۱۶ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۰
کد خبر: ۱۴۸۹۳۷
کارشناس دینی:

نبود نگاه علمی بر رابطه هنر و دین سایه افکنده است

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر حوزوی با بیان این که مهندسی به روز محصولات فرهنگی نیاز امروز جامعه است، گفت: متاسفانه در عرصه هنر با دین برخورد علمی نشده است.
نبود نگاه علمی بر رابطه هنر و دین سایه افکنده است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام قاسم پور، پژوهشگر حوزوی، ظهر امروز در گردهمایی کارشناسان فرهنگی شهرداری های مراکز استان ها در هتل آسیای مشهد به بایسته ها و لوازم محصولات فرهنگی در عصر حاضر پرداخت و اظهار داشت: از آنجا که هر چیزی انفاقی دارد برای کارفرهنگی نیز باید ایمان به کار وجود داشته باشد همانطور که وقایع بعد از انقلاب نشان داده است که اخلاص در کارهای فرهنگی بعد از انقلاب اثر بخش تر از تدابیر فرهنگی بوده است بدین معنا که ارائه کارهای ضعیف با اخلاص به نتیجه می رسد و زیباترین کارها بدون اخلاص بی فایده است.

مهندسی به روز محصولات فرهنگی نیاز امروز جامعه

وی در ادامه به بیان ویژگی های فعالیت های برجسته از سوی کارشناسان فرهنگی در کشور پرداخت و تصریح کرد: کارشناسان فرهنگی بایستی با مهندسی فعالیت ها به سمت کادرسازی و تقویت پیش بروند و نباید جای آنان با تولید کننده ها جابجا شود و همه تلاش های فرهنگی در این راستا باید حساب شده و موشکافانه و دقیق صورت گیرد.

حجت الاسلام قاسم پور با بیان این که برای ارائه کار تصویری متحرک قوی ابتدا باید کارهای تصویری ثابت مثل انیمیشن، نقاشی، گرافیک و عکاسی تقویت شوند، تصریح کرد: با توجه به سیر توالی محصولات فرهنگی در دنیای غرب چه در اروپای شرقی که مهد محصولات فرهنگی است و چه در لهستان با سینمای معناگرا به این نتیجه می توان رسید که آنان بدون توقف، از رشد نقاشی و گرافیک به مرحله تکامل تصویرهای متحرک مانند فیلم رسیدند.

وی درادامه با انتقاد از این که تا به امروز در عرصه هنر با دین برخورد علمی نشده است، تصریح کرد: با توجه به تحقیقات صورت گرفته بسیاری از کشورهای آسیایی و اروپایی با بهره مندی از کتاب های آسمانی مسلمانان دیوار تمدنی خودشان را مستحکم کرده اند و این درحالی است که قرآن کتاب الهی ایرانیان بر طاقچه منزل و در مراسم عروسی و عزا مورد استفاده قرار می گیرد.

پژوهشگر حوزوی در ادامه به بیان تفاوت گفتمانی بین کارکترهای غربی و ایرانی در  فیلم ها پرداخت و اظهار داشت: اگر سیر توالی و توجه به مبانی در محصولات فرهنگی به صورت پلکانی رعایت شود،این توالی به تعمیق پیام ها کمک می کند.

تصویرخواهی و میل به تصویر شاخصه وجودی انسان مدرن 

وی در ادامه به بیان تفاوت هنر و رسانه پرداخت و تصریح کرد: در گذشته خیلی از هنرها رسانه نبوده اند و امروز هنرها تبدیل به رسانه شده اند و زبان هنر برای هنر سبب شده است که فضا متحول شود چرا که تصویرخواهی و میل به تصویر شاخصه وجودی انسان مدرن است.

وی افزود: انسان مدرن امروز حتی با مسائل معنوی و عبادات و اطاعتش نیز تمایل دارد که به صورت تصویری برخورد کند و حتی خدا را نیز ببیند و برای رسیدن به تصویری تاثیرگذار در حد تفکر نوین انسان امروز باید ابزار سوار بر مفهوم باشند و این محقق نمی شود مگر اینکه رعایت مبانی از سوی هنرمند تصویرگر لحاظ شود./934/پ202/ب 

ارسال نظرات