شکستن قبح و حرمت گناه در جامعه از آفات غیبت و بدگویی است
حجتالاسلام سید حسین حسینی، استاد حوزه علمیه در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در پاسخ به این پرسش که «چرا پشت سر یکدیگر حرف میزنیم؟» با اشاره به معنای غیبت و بدگویی گفت: در روایات و احادیث مختلف درباره معنای غیبت آمده است که چیزی از اسرار یک شخص که مردم از آن اطلاعی ندارند در ملأ عام بیان شود.
وی به رابطه مهم بین غیبت و تهمت اشاره و افزود: غیبت یک شخص آن جایی است که نقص و عیب در او وجود داشته باشد و اما دیگران از آن بی اطلاع باشند و برای آن ها بیان شود اما زمانی تهمت گفته می شود که گفتار ذکر شده در او وجود ندارد و حتی در بین مردم به گونه ای وانمود کند که آن عیب در شخص وجود دارد.
استاد حوزه علمیه اسلامشهر ابراز داشت: یکی از عوارض و آفات غیبت و بدگویی در جامعه شکستن قبح و حرمت گناه است و با این عمل انجام گناه از سوی افراد در جامعه امری عادی خواهد شد.
وی به دومین آفات غیبت و بدگویی اشاره و ابراز داشت: عوارض دیگری که غیبت و بدگویی ها در بین مردم رواج می دهند عدم اطمینان به یکدیگر است که این شاخصه برای پیشرفت جامعه می تواند خطرناک باشد.
حجتالاسلام حسینی تأکید کرد: حسادت ها و ایجاد مشکلات برای دیگران و حتی حس جست و جو گری در جوامع اسلامی می تواند منجر به غیبت و بدگویی هایی شود.
این استاد حوزه علمیه به بیان علت های گسترش بدگویی ها در جامعه اسلامی پرداخت و اظهار داشت: نبود تقوا در بین عده ای از مردم جامعه و شهوت کلام افراد مهمترین شاخصهای است که گاهی اوقات انسان ها را وادار به بدگویی ها و حتی تهمت های ناروا می سازد.
وی در پایان به ذکر راه های جلوگیری از غیبت و تهمت پرداخت و تصریح کرد: با توجه به فطرت پاک انسان ها و میل آن ها به دور بودن از رذائل اگر شخصی انسان ها را از عواقب فردی اجتماعی و آخرتی غیبت آگاه کند قطعاً می توان گفت این بدگویی ها از بین خواهد رفت و جامعه اسلامی می تواند پاک باشد.
شایان ذکر است، مقام معظم رهبری در دیدار جوانان خراسان شمالی به ارائه فهرستی از آسیبهای سبک زندگی پرداختند و بیست پرسش مطرح کردند، یکی از پرسشها این است که «چرا پشت سر یکدیگر حرف میزنیم؟».
گفتنی است، پرسشهای زیر بخش دیگری از پرسشهای مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری است:
چرا فرهنگ کار جمعى در جامعهى ما ضعیف است؟
علت کارگریزى چیست؟
چرا در روابط همسایگىمان رعایتهاى لازم را نمیکنیم؟
چرا در زمینهى فرهنگ رانندگی، مردمان منضبطى به طور کامل نیستیم؟
الگوى تفریح سالم چیست؟
در بین ما دروغ چقدر رواج دارد؟
چرا در برخى از بخشهاى کشورمان طلاق زیاد است؟
علت پرخاشگرى و بىصبرى در میان بعضى از ماها چیست؟
چقدر به قانون احترام میکنیم؟ علت قانونگریزى در برخى از مردم چیست؟
انضباط اجتماعى در جامعه چقدر وجود دارد؟
وجدان کارى در جامعه چقدر وجود دارد؟
چرا برخى از حرفهاى خوب، ایدههاى خوب، در حد رؤیا و حرف باقى میماند؟
چه کنیم که ریشهى ربا در جامعه قطع شود؟
آپارتماننشینى چقدر براى ما ضرورى است؟
تجملگرائى چیست؟ بد است؟ خوب است؟ چقدرش بد است؟ چقدرش خوب است؟
چرا در بین بسیارى از مردم ما مصرفگرائى رواج دارد؟
چرا در برخى از بخشهاى کشورمان روى آوردن جوانها به مواد مخدر زیاد است؟
چرا صلهى رحم در بین ما ضعیف است؟
آپارتماننشینى چقدر براى ما ضرورى است؟ چقدر درست است؟
طراحى لباسمان چقدر متناسب با نیازهاى ما و عقلانى و منطقى است؟
آرایش در بین مردان و زنان چقدر درست است؟
آیا ما در معاشرتهاى روزانه، به همدیگر به طور کامل راست میگوئیم؟
بعضىها با داشتن توان کار، از کار میگریزند؛ علت کارگریزى چیست؟
علت پرخاشگرى و بىصبرى و نابردبارى در میان بعضى از ماها چیست؟
حقوق افراد را چقدر در رسانهها ، در اینترنت و... مراعات میکنیم؟
تولید کیفى در بخشهاى مختلف، چقدر مورد توجه و اهتمام است؟
چرا به ما میگویند که ساعات مفید کار در دستگاههاى ادارى ما کم است؟
چرا در بعضى از شهرهاى بزرگ، خانههاى مجردى وجود دارد؟ این بیمارى غربى چگونه در جامعهى ما نفوذ کرده است؟
چه کنیم که طلاق و فروپاشى خانواده، آنچنان که در غرب رائج است، در بین ما رواج پیدا نکند؟
چه کنیم که زن در جامعهى ما، هم کرامت و عزتش حفظ شود, هم وظائف اجتماعی اش را انجام دهد و هم حقوق اجتماعی و خانوادگی اش محفوظ بماند؟
چه کنیم حق همسر، حق فرزندان رعایت شود؟/957/ت302/ن