۱۱ مهر ۱۳۹۱ - ۲۳:۵۱
کد خبر: ۱۴۰۹۹۱
بازرس دادگستری آذربایجان شرقی:

کاریکاتور موهن شرق هویت ملت ایران را زیر سؤال برد

خبرگزاری رسا ـ بازرس دادگستری آذربایجان شرقی گفت: کاریکاتور موهن روزنامه شرق نه تنها دفاع مقدس ملت ایران، بلکه ایثارگری اقشار مختلف مردم برای حفظ و حراست از کیان نظام را زیر سؤال برد.
سربند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، همزمان با دهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز، کارگاه آموزشی «بار حقوقی الفاظ» شب گذشته در حاشیه نمایشگاه مطبوعات و نمایندگی خبرگزاری های داخلی برگزار شد.


محمدزاده، بازرس شعبه 20 دادگستری آذربایجان شرقی در سخنانی با اشاره به بخش‌هایی از قانون مطبوعات و اصلاحیه سال 88 اظهار داشت: عدم آگاهی از قوانین و بار حقوقی الفاظ در کار رسانه‌ای عامل اصلی در ایجاد نارضایتی از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی می شود.

 

وی توهین، افترا، نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی را از جمله عناوین مجرمانه در کار رسانه ای دانست و گفت: توهین به معنای سبک شمردن طرف مقابل، ممکن است به اشخاص حقیقی و یا حقوقی را خطاب قرار دهد، البته توهین نسبت به زمان، مکان و موقعیت مخاطب ممکن است تفاوت‌هایی داشته باشد که یا به صورت معنوی و لفظی بوده و یا عمل مادی.

 

محمدزاده با اشاره به انتشار کاریکاتور روزنامه شرق که منجر به توقیف این رسانه شد، خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که این کاریکاتور دقیقا در زمانی منتشر شد که ملت در پاسداشت ایثارگری و شهادت‌طلبی فرزندان این مرز و بوم ویژه بنرامه های مختلفی را تدارک دیده بودند.

 

وی خاطرنشان کرد: آنچه که از این کاریکاتور موهن برداشت می شود، آن است که بسیجیان داوطلب اعزام به جبهه ها که هدفی جز شهادت نداشتند، اقدام به انجام عملی کورکورانه زده‌اند، در حقیقت این کاریکاتور نه تنها دفاع مقدس ملت ایران، بلکه ایثارگری اقشار مختلف مردم برای حفظ و حراست از کیان نظام را  زیر سؤال می برد.

 

بازرس شعبه 20 دادگستری آذربایجان شرقی ادامه داد: همگان به خاطر دارند جوانانی که به علت سن کم اجازه حضور در جبهه‌ها را نداشتند؛ اما به قدری شوق حضور در دفاع مقدس و لبیک به ندای رهبری در وجودشان موج می زد که شناسنامه خود را دست کاری می کردند تا در جبهه ها حضور پیدا کنند، این کاریکاتور مصداق توهین به مردم است.

 

محمدزاده در بخش دیگری از سخنان خود افزود: توهین ممکن است به صورت ترک فعل نیز باشد، به عنوان مثال اگر در نشریه ای مطلبی درج شود که با حقوق و موقعیت فرد منافات داشته باشد، فرد می تواند ظرف مدت یک ماه جوابیه ای ارسال کند و نشریه موظف است جوابیه را در همان فوت، اندازه و صفحه درج کند، که اگر درج نشود، مصداق ترک فعل می تواند باشد.

 

وی توهین به قومیت‌ها، مقدسات دینی، کشور و یا شخص خاص را از دیگر مصادیق عنوان مجرمانه توهین دانست و تصریح کرد: نکته قابل توجه و مهم آن است که نباید به بهانه توهین مانع از انجام رسالت خطیر خبری از سوی اصحاب رسانه شد، باید مخاطبان نیز سعه صدر داشته باشند.

 

بازرس شعبه 20 دادگستری آذربایجان شرقی با اشاره به جنبه های مجرمانه افترا خاطرنشان کرد: افترا در معنای لغوی با معنای حقوقی آن تفاوت هایی دارد، افترا نسبت دادن کار عمل فرد با یکی از عناوین مجرمانه که در ماده 697 قانون مجازات اسلامی نیز بدان اشاره شده است، عنوان شده است.

 

محمدزاده با اشاره به عنوان مجرمانه نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی گفت: اگر مطلبی انتشار یابد که به ضرر کسی یا تشویش اذهان عمومی منجر شود و هر کس به قصد اضرار به غیر و یا تشویش اذهان عمومی مطلبی را منتشر کند، مصداق این عنوان مجرمانه خواهد بود.

 

گفتنی است، کارگاه آموزشی «بار حقوقی الفاظ» به همت خانه مطبوعات آذربایجان شرقی و اداره مطبوعات و تبلیغات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد./935/پ203/س

ارسال نظرات