۱۰ مهر ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۶
کد خبر: ۱۴۰۸۰۷
مسؤول دفتر مطالعات و تحقیقات زنان؛

برای اصلاح حجاب باید نظام معنایی اذهان عمومی اصلاح شود

خبرگزاری رسا ـ مسؤول دفتر مطالعات و تحقیقات زنان وابسته به مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران با انتقاد از قوانین زندگی فردگرایانه گفت: نگاه انتزاعی به پدیده‌های اجتماعی ما را به راهکار مؤثری نمی‌رساند و تا زمانی‌که شبکه معنایی در اذهان عمومی تغییر نیابد مانند بدحجابی راه حل کلی نخواهد داشت.
حجت الاسلام زيبايي نژاد
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، حجت‌الاسلام محمدرضا زیبایی‌نژاد در بازدید جمعی از دانشجویان دانشگاه اهل بیت(ع) اصفهان از دفتر مطالعات و تحقیقات زنان، طلاق و امر به معروف و نهی از منکر را از جمله سایر اموری دانست که باید شبکه معنایی مرتبط با آن در اذهان عمومی تغییر یابد.
وی با انتقاد از ترویج قوانین زندگی فردگرایانه ادامه داد: به نظر می‌رسد نظام اسلامی باید بیش از این به مقوله تربیت تأکید داشته باشد.
حجت‌الاسلام زیبایی‌نژاد با اشاره به شبکه معنایی دنیای مدرن تصریح کرد: برای تحلیل و درک مسائل اجتماعی در جامعه امروز باید دو شبکه معنایی فردگرا و خانواده‌گرا را مورد بررسی قرار بدهیم.
وی مفهوم آزادی را از مهم‌ترین مفاهیم و مدار ارزش‌ها و شبکه معنایی فردگرا بیان کرد و افزود: مفاهیمی مثل آزادی در هر شبکه معنایی، معنای متناسب با همان شبکه را می‌رساند.
مسؤول دفتر مطالعات و تحقیقات زنان با بیان این‌که آزادی به معنای رسیدن به شادکامی به ‌شرط سلب نشدن شادکامی دیگران مفاهیم این شبکه معنایی است، ادامه داد: در این راه نوع و شیوه رسیدن به شادکامی اهمیتی ندارد، بلکه تنها امر غیر مجاز، ایجاد مزاحمت برای دیگری است.
وی خاطر نشان کرد: وقتی انسان در شبکه معنایی فردگرا با مفهوم آزادی زندگی می‌کند توهین به یک شخصیت تاریخی مانند پیامبر اکرم(ص) از نظر او مزاحمت برای دیگری محسوب نمی‌شود.
وی اظهار داشت: اگر ارزش‌های فردگرایانه را بپذیریم، درمی‌یابیم از اولین مفاهیمی که در این شبکه به چشم می‌آید، مفهوم برابری است، که بر مواردی از قبیل برابری در حقوق، نقش‌ها، آموزش و تربیت تطبیق می‌شود.
حجت‌الاسلام زیبایی‌نژاد ابراز داشت: در شبکه معنایی خانواده‌گرا، خانواده مهم‌ترین بستر برای رشد فضائل و کمالات انسانی است، در نگاه دینی تمام امور باید به مصلحت ختم شود، اما فرد در این جا موجودی مادی و موجودی است که با خداوند معنا می‌شود و مصلحت فردی هم با شاد‌کادمی در شبکه معنایی فرد‌گرا بسیار متفاوت است.
مسؤول دفتر مطالعات و تحقیقات زنان تصریح کرد: گرچه مصلحت پایدار فرد مهم است اما خانواده بهترین ظرفیت برای شکوفایی افراد است و شادکامی در سایه مصلحت فرد معنا می‌یابد.
وی ادامه داد: هنگامی که مصلحت را با قید پایداری مطرح می‌کنیم عقلانیت خانواده‌گرایی تولید می‌شود و مفاهیم و ارزش‌های متفاوتی به‌وجود می‌آید. در این فضاست که مفاهیمی از قبیل ایثار، سلسله مراتب، تمایز در نقش‌های مادری، پدری و همچنین تواضع در برابر والدین توجیه می‌شود.
مسؤول دفتر مطالعات و تحقیقات زنان مفهوم استقلال را یکی دیگر از مفاهیم مهم شبکه معنایی فردگرا بیان کرد و خاطرنشان کرد: زمانی که عقلانیت این مفهوم توجیه شد، خانواده وظایف حمایتی، هدایتی و نظارتی خود را با حمایت صرف عوض می‌کند و مناسبات سنتی تخریب می‌شود.
وی در پایان گفت: در این شبکه، حجاب به عنوان یک عمل اختیاری و امر به معروف و نهی از منکر به عنوان برهم زدن شادکامی دیگران تلقی می‌شود زیرا در این گفتمان همه چیز حتی تکالیف درخدمت شادکامی فردی است./997/د102/ن
ارسال نظرات