روحانیان با اخلاص امروز و فداکاری دیروز در میادین جدید حضور یابند
آیتالله محمد امامی کاشانی، امام جمعه موقت تهران و تولیت مدارس عالی شهید مطهری در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد در خصوص نقش راهبردی روحانیان در جامعه امروز در مواجهه با مسائلی مثل جنگ نرم با توجه به نقش راهبردی آنها در دفاع مقدس گفت: در تاریخ، بحثی به نام فلسفه تاریخ وجود دارد که در قرآن نیز آمده است و یکی از تفاوتهای قرآن کریم و کتابهای ادیان گذشته این است که در ادیان گذشته فقط به بحث تاریخ پرداخته شده و مسأله فلسفه تاریخ مطرح نشده است.
وی افزود: فلسفه تاریخ، چیزی است که تاریخ گذشته را به آینده و حال وصل میکند، در تورات و انجیل داستانی نقل میشود ولی از آن نتیجهای برای احوالات امروز و آینده مطرح نمیشود در حالی که در قرآن کریم، جایی نیست که تاریخ گفته شده و از آن استفادهای برای مسائل روز نشود.
باید به فلسفه تاریخ دفاع مقدس پرداخته شود
آیتالله امامی کاشانی با اشاره به اینکه فلسفه تاریخ دفاع مقدس باید مد نظر باشد، گفت:31 شهریور 1359 که دشمن به کشور اسلامی ایران حمله کرد، نیروها به سرعت بسیج شدند و ویژگی که بیشتر از همه در آنان خودنمایی میکرد اخلاص بود که در درجه اول امام خمینی(ره) اخلاص زیادی داشتند و با نفس خود، اخلاص را در وجود همه دمیدند.
وی تصریح کرد: روحانیت نیز در جهت ترویج اخلاص نقش بسزایی داشته و خود نیز در جبههها شرکت میکردند؛ جوانان حاضر در جبهه اخلاص زیادی داشتند و روحانیانی که به آنجا میرفتند نیز از جان خود گذشته و میرفتند.
وی خاطرنشان کرد: بنده هم زیاد جبهه رفتم و در شبهای بسیاری از حمله ها نیز در جبهه بودم، یک شب در جایی مستقر بودیم که اتاقی چهار در پنج و زیرزمین بود، بیش از بیست نفر دورتادور اتاق نشسته بودند، به من گفته شد این جمعی که میبینید، پسفردا هیچکدام نیستند، زیرا اینها در صف مقدم، خط شکن هستند.
روحانیان با اخلاص امروز و فداکاری دیروز در میادین جدید حضور یابند
امام جمعه موقت تهران خطشکنان را دارای اخلاص بیشتری خواند و گفت: فداکاری که در هشت سال جهاد مقدس بود، نباید بمیرد ولی معنای نمردن این نیست که دوباره جنگ شود، معنای آن این است که نیروی فداکار امروز، با همان اخلاص در صف دیگری قرار گیرد، اگر جامعه مشکل اقتصادی یا سیاسی دارد، باید راه رفع آن بررسی شود و اختلافات و بینظمیها برطرف شود.
وی افزود: اساس حضور موفق در میدان امروز این است که روحانیت با اخلاص باشد و به تبع آن جوانان نیز اخلاص داشته باشند، آن وقت، تمام مسائلی که به عنوان جنگ نرم، اقتصادی، سیاسی، اخلاقی، اعتقادی و هر چیزی که برای پیشرفت نظام مزاحمت ایجاد میکند، حل خواهد شد.
وی تصریح کرد: این روحیه اگر باشد، روحانیان موفق میشوند مثل اینکه در جنگ نیز موفق بودند، بنابراین باید واقعا برای خدا و کشور، دور از هوی و هوس، با بصیرت و تعقل حرکت شود.
منظور از تحول حوزه، تحول علمی در کنار اخلاق است
تولیت مدارس شهید مطهری در پاسخ به این سؤال که بهروز شدن حوزهها و روحانیت را چطور ارزیابی میکنید، گفت: در مراکز آموزشی شهید مطهری تا حدودی وحدت بین حوزه و دانشگاه انجام شده و بهروز حرکت میشود که باید در حوزهها نیز انجام شود.
وی در پایان تأکید کرد: البته منظور از این تحول، تحول علمی است، یعنی باید در نوشتهها، مقالات، درسها و بحثها طبق اقتضای امروز حرکت شود، آن وقت است که حوزههای علمیه پابهپای انقلاب پیش رفته و رشد میکند؛ البته تحول اخلاقی نیز در جای خود محفوظ است./932/ت302/ع