیر می‌شد که مورد استقبال عموم زائران قرار گرفت، برای حج سالجاری نیز همچون سال گذشته قرآن زیبایی با ترجمه چاپ و توزیع گردیده تا حاجیان از هم‌اکنون انس با قرآن را آغاز و در طول سفر نیز آن را ادامه دهند.

جمعی از قاریان ممتاز بین‌المللی نیز در سالجاری در بعثه حضور دارند که از نوای گرمشان در فرصت‌های مختلف بهره خواهیم جست.

4. از حج گذشته تا ابتدای سال 91، (34) عنوان کتاب چاپ اول و از ابتدای سالجاری تا 1/7/91، 63 عنوان کتاب چاپ اول، یعنی در مجموع 97 عنوان کتاب چاپ جدید، تولید و منتشر نموده ایم؛ همچنین مجموع تیراژ  کتب منتشر شده بعثه از حج گذشته تا تاریخ 1/7/91، حدود چهار میلیون و سیصد و نود و هفت هزار و سیصد جلد بوده است.

5. به منظور ارتقاء سطح معلومات حجاج و معتمرین از حج گذشته، تاکنون بیش از یکصد جلسه متمرکز آموزشی توجیهی برگزار گردید که در آخرین جلسه آن، در استادیوم آزادی، بیش از ده هزار نفر شرکت کردند.

6. تأسیس و راه‌اندازی رشته کارشناسی ارشد ارتباطات با گرایش حج و زیارت و پذیرش دو دوره دانشجو در سه گروه به ظرفیت 30 نفر.

7. تأسیس و راه‌اندازی سطح 3  تخصصی تبلیغ در حج و زیارت در حوزه علمیه قم با پذیرش  70  دانش پژوه و آغاز دوره آن.

8. اخذ مجوز رشته کارشناسی تبلیغ  با گرایش حج و زیارت از وزارت علوم تحقیقات و فناوری.

9.  رونمایی از ده نرم افزار جدید تولید شده با همکاری مؤسسه کامپیوتری نور با بیش از  2500 عنوان کتاب ، مقاله و  انتشار  200 ساعت فیلم و 300  کتاب و  نرم افزار قابل استفاده در تلفن همراه در موضوعات مرتبط با حج و زیارت.

10. توسعه و گسترش آموزش‌های معرفتی و مهارتی زائران  از طریق سامانه آموزشی مجازی، آموزش‌های حضوری و مکاتبه‌ای و تحت پوشش قرار دادن بیش از  بیست هزار زائر تحصیلکرده حج تمتع و هزاران زائره عمره که  هم اکنون حدود 400 جلسه آموزشی در سامانه آموزش مجازی قرار گرفته و روزانه بطور میانگین 2000 نفر مراجعه کننده دارد.

11. فعال‌سازی تالار گفتگو با 8 تالار در 200 موضوع همانند کاهش اضطراب  در سفر ، مدیریت زمان در بهره‌برداری از فرصت‌ها، فقه و مناسک حج ، تاریخ اسلام ، شناخت اماکن مذهبی مکه و مدینه ، اخلاق و آداب سفر ، نقد و بررسی شبهات عقیدتی بمنظور پاسخگویی به سئوالات و ایجاد تعامل دوسویه میان زائران و کارشناسان دینی و کارگزاران حج و زیارت.

12. تولید 250 ساعت منابع درسی الکترونیکی به زبانهای فارسی، انگلیسی، عربی و ترکی آذری.

13. برگزاری همایش حج و اقتصاد در سال تولید ملی  و  حمایت  از کار و سرمایه ایرانی.

14. برگزاری چهار همایش مرتبط با حج در کشورهای هند ، لبنان ، تایلند و  شرکت در یک همایش بین‌المللی در ترکیه.

