۲۶ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۵
کد خبر: ۱۴۳۰۳۹
روحانی آزاده؛

امور فرهنگی آزادگان در دوران اسارت بر عهده روحانیان بود

خبرگزاری رسا - رزمنده و آزاده دوران دفاع مقدس گفت: روحانیان در اسارت نقش‌های اساسی به عهده داشتند، امور فرهنگی، از دعا گرفته تا کلاس قرآن و صرف و نحو و حتی کلاس منطق طراحی و برنامه‌ریزی آن از سوی روحانیان بود.بیشتر اسرا هنگام قدم زدن تمرین مکالمه عربی، انگلیسی، فرانسه، ایتالیایی می‎کردند، خیلی‌ها توانستند به چندین زبان مسلط شوند.
روحانيت و دفاع مقدس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حسین عسگری، روحانی آزاده به بیان نقش روحانیون آزاده در میان آزادگان پرداخت و گفت: روحانیان در اسارت نقش‌های اساسی به عهده داشتند، طراحی و برنامه‌ریزی امور فرهنگی، از دعا گرفته تا کلاس قرآن و صرف و نحو و حتی کلاس منطق از سوی روحانیان بود.

وی اضافه کرد: رزمندگان و اسرا اعتماد زیادی به روحانیت داشتند، حتی طلابی که مدت شش ماه یا یک سال در حوزه علمیه تحصیل کرده بودند را به عنوان یکی فرد مطلع و آگاه و مؤمن قبول داشتند.

حجت الاسلام عسگری در ادامه خاطرنشان کرد: در اردوگاهها کلاس‌های مختلفی برپا میشد، دروس تکرار می‌شد، حتی دروس حوزه مورد مباحثه قرار می‌گرفت.

وی در ادامه گفت: سیر کلاس‌ها به این ترتیب بود که اگر کسی مثلاً کلاس دوم را پشت سر می‌گذاشت استاد کلاس اول می‌شد و آموزش دو،سه نفر شاگرد یا بیشتر را به عهده می‌گرفت و این سیر به صورت زنجیره ای ادامه داشت.

این آزاده دوران دفاع مقدس گفت: بعضی مواقع دو نفری که محل خوابشان در کنار هم بود باهم استاد و شاگرد بودند، از همدیگر می‌پرسیدند، تمرین می‌کردند، هرکس هرچه بلد بود به دیگری منتقل کرده و از دیگران هم می‌آموخت.

وی اضافه کرد: بیشتر اسرا هنگام قدم زدن تمرین مکالمه عربی، انگلیسی، فرانسه، ایتالیایی میکردند، خیلی‌ها توانستند به چندین زبان مسلط شوند.

حجت الاسلام عسگری با اشاره به متاهل بودن و داشتن چهار فرزند هنگام اسارت افزود: چون هدف و آرمانی که به خاطر آن رفته بودیم ارزشمند بود تحمل اسارت قدری آسان بود وگرنه یک روز آن هم قابل تحمل نبود چه رسد به بیست ماه. 

وی ابراز داشت: احساس می‌کردیم اسارت ادامه راه جبهه‌ها و دفاع از اسلام است و به خاطر هدف و آرمان مقدسمان است که در این مسیر قرار گرفتهایم، یعنی در این راه باید عده ای شهید، عده ای مجروح و عده ای اسیر شوند.

رزمنده و آزاده دوران دفاع مقدس، با بیان شرایط همسران اسراء که به مراتب سختتر بود تصریح کرد: بعضی از اسرا بیش از 10 سال در اسارت بودند، در این مدت همسران اسراء چه از نظر اقتصادی چه از جهات دیگر زندگی وضعیت بسیار مشکلی داشتند.

وی اضافه کرد: در آن زمان همه حواس‌ها به جنگ بود، تمام امکانات برای جنگ، جبهه‌ها و رزمنده‌ها بسیج و صرف می‌شد، حق هم همین بود از این رو  کمتر به خانواده اسرا رسیدگی می‌شد و کسی متوجه مشکلات آنها نبود.

حجت الاسلام عسگری بیان داشت: البته همه خانواده ها در یک سطح از مشکلات نبودند، بعضی از نظر اقتصادی و مادی رفاه بیشتری داشتند، بعضی در شرایط بهتر یا منطقه مناسبتری از نظر امکانات زندگی می‌کردند و بعضی فرزند کمتری داشتند که طبیعتاً زحمتشان کمتر بود.

وی ادامه داد: خانواده‌ اسرایی که در روستاهای دور افتاده زندگی میکردند، امکانات رفاهی، بهداشتی کمتری داشتند، مثلاً یک زن با سه یا چهارفرزند، با گرفتاری و مشکلاتی همچون نبود شرایط مناسب اقتصادی، امکانات آموزشی و مریضی بچه‌ها دست به گریبان بود.

حجت الاسلام عسکری وضعیت خانواده اسرا را سخت دانست و گفت: اگر شما یک روز دیر به خانه بروید، فرزند شما همسرتان را اذیت و کلافه میکند و بهانه پدر را میگیرد، تصور کنید خانواده اسیری که 8 تا 10 سال دور از وطن مانده و فرزندان کوچک و بزرگ دارد، به ویژه اگر امکانات رفاهی، اقتصادی، درمانی و بهداشتی درستی در اختیارشان نباشد، چه حال و روزی دارند

وی افزود: بعضی‌ها از امکانات عادی و اولیه هم بی بهره بودند و تحمل کرده‌اند حال آن‌که یکی دو روز هم نبود، بلکه تا 10 سال ادامه داشت./995/ت302/ن

ارسال نظرات