۱۸ آذر ۱۳۹۱ - ۲۱:۰۲
کد خبر: ۱۴۹۲۰۷
در دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی؛

ارزش‌های بنیادی روابط عمومی در کلام امام علی تبیین شد

خبرگزاری رسا ـ احمد یحیایی ایله‌ای دکترای ارتباطات، در دومین کنگره جهانی کارگزاران روابط عمومی مسلمان به تبیین مدل اسلامی خود با عنوان ارزش‌های بنیادی روابط عمومی در کلام امام علی(ع) پرداخت.
كنگره جهاني روابط عمومي

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، احمد یحیایی ایله‌ای دکترای ارتباطات، عصر امروز شنبه هجدهم آذرماه، در دومین کنگره جهانی کارگزاران روابط عمومی مسلمان به تبیین مدل اسلامی خود با عنوان ارزش‌های بنیادی روابط عمومی در کلام امام علی(ع) پرداخت.

یحیایی ایله‌ای، در تعریف روابط عمومی اسلامی عنوان داشت: با تر کیب علوم ارتباطات با اخلاق اسلامی، روابط عمومی اسلامی شکل می‌گیرد.

وی در ادامه گفت: بر اساس تحلیل محتوای تعاریف کلیدی روابط عمومی، ارزش‌های بنیادی روابط عمومی از نظر بنیان‌گذاران تعاریف مختلفی چون رفتار منصفانه و غیر جانب‌دارانه، گفتار صادقانه، بیان آزادانه، خدمت متعهدانه، اعمال مسئولانه و آگاهانه از روابط عمومی شده است.

یحیایی ضمن اشاره به مثلث ارتباطات انسانی شامل چشم، زبان و گوش اظهار داشت: اگر روابط عمومی را علم مدیریت ارتباطات انسانی برای دستیابی به تفاهم و با استفاده از مثلث عناصر ارتباطات انسانی بدانیم، می‌توان گفت: روابط عمومی، چشم، گوش و زبان یک سازمان است.

وی با بیان این‌که هدف نهایی روابط عمومی رسیدن به تفاهم از طریق گفتن و شنیدن است گفت: وقتی از شنیدن و گفتن صحبت می‌شود به آداب گفتن و شنیدن خواهیم رسید.

ایله ای در ادامه به تبیین ارزش‌های بنیادی روابط عمومی در نهج البلاغه پرداخت و عنوان کرد: امام علی(ع) در گفتارشان صریح، شفاف و با صداقت بودند و به انتخاب آزادانه مردم توجه داشتند.

وی در ادامه به تشریح مدل روابط عمومی اسلامی بر مبنای مفاهیم نهج البلاغه پرداخت و گفت: چشم و گوش به عنوان عناصر مهم در روابط عمومی انسانی، در مدل روابط عمومی انسانی بر مبنای مفاهیم نهج البلاغه، شامل چشم حاکم و چشم عامه می‌شود و زبان گویا نیز شامل زبان پیامبر، قرآن، مومنین، زبان حاکم و زبان عامه است.

این مدرس ارتباطات افزود: بر اساس مفاهیم نهج البلاغه، بیناترین چشم ها آن است که در دل نیکی‌ها نفوذ کند و پنهان شدن رهبران از چشم مردم، تنگ نظری و کم اطلاعی است.

یحیایی در تبیین گوش در مدل اسلامی روابط عمومی عنوان کرد: در مورد گوش حاکم، حاکم شکایات را می‌شنود و در مورد گوش عامه، شنواترین گوش کسی است که پندپذیر است.

ایله‌ای زبان پیامبران را در منظر امام علی(ع)، زبان راستگویی عنوان نمود و گفت: زبان قرآن، نمی‌فریبد، دروغ نمی‌گوید و همواره گویاست و در نگاه امام علی(ع) زبان حاکم گمراه نمی‌کند، تندخویی و پیمان شکنی نمی‌کند و عیب پوش است و مومنان زبان گفتارشان نرم است و مردم را با القاب زشت نمی‌خوانند و زبان عامه یاوه نمی‌گوید و پرحرفی نمی‌کند.

در پایان، یحیایی مدل اسلامی خود بر اساس مفاهیم نهج البلاغه را مثلث ارتباطات انسانی بر اساس سه محور چشم بینا، گوش شنوا و زبان گویا عنوان نمود و تأکید کرد: بیناترین چشم آن است که در دل نیکی‌ها نفوذ کند، شنواترین گوش، گوشی است که پندپذیر است و بدترین گفتار دروغ است./959/پ202/ص

ارسال نظرات