۲۹ آبان ۱۳۹۱ - ۲۲:۴۵
کد خبر: ۱۴۷۳۶۹
رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم:

مدرنیته مانع فهم دوران ظهور می‌شود

خبرگزاری رسا ـ رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم با بیان این‌که مدرنیته در تمام حوزه‌ها همچون حوزه تفکر، دستگاه‌های فکری ما را متأثر کرده است، گفت: باید حجاب مدرنیته را برداشت و نمی‌توان دوران ظهور را با این حجاب فهمید.
حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمهدي ميرباقري
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری، رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم دوشنبه در پنجمین شب از مراسم عزاداری سالار و سرور شیهدان که در مدرسه فیضیه برگزار شد، گفت: تحمل نداشتن ولایت امام معصوم(ع) مانع ظهور است، انسان نیاز به یک سازندگی دارد و در همین سازندگی ساخته می‌شود.
درگیری میان حق و باطل تمام‌نشدنی است
وی افزود: خداوند در این عالم درگیری میان حق و باطل را قرار داده است، این درگیری از ابتدا وجود داشته و رویکرد شیعه از آغاز تا کنون رویکرد انتظار بوده است.
نویسنده و پژوهشگر حوزوی با بیان این‌که درگیری حق و باطل هرچه پیش‌تر می‌رویم و به عصر ظهور نزدیک می‌شویم شدت می‌یابد، خاطرنشان کرد: در این درگیری‌ها خوف وجود دارد و خداوند این‌ خوف‌ها را برای انسان ایجاد می‌کند تا از تعلقات به اسباب مادی رهایی یابد.
وی ادامه داد: در این 30 سال انقلاب حتی در زمان قدرت داشتن دشمن جامعه ما نترسیده است،‌ دلیل نترسیدن این است که مردم ولایت علی‌بن‌ابیطالب(ع) را پذیرفته‌اند و این ولایت قلعه‌ای محکم است.
حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری بیان داشت: وقتی تکیه کردیم به غرب و دشمنان اسلام، آن گاه خداوند شرایطی ایجاد می‌کند که از اتکای به غیر او جدا شویم، خداوند شرایطی ایجاد می‌کند که جامعه دچار مشکلات شود.
وی گفت: اگر جامعه از این تعلقات عبور کند راه برایش باز می‌شود، اما این امر با ایجاد یک تعلق برتر برای فرد و جامعه امکان دارد.
امتحانات الهی به دلیل رهایی از تعلقات و عشق‌های کوچک است
رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم خاطرنشان کرد: امتحان کردن انسان از سوی خدا به دلیل رهایی از تعلقات و عشق‌های کوچک است، تا جامعه به خداوند متعال متعلق شود.
وی با اشاره به این‌که یکی از راه‌های عبور به سمت ظهور احیا حقیقت عاشورا است، خاطرنشان کرد: عاطفه انسان در توجه به عاشورا پالایش می‌شود و به سمت اخلاق حمیده حرکت می‌کند.
حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری بیان داشت: ابتلا به عاشورا یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که ائمه(ع) احیا کرده‌اند، در این موضوع باید با بلایی که ولی خدا در عاشورا تحمل کرده است وارد صحنه عاشورا شویم نه با بلایی که خود با آن درگیر بوده‌ایم.
وی بیان داشت: جامعه شیعه با ورود و وقوف به عاشورا آمادگی حضور در عصر ظهور را می‌یابد، این جلسات عزاداری آماده‌ساز زمینه ظهور می‌شوند.
استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: اگر مصیبت سیدالشهدا در دلی عظمت یافت، آن گاه می‌تواند در میان یاران امام زمان(عج) قرار گیرد.
هیچ دعایی به اندازه دعای معصومان انسان را سیر نمی‌دهد
وی گفت: یکی از راه‌های عبور ما به سمت ظهور دعا است که از آن غفلت کرده‌ایم و به آن نمی‌پردازیم، باید برای عبور به دوران ظهور پیوسته دعا کنیم.
وی با بیان این‌که دعا شرایطی دارد، افزود: یکی از این شرایط دعا این است که با زبان معصوم(ع) باشد؛ هیچ چیز به اندازه دعای معصومان انسان را سیر نمی‌دهد.
حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری با اشاره به این‌که ادعیه معصوم(ع) انسان را با توحید آشنا می‌کند، گفت: ادعیه معصومان(ع) سیر و تحول در انسان ایجاد می‌کنند، بعد از دعا احساس فقر، نیاز به خداوند در وجود انسان دیده می‌شود.
