۲۶ مهر ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۱
کد خبر: ۱۴۳۰۹۶
رییس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه:

عده ای با عنوان عرفان و دینداری به دنبال جدا کردن حوزویان از انقلاب هستند

خبرگزاری رسا ـ رییس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم با اشاره به بیانان رهبری در جمع طلاب خراسان شمالی، بر هوشیاری طلاب در مقابل افکار التقاطی مبنی بر جدا کردن سیاست از بدنه اصلی حوزه تأکید کرد و گفت: عده ای به عناوین فریبنده به دنبال جدا کردن حوزویان از انقلاب هستند.
حجت الاسلام ناصر سقاي بي ريا

حجت الاسلام محمد ناصر سقای بی‌ریا، رییس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در جمع طلاب استان خراسان شمالی درباره بحث سکولاریسم و لزوم ارتباط و تعامل حوزه  علمیه و نظام اسلامی، گفت: در زمان حیات امام خمینی(ره) نیز تعدادی از گروه‌ها مخالف ایشان بودند و می‌گفتند حوزه‌ها نباید در مسائل سیاسی دخالت کنند.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: در آن زمان عده‌ای بی‌تفاوت بوده و عده‌ای نیز از شاگردان حضرت امام(ره) بودند که در صحنه حاضر شده و نهضت را پیگیری می‌کردند.

وی با بیان این که کشورهای استعماری نیز به دنبال این هستند تا حوزه را از نظام جدا کرده و مانع دخالت آن در امور شوند، اظهار داشت: با مراجعه به تاریخ در می یابیم هر گاه روحانیت شیعه وارد صحنه سیاست شد، نقشه‌های دشمن را نقش بر آب کرده است و این مطلب در کشورهای ایران و عراق قابل مشاهده است، چنان که جریان بیداری اسلامی، نهضتی است از دنباله نهضت امام(ره) که می‌توان آن را به صدور انقلاب تفسیر کرد.

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) در ادامه ایجاد انواع و اقسام نظریه‌ها در زمینه عرفان، تقدس مآبی و تصوف را دامن زدن به بحث جدایی روحانیت از سیاست دانست و ابراز داشت: امام خمینی(ره) با جامعیتی که در اجتهاد، فلسفه و عرفان داشت در مسیر این نهضت وارد شد و این مطلب باعث شد تار و پود پوسیده فکر جدایی دین از سیاست از هم دریده شده و قم نیز به عنوان پایتخت سیاسی شناخته شود.

وی دنبال کردن بحث سکولاریسم را ناشی از مأموریت از طرف بیگانگان و یا تحجر و سیر فکری غلط دانست و تصریح کرد: بعضی از افراد واقعا متحجرند و افکار غلطی را در سر می‌پرورانند که غالب اینها با عناوین فریبنده‌ای چون عرفان، دینداری و معرفی عرصه سیاست به عنوان عرصه‌ای خطرناک و شبهه آفرین خود را از این‌گونه مسائل جدا کرده‌اند.

حجت الاسلام سقای بی‌ریا اضافه کرد: حال آن که باطن قضیه این نیست، بلکه دشمنان می‌خواهند حوزه علمیه را از انقلاب جدا کرده و او را از دخالت در سیاست منع کنند که متأسفانه این مسائل کم و بیش در گوشه و کنار وجود دارد، اما طلاب باید هوشیار بوده و حساسیت نشان دهند و با سادگی برخورد نکنند و اگر شخصی به ظاهر و تحت این عناوین خواست طلبه را از ورود در حوزه سیاست منع کند از او تبعیت نکنند.

وی در ادامه توصیه برخی افراد در مورد سلوک طلبگی مبنی بر این که طلبه و عالم مورد قبول مردم کسانی هستند که در سیاست دخالت نکنند، را غلط دانست و گفت: عزت امروز اسلام، حوزه‌ها، مراجع و  علما در بین قلوب مردم بی‌سابقه است، هر چند هستند کسانی که همیشه به دنبال ذخارف دنیا بوده و مردم اینها را از خود طرد می‌کنند.

رییس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم افزود: اگر طلبه‌ای به مسائل سیاسی روز توجه نداشته باشد، بخش قابل توجهی از تکالیف شرعی خود را نمی‌تواند انجام دهد که بر مسؤولان لازم است در برنامه‌ریزی‌ها توجه به نفوذ این طرز تفکر داشته باشند و طوری برنامه ریزی کنند تا طلاب از مسائل روز جهان آگاه بوده و در عین حال به ارتقای علم و تقوا نیز بیاندیشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که استقلال حوزه نباید دست آویزی برای تفکر جدایی دین از سیاست باشد، اظهار داشت: امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری نیز استقلال حوزه را قبول داشته و دارند، منتهی به این معنا که فکر و معیشت حوزه‌ها مستقل بوده و وابسته به دولت‌ نباشد، نه این که استقلال حوزه را به بریدن از انقلاب تعریف کنند و اهمیت توجه به نگرانی‌های دیگران را در نظر طلاب کاهش دهند.

استاد حوزه و دانشگاه به سفر سه سال رهبر معظم انقلاب به قم اشاره کرد و درباره بیانات ایشان پیرامون «آخوند حکومتی» بیان داشت: همچنان که مقام معظم رهبری نیز مغالطه بودن این واژه را گوشزد کردند، باید سعی حوزه بر این باشد تا از نظام به نحو احسن استفاده و حمایت کند و نسبت به مسائل حکومتی دخالت کند و اگر مشکلی را احساس کردند با نظرات سازنده راهنمایی کنند، همچنین جامعه مدرسین نیز باید در امور مهم انقلاب «آری» یا «نه» بگوید.

حجت الاسلام سقای بی‌ریا در پایان با تأکید بر لزوم رصد همه ابعاد نظام توسط حوزه و اظهار نظر در مورد آنها، خطاب به معاندین داخلی نظام اسلامی تصریح کرد: اینها باید از شیطنت‌های خود دست بردارند و بدانند که این مقابله به رسوایی آنها خواهد انجامید و چنانچه امام خمینی(ره) فرموده بودند «هر کسی با انقلاب در بیافتد از گردونه خارج خواهد شد»، اینها نیز بترسند و احساس خطر کنند./908/ت301/ج

ارسال نظرات