۱۵ آبان ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۵
کد خبر: ۱۴۵۵۰۷

هنر در تبلیغ آینده پژوهی استفاده شود

خبرگزاری رسا - رییس مرکز آینده‌پژوهی دانشگاه تهران گفت: یکی از موضوعاتی که در تبلیغ آینده‌پژوهی باید مورد استفاده قرار گیرد، استفاده از هنر است، زیرا مبلغان مفاهیم عمیقی در اختیار دارند.
نشست علمي آينده‌پژوهي و تبليغ

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا سعید خزائی، رییس مرکز آینده‌پژوهی دانشگاه تهران، در نشست علمی «آینده‌پژوهی و تبلیغ» که در سالن همایش های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، آینده‌پژوهی را دانشی دانست که در آن دانش، به کشف پدیده‌هایی که احتمال وقوع در آینده دارند پرداخته می‌شود.

وی با بیان این‌که آینده‌پژوهی هنر کشف و شکل‌بخشیدن به آینده است، افزود: آینده‌پژوهی یک‌باره و یک روزه اتفاق نمی‌افتد، فرآیندی تدریجی است، در طی فرآیند آینده‌پژوهی می‌توان به عامل موفقیت سایر آیین‌ها توجه نشان داد.

خزائی گفت: باید به بررسی مواجهه مبلغان دینی در برابر مسائل مستحدثه پرداخت که به صورت فعال یا منفعلانه است، که متأسفانه باید گفت فضای تبلیغ فعلی بیشتر به برخورد منفعل در برابر موضوعات جدید روی آورده است.

وی خاطرنشان کرد: آینده با توجه به عدم قطعیت‌هایی که وجود دارد قابل پیش‌بینی نیست، آینده از پیش رقم نخورده اما باید دانست که سنن الهی و برخی از تکرارها در دوره‌های تاریخی مختلف وجود دارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین(ع) خاطرنشان کرد: باید دانست که آینده، تداوم گذشته نیست، بلکه نسبت به گذشته بسیار متفاوت است، اما این نکته را هم باید در نظر داشت که در برخی زمان‌ها توانایی حدس زدن آینده وجود دارد.

وی با اشاره به این‌که در زمان حاضر یک انقلاب در عرصه فناوری به وقوع پیوسته و این انقلاب فناورانه ادامه خواهد داشت، افزود: امروز یک و نیم میلیارد نفر به اینترنت متصل هستند، وبلاگ‌نویسی و ماهواره در حال رشد و اوج‌گیری است.

خزائی بیان داشت: شبکه‌های اینترنتی پیام‌ها را به سرعت منتقل می‌کنند، دو و نیم میلیارد نفر به تلفن همراه دسترسی دارند، مفهوم امنیت تغییر کرده است و دیگر نمی‌توان مانند گذشته مرزها را بست.

وی با بیان این‌که پیشرفت‌های مختلف در تبلیغ دینی تغییراتی صورت داده است، بیان داشت: وجود امکانات تصویربرداری سبب شده که حریم‌های خصوصی از میان برود، ارتباطات سبب ایجاد اپیدمی می‌شود.

رییس مرکز آینده‌پژوهی دانشگاه تهران ادامه داد: باید دانست که وعظ و خطابه در جای خود خوب است، اما شرایط متفاوت شده و خواهد شد و باید بر اساس آن تغییرات لازم صورت گیرد.

وی گفت: الان گفته می‌شود که علم در آینده در جایگاه بالایی قرار دارد و دین آینده علم است، باید همه پدیده‌های مختلف جهان را با یکدیگر سنجید.

خزائی با بیان اینکه یک مبلغ باید عالم به زمان خودش باشد، اضافه کرد: با نوعی هشیاری جهانی باید از علم و عقل به بهترین وجه باید استفاده کرد، بنابرگفته یکی از بزرگان آینده هم اکنون است و از دالان حال باید به آینده دست یافت.

وی اظهار داشت: باید روابط میان پدیده‌ها را درک کرد، زیرا در بسیاری از موارد ممکن است اتفاقی بیافتد و ما آن را به دین نسبت ندهیم، اما پیامدهای آن از روشی غیرمستقیم بر دین و فرآیندهای دینی تأثیرگذار می‌شود.

این نویسنده و پژوهشگر با اشاره به این‌که بشر آینده دچار اضطراب خواهد شد، افزود: دین و مبلغان باید برای رفع این اضطراب چاره‌ای بیندیشند، البته یکی از پیش‌بینی‌های دیگر این است که معناگرایی در آینده حیاتی دوباره خواهد یافت.

وی به بیان مؤلفه‌های مختلفی که در آینده روی می‌دهد اشاره کرد و افزود: به عنوان مثال نمونه‌ای از موضوعاتی مورد توجه در آینده‌پژوهی پیرشدن جمعیت جهان، حاکمیت رسانه‌ها،‌ گرم شدن زمین، پاشیده شدن کانون خانواده،‌ بچه‌های با والدین شاغل و‌ شبیه‌سازی انسان است.

خرائی ادامه داد: آینده‌پژوهی ارتباط وثیقی با دین دارد،‌ و وقتی مبلغ دریابد که در کجا واقع شده و همه حوادثی و احتمالات در آینده را  بررسی کند، به دنبال مهارت‌های تازه‌ای و نو خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از موضوعاتی که در تبلیغ آینده‌پژوهی باید مورد استفاده قرار گیرد، استفاده از هنر است، زیرا مبلغان مفاهیم عمیقی در اختیار دارند.

رییس مرکز آینده‌پژوهی دانشگاه تهران با بیان این‌که در جامعه دانش‌بنیان بر اساس دانش باید به تبلیغ پرداخت،‌ اظهار داشت: بهترین روش پیش‌بینی آینده ساختن آینده است، آینده‌پژوهی تنها نگاه به آینده ندارد، بلکه از گشته نیز سود می‌برد./914/ت302/ن

ارسال نظرات