وی بیان داشت: فراز و فرودی که دعایی همچون دعای ابوحمزه در انسان ایجاد می‌کند، مقایسه‌شدنی با هیچ دعایی نیست، در ظهور نیز دعا باید از زبان معصوم(ع) باشد.
رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم ادامه داد: این دعا گفتن برای ائمه(ع) باید به دعای مستمر انسان و جامعه تبدیل شود؛ به عنوان مثال وقتی انسان با دعای ندبه انس بگیرد آن گاه ظهور را می‌فهمد.
دعاهای رسیده از ائمه درباره امام زمان موضوع ظهور را تبیین می‌کند
وی تأکید کرد: سیری که در دعاهای مخصوص امام زمان(عج) که ائمه(ع) بیان کرده‌اند به فهم انسان نسبت به دوران ظهور کمک می‌کند.
حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری با اشاره به این‌که دعا ظاهری و باطنی دارد، بیان داشت: حقیقت و سر دعا، طلب و فقری است که در انسان پدید می‌آید، حقیقت اضطرار و طلب در دعا ایجاد می‌شود و این روح دعا از عالم بالا برای انسان فرود می‌آید.
وی اضافه کرد: هر خیری که از عالم بالا می‌آید از عالم امام نازل می‌شود، ما نیز اگر با زبان امام و با اذن امام در این وادی وارد شدیم، راه می‌یابیم.
نویسنده و پژوهشگر حوزوی خاطرنشان کرد: اگر انسان به مرحله توحید افعالی رسید در عالم ملک، همه افعال را نسبت به خدا می‌داند، در مرحله بعد عالم ملکوت را نیز از جانب خدا می‌داند؛ اما گاه نیز انسان رشد می‌کند و اولیا خدا را فعل خدا محسوب می‌کند.
وی افزود: معصومان(ع) در مقام محبت هستند و هر فعلی که انجام می‌دهند فعل خدای متعال است؛ در واقع فعل الهی از مصدر جمال و جلال امام صادر می‌شود.
دستگاه فقاهت توانایی پیش‌برد جامعه به سمت ظهور را دارد
حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری بیان کرد: یکی از نیازهای جامعه شیعه خواستن حقایق ظهور با دعا است، خواستن مستمر و پیوسته اما فقط این موضوع کافی نیست.
وی خاطرنشان کرد: حجاب غیبت امام(ع) که سقیفه و اولیاء و طاغوت است، مانع کارکردن امام نیست، محور تاریخی جامعه مؤمنان در دوران غیبت خود امام عصر(ع) است.
استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: در همه دوران‌ها نیز امام زمان(عج) رجال الغیبی دارند، دستگاهی دارند و در دسترس ما نیست و دست تصرف ایشان را در همه جا می‌توان مشاهده کرد.
وی ادامه داد:اما آنچه که حضرت برای عبور جامعه شیعه به دوران ظهور قرار داده‌اند، معارف رسیده از ائمه(ع) و دستگاه فقاهت است.
حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری گفت: جریان سقیفه جلوی این معارف را گرفت و حلقه‌های مرجع برای این کار درست کرد.
سقیفه مانع نورافکنی ائمه شد
وی با بیان این‌که بیت‌الحکمه‌ها و نهضت ترجمه کار ائمه(ع) نبود، ادامه داد: در حوزه تفقه، در اخلاق و عرفان، در حکمت و فلسفه رویکرد ما مطابق با ائمه(ع) نبوده است، نخواستیم از معصوم(ع) استفاده کنیم، از غیر از ایشان نیز طلب نور کرده‌ایم.
رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم اظهار داشت: اکنون نیز با این استدلال که اسلام تفکر عقلایی را امضا کرده‌ است اجازه ورود مدرنیته و تمدن مادی به جامعه و دستگاه اسلام را داده‌ایم.
وی افزود: جریان سقیفه جلوی نور گرفتن از معصوم(ع) را از ما گرفته است و حلقه‌هایی مرجع در برابر ائمه(ع) به وجود آمده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری خاطرنشان کرد: در اثر سقیفه بنی‌امیه به وجود آمد، رنسانس تکامل‌یافته دوران بنی‌امیه و بنی‌العباس است و اکنون این حجاب در برابر ظهور قرار گرفته، مدرنیته باید از میان برداشته شود که در تمام حوزه‌ها همچون حوزه تفکر دستگاه‌های فکری ما را متأثر کرده است.
وی در پایان گفت: باید حجاب مدرنیته را برداشت و نمی‌توان دوران ظهور را با این حجاب فهمید./914/پ201/پ
ارسال نظرات