۰۲ آبان ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۱
کد خبر: ۱۴۴۱۴۱

نشست علمی تاملی بر سرمایه داری و اثر آن بر معنویات در قم برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست علمی تاملی بر سرمایه داری و اثر آن بر معنویات پیش شرط تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد.
تأملي در نظام سرمايه‌داري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی تاملی بر سرمایه‌داری و اثر آن بر معنویات پیش شرط تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، امروز دوشنبه دوم آبان با حضور جمعی از طلاب و پژوهشگران حوزوی در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم برگزار شد.

 

در این مراسم، ابراهیم سوزنچی کاشانی، عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف از روحانیان و پژوهشگران حوزوی خواست که الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را به نتیجه مطلوب برسانند و با اشاره به پیشرفت دنیای غرب در علم، گفت: براساس فرمایش مقام معظم رهبری، ایران برخلاف غرب پیشرفت را با معنویت می‌خواهد.

 

این پژوهشگر و مدیر گروه پژوهشکد سیاستگذاری علم، فناوری و صنعت نظام قدرت، نظام توسعه فکر و علم و نظام سرمایه‌داری را پارادایم‌های تمدن غرب برشمرد و افزود: در برخی از دوران یکی از این نظام‌ها رشد ویژه‌ای داشته است، اما در حقیقت این سه نظام با یکدیگر مرتبط هستند.

 

وی با اشاره به اینکه پیشرفت در عرصه‌های علم، فکر، تکنولوژی و برخی از عرصه‌های زندگی مانند امنیت و رفاه حاصل پیشرفت الگوی نظام سرمایه‌داری غرب است، ابراز داشت: الگوی غرب از لحاظ معنوی هیچ پیشرفتی نداشته است و روح این الگو با معنویت سازگاری ندارد.

 

سوزنچی کاشانی با بیان این که پیشرفت علم حتما سبب پیشرفت تکنولوژی نخواهد شد و ارتباط مستقیمی بین این دو وجود ندارد، ادامه داد: پیشرفت تکنولوژی دنیای غرب به سبب الگوی نظام سرمایه داری است.

 

وی با اشاره به این‌که رشد تکنولوژی غرب دارای پنج انقلاب درخدمت گرفتن نیروی آب، تشکیل راه آهن، الکتریسته و مهندسی سنگین، تولید انبوه و تکنولوِژی اطلاعات است، ابراز داشت: در انقلاب های قبلی کشورهایی مانند انگلیس و آمریکا لیدر بود ولی امروز ژاپن لیدر انقلاب پنجم است.

 

این عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف، آزادی بنگاه‌ها، تجربه آزمون و خطا و تنوع را از دینامیک و چرخه سرمایه‌داری غرب معرفی و خاطرنشان کرد: برای کشف تاثیر این دینامیک بر معنویت نیازمند یکسری فعالیت‌های علمی و آماری است.

 

وی با بیان این‌که  انسان در این چرخه همیشه درگیر  تنوعات جدید بوده و دینامیک غرب برخلاف رشد معنویت در حال حرکت است، گفت: پس از پذیرش منافات این دینامیک با معنویت این سوال جدی مطرح می‌شود که الگوی اسلامی ایرانی در چه مسیری حرکت خواهد کرد. 

 

این محقق مسائل اقتصادی افزود: برخی از سوال‌های  اصلی از الگوی اسلامی ایرانی  این است که ارزش‌های تمکن مالی سلسله مراتب جامعه را تشکیل می‌دهد یا باید به سراغ ارزش‌های بنیادی دیگری رفت و همچنین چگونه دینامیک شما همراه با رقابت و نوآوری با پیشرفت معنویت همخوانی خواهد داشت./921/پ202/ی

ارسال نظرات