۱۸ آذر ۱۳۹۱ - ۲۲:۵۰
کد خبر: ۱۴۹۲۱۵
آیت الله اراکی:

بزرگترین وظیفه بزرگان، علما و مسؤولین تلاش در جهت صیانت از هویت اسلامی است

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اظهار داشت: با تأسیس جمهوری اسلامی، کار احیای هویت اسلامی از مرحله تئوری پردازی به مرحله عمل رسید و اکنون در مرحله‌ای هستیم که هویت اسلامی بار دیگر احیا شده است.
آيت الله محسن اراکي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، عصر امروز هجدهم آذرماه در دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی، ارتباطات اسلامی را یکی از بنیادی‌ترین عوامل اثرگذار در احیای هویت اسلامی دانست و بر نقش ارتباطات اسلامی در صیانت ازهویت اسلامی تأکید کرد.

آیت الله اراکی با اشاره به نقش ارتباطات اسلامی بین‌المللی در شکل‌گیری صیانت از هویت اسلامی ابراز داشت: توانایی و اقتدار جامعه و قدرت رویارویی در چالش‌ها و مشکلات، به میزان استواری هویت آن جامعه بستگی دارد.

وی پس از تبیین چگونگی شکل‌گیری هویت یک جامعه گفت: خواستگاه اصلی کنش‌های اجتماعی، هویت آن جامعه است و منظومه به‌هم پیوسته معروف‌ها و منکرهای مورد پذیرش هر جامعه، اندام درونی یا همان هویت اجتماعی آن جامعه را شکل می‌دهد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در تبیین هویت جامعه اسلامی عنوان داشت: اساس و بنیاد هویت جامعه اسلامی در مرحله تئوری به وسیله قرآن کریم و در مقام تفسیر و تبیین توسط پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) تبیین شده است و از همین رو، وجود حضرت رسول(ص) محور وحدت جامعه اسلامی است.

آیت الله اراکی پس از اشاره به آیاتی از قرآن کریم درباره هویت جامعه اسلامی، به بحث ارتباطات بین‌المللی اسلامی پرداخت و گفت: این موضوع در سه محور «نقل و انتقالات معلومات» «رابطه همکاری و تعاون» و «وحدت در ارتباطات اجتماعی» قابل بررسی است و مبنا در نقل و انتقالات معلومات، راستی، در رابطه همکاری و تعاون، نیکی و فضیلت و مبنای ارتباطات اسلامی، یکسانی هویت‌های ارزشی است.

این استاد حوزه با بیان این‌که جهان امروز شاهد نبرد هویت است عنوان کرد: بدون شک بزرگترین چالش جهان معاصر، نبرد هویت‌هاست که در جنگ فرهنگ‌ها نمودار شده است و جهان امروز شاهد گسترده ترین نبردهای نرم اجتماعی است.

آیت الله اراکی با اشاره به این‌که جنگ سرد یا نرم، جنگ بین فرهنگ‌هاست گفت: ملت‌های متخاصم، هر یک سعی دارد تا در این جنگ‌های نامرئی بر هویت کشورهای مقابل پیروز شود.

وی با بیان این‌که این نوع جنگ مختص عصر حاضر است گفت: این نوع جنگ در تاریخ وجود نداشته است و علت اصلی و عمده جنگ هویت و فرهنگ در عصر حاضر، گوهر تهاجم پیشه فرهنگ مادی‌گرای غرب است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تأکید کرد: با توجه به چنین شرایطی، بزرگترین وظیفه بزرگان، علما و مسئولین تلاش در جهت صیانت از هویت اسلامی است.

وی در تبیین سیر تاریخی هویت اسلامی در جوامع اسلامی اظهار داشت: متأسفانه در گذشته هویت اسلامی به دلیل فاصله گرفتن حاکمان از هویت اسلامی به ضعف گرایید و این ضعف موجب شد تا هویت اسلامی توان مقابله با تهاجم هویتی غرب را نداشته باشد و هویت غرب در میان مسلمانان نفوذ کند و ما شاهد تفکرات و رفتارهای سکولاریستی و اومانیستی در جوامع اسلامی باشیم.

این محقق حوزه با اشاره به نهضت احیاگر هویت اسلامی در قرن معاصر و منتهی شدن آن به تشکیل حکومت اسلامی در ایران عنوان کرد: با تأسیس جمهوری اسلامی، کار احیای هویت اسلامی از مرحله تئوری پردازی به مرحله عمل رسید و اکنون در مرحله‌ای هستیم که هویت اسلامی بار دیگر احیا شده است و پیروزی مسلمانان جهان در لبنان، غزه، تونس، مصر و ... نشانه‌هایی از ظهور هویت اسلامی در سایر جوامع اسلامی در قالب بیداری اسلامی است.

آیت الله اراکی به ضرورت هوشیاری در جریان احیای هویت اسلامی از انحراف تأکید کرد و گفت: یکی از بنیادی‌ترین عوامل اثرگذار در احیای هویت اسلامی، ارتباطات اسلامی است که با فعالیت در نقل و انتقالات معلومات از یک سو و با ایجاد ارتباطات فکری از سوی دیگر، می‌توان نقش بسیار سازنده‌ای در این عرصه داشت.

وی در پایان ضمن تأکید بر نقش ارتباطات در صیانت از هویت اسلامی عنوان داشت: مقصود از صیانت، ایجاد سپرهای حمایتی از یک سو و ایجاد دفاع در برابر دشمن از سوی دیگر است./959/پ202/ص

ارسال نظرات