عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی:
آموزش فلسفه همراه با شرایط صحیح به تقویت عقاید دینی میانجامد
خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: اگر فلسفه با شرایطش صحیح آموخته شود نه تنها عقاید دینی انسان را ضعیف نمیکند بلکه به تقویت مباحث دینی نیز کمک میکند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام حسین مظفری، عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)، پنجشنبه صبح در سومین نشست علمی «فلسفه اسلامی و مواجهه آن با چالشهای معاصر» که در مدرسه فیضیه برگزار شد، با اشاره به مخالفت برخی از بزرگان حوزه با فلسفه گفت: تعجب نکنیم از اینکه برخی از بزرگان حوزه در علومی استاد باشند و در علوم دیگر تبحر لازم را نداشته باشند.
وی افزود: همانگونه که یک فیلسوف در فقه نباید اظهارنظر کند، گاه نیز کسانی از اساتید درجه یک فقه هستند که در فلسفه ورود پیدا نکردهاند.
عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: مخالفتهایی که با فلسفه صورت میگیرد به دلیل نفهمیدن برخی از مسائل فلسفی است، آنان گمان میکنند که این مسأله فلسفه با تعدادی از آیات و روایات مخالف است.
وی افزود: چه بسا اگر فیلسوفی باشد، تعارض یک مطلب فلسفی با آیات و روایات به راحتی حل میکند.
حجتالاسلام مظفری گفت: این مطلب درست نیست که هر مسألهای که در فلسفه آمده بحث صحیحی باشد، اما ممکن است فردی به دلیل ورود ناصحیح به فلسفه انحرافات فکری پیدا کند و اگر کسی به آن انحرافات نگاه کند از این موضوع میترسد.
وی با بیان اینکه اساتید فلسفه هر فردی را در کلاسهای فلسفی خود راه نمیدادند، ادامه داد: اگر کسی آمادگی آموزش فلسفه را نداشت عذرش را میخواستند، همچون حضرت امام(ره) که هر کس را به مجلس فلسفه خود راه نمیداد.
عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) بیان کرد: اگر فلسفه با شرایطش صحیح آموخته شود نه تنها عقاید دینی انسان را ضعیف نمیکند بلکه به تقویت مباحث دینی نیز کمک میکند.
وی با بیان اینکه به رغم تلاشی که مخالفان فلسفه برای آوردن تعدادی از آیات و روایات بر ضد فلسفه، دو سه روایت بیشتر در این زمینه پیدا نکردند، ادامه داد: یکی از این روایات جملهای است که در کتاب توحید مفضل آمده است و مرحوم مجلسی آن را در بحار نقل کرده است، کسانی هم به صرف اینکه امام صادق(ع) درباره فلسفه موضوعی را نقل کردهاند، آن را دستمایهای برای مخالفت با فلسفه قرار دادهاند.
حجتالاسلام مظفری گفت: این روایت امام صادق(ع) در توحید مفضل درباره کسی است که فلسفه را به خود بسته است، یعنی فیلسوفنما است، در همین حدیث مفضل امام صادق(ع) از ارسطو با بزرگی یاد میکند.
وی ادامه داد: کسانی که این روایات و روایتهایی از این دست مطرح میکنند زحمت نکشیدهاند که این روایتها را مطالعه کنند، کتابی هست به نام «اصلاح المنطق» از یکی از اصحاب امام هادی(ع) از روی اسم کتاب داوری کردهاند که چون اسم آن اصلاح منطق است با منطق مخالفت دارد، این منطق درباره منطق مصطلح ما نیست بلکه درباره لغت است.
عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) بیان کرد: شهید مطهری در بیست گفتار میگوید که حداقل در نهضت ترجمه در زمان ائمه(ع) صدسال طول میکشد؛ کتابهای مختلفی در جامعه ترجمه میشود که کتابهای فلسفی یکی از این دست کتابها است.
وی با بیان اینکه ائمه(ع) درباره مسائل جامعه بسیار حساس بودند، تصریح کرد: در آن زمان روایتهایی درباره موضوعات کم اهمیتتر وجود دارد، آیا میشود که ائمه(ع) با فلسفه مخالف باشند و 4 روایت صحیح علیه فلسفه نیامده باشد.
حجتالاسلام مظفری خاطرنشان کرد: جابربنحیان که شاگرد امام صادق(ع) است چند اثر فلسفی دارد و خود ایشان نقل میکند که من به برکت امام صادق(ع) برخی از این مفاهیم را دریافتم و به رشته تحریر درآوردم./914/پ202/پ
ارسال نظرات