15.  با استفاده از ابزارهای نوین تبلیغی جهت تأمین نیازهای فرهنگی و معنوی عمره‌گزاران بویژه نسل جوان ، با راه اندازی کافی‌نت فرهنگی  ، سامانه بلوتوث ،  ایستگاه دانایی ، کتابخانه دیجیتال ، ارسال پیامک و استفاده از پاورپوینت در حوزه اطلاع رسانی و معرفت‌‌افزایی موفقیت‌های خوبی بدست آمد و حدود 3400  برنامه مدینه شناسی و مکه شناسی بصورت تصویری و نیز حدود 750  بازدید ویژه فرهیختگان و روحانیان از اماکن مذهبی و تاریخی مکه و مدینه انجام گردید.

16.  ارتباط مؤثر بعثه مقام معظم رهبری با صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، موجب شده تا علاوه بر افتتاح اولین شبکه تلویزیونی اینترنتی لبیک، تولید برنامه های متنوع و ساخت مستندهای ارزشمند در حوزه حج و زیارت، توسعه چشمگیری یافته، پخش آن ها در اصلاح نگرش و تغییر رفتار حجاج و زائران، بسیار اثر گزار بوده است.

17.  هیئت پزشکی حج در سالجاری موفق شد تا کنگره ای بین المللی با حضور نمایندگان هفده کشور از جهان اسلام و حدود سه هزار نفر از پزشکان متعهد کشورمان  برگزار نماید که در این همایش 220 مقاله در حوزه سلامت حاجیان ارائه گردید و گام های ارزشمندی در مسیر علمی کردن آموزش جامعه پزشکی حج و نیز بهداشت و درمان زائران برداشته شده است.

18.  راه‌اندازی سامانه آموزش مجازی زائران عتبات عالیات با 64  جلسه آموزشی در موضوعات مرتبط با تاریخ و سیرة،  ائمه اهل بیت مدفون در عراق و شناخت اماکن مذهبی و زیارتی عتبات عالیات.

19.  برگزاری 55  کارگاه آموزشی مهارت افزایی برای 1633 نفر از کارگزاران حج و زیارت با موضوعات مدیریت رفتار ، حجاب و تعامل مؤثر ،  راهنمایی و مشاوره روش تبلیغ و زیارت فعال.

20. جذب  و پذیرش 700  نفر به عنوان مسئول فرهنگی هتل‌های عمره از میان نیروهای حوزوی و دانشگاهی.

21.  جذب تعدادی از اساتید سطوح عالی حوزه‌ها با هدف ارتقاء خدمت رسانی فرهنگی به زائران در کاروانهای حج ، عمره و عتبات.

22.  برگزاری جلسات سخنرانی همه روزه در حرم‌های مطهر  حضرت امیرمؤمنان در نجف ، و حرم حضرت امام حسین  علیه السلام  و حرم حضرت ابوالفضل (ع)
در کربلای معلی با شرکت صدها زائر ایرانی و سخنرانی خطبا و فضلای کشور.

23. راه اندازی شبکه زائر،  ویژه عمره‌گزاران در تعداد زیادی از هتل‌های مکه و مدینه  با هدف آموزشی توجیهی زائران .

24.برگزاری نشست‌های تخصصی و هم‌اندیشی ویژه روحانیون ، نخبگان و مدیران کاروانها بمنظور بهره‌گیری از نظرات آنان.

25. در سالجاری بحمدا... طرح پوشش یکسان زائران نیز بمورد اجرا گذاشته شده که امیدواریم با بررسی نقاط قوت و ضعف این طرح در سالهای بعد بتوانیم آن را بطور کامل عملیاتی کنیم.

در پایان به نمایندگی از سوی کارگزاران و زائران عزیز ما، انتشار فیلم موهن و اسائه ادب به ساحت مقدس برترین مخلوق خداوند، یعنی رسول اکرم اسلام (ص) را محکوم نموده، از خداوند متعال عزت و سربلندی روزافزون اسلام و مسلمانان و ذلت و زبونی جبهه کفر و استکبار را مسئلت دارم./917/ د102/ن

ارسال نظرات