۰۴ مهر ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۱
کد خبر: ۱۴۰۰۶۷
آیت الله جوادی آملی:

وحی الهی اندیشه را به جزم و انگیزه را به عزم می رساند

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: با وحی الهی، اندیشه به جزم و انگیزه به عزم می رسد، درباره حضرت یوسف علیه السلام قرآن می فرماید چون برهان الهی را مشاهده کرد حتی قصد خلاف هم نکرد.
درس تفسير قرآن کريم آيت الله جوادي آملي در مسجد اعظم قم آيت الله جوادي آملي درس تفسير قرآن کريم آيت الله جوادي آملي در مسجد اعظم قم

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی امروز در جمع علما و روحانیان حوزه علمیه در مسجد اعظم قم، به ادامه تفسیر سوره مبارکه قصص پرداخت و گفت: رسالت انبیا علیهم‌السلام گاهی در آغاز پیدایش آن ها با معجزه همراه است و گاهی در اثناء رسالت که ولادت عیسای مسیح و موسای کلیم علیهما‌السلام در ابتدا با معجزه همراه بود.

 

این استاد تفسیر حوزه علمیه با اشاره به وحی الهی به مادر موسی علیهماالسلام گفت: با این وحی، کل فضای قلب این بانو علما و عملا روشن شد، نه مشکل علمی برای او ماند و نه مشکل عملی، هم در بخش اندیشه فهمید کودک سالم برمی‌گردد و هم در بخش اراده مطمئن بود که این کار را باید انجام دهد.

 

این استاد عالی حوزه علمیه قم با اشاره به آیه شریفه «وَ اَصْبَحَ فُؤادُ اُمِّ مُوسی فارِغاً اِنْ کادَتْ لَتُبْدی بِهِ لَوْلا اَنْ رَبَطْنا عَلی قَلْبِها لِتَکُونَ مِنَ المُؤْمِنینَ» گفت: زمخشری فارغا را به معنای کسی که دل او خالی و تهی دل شده معنی کرده است، اما علامه طباطبایی در المیزان می فرماید با آمدن وحی، دیگر جایی برای خالی شدن دل نیست بلکه مادر موسی علیهماالسلام به واسطه وحی الهی فارغ البال شد یعنی فضای معطر قلب او علما و عملا روشن شد و این جلال و جمال مثبت دارد ولی «افئدتهم هواء» و تهی دل شدن بعد منفی دارد. 

 

حضرت آیت الله جوادی آملی خاطر نشان کرد: با وحی الهی، اندیشه به جزم و انگیزه به عزم می رسد، درباره حضرت یوسف علیه السلام قرآن می فرماید چون برهان الهی را مشاهده کرد حتی قصد خلاف هم نکرد،‌ قلب مادر موسی علیهماالسلام هم که مرتبط به عنایت الهی شد دیگر مشکلی ندارد و دارای طمأنینه است.

 

استاد برجسته حوزه علمیه با اشاره به آیه شریفه «وَقَالَتْ لأُخْتِهِ قُصِّیهِ فَبَصُرَتْ بِهِ عَن جُنُبٍ وَهُمْ لاَ یَشْعُرُونَ» گفت: این مادر به خواهر موسی علیه السلام گفت به دنبال او برو و عاقبت او را دنبال کن، او هم در جانبی قرار گرفت و مواظب امر برادر بود ولی دشمن متوجه نشد،‌ اجتناب از گناه هم به این معنی است یعنی به آن جانبی که گناه هست نروید بلکه در جانب دیگر قرار بگیرید./913/پ202/ج

ارسال نظرات