کتابهای درسی حوزههای علمیه خواهران ارزیابی میشود

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران حجتالاسلام امین نصیریپور، مسؤول دفتر برنامهریزی و ارزیابی آموزشی حوزههای علمیه خواهران، گفت: دفتر برنامهریزی و ارزیابی آموزشی حوزههای علمیه خواهران به منظور ارزیابی، اصلاح و بهینهسازی کتابهای درسی، در نظر دارد بخشی از کتابهای درسی خود را به لحاظ محتوا، ساختار و مؤلفههای ظاهری مورد ارزشیابی قرار دهد.
وی این کتابها را 23 عنوان ذکر کرد و افزود: برای شناسایی وضعیت موجود کتب درسی، پرسشنامههایی به صورت اختصاصی متناسب با هر کتاب، برای اساتید و طلاب طراحی شده است تا نظرات پیشنهادی اساتید و طلاب در مورد این کتابها جمعآوری شده و پس از بررسی و تحلیل نتایج، نسبت به تغییر، اصلاح و یا تثبیت کتابهای درسی، تصمیمگیری شود.
مسؤول دفتر برنامهریزی و ارزیابی آموزشی حوزههای علمیه خواهران با بیان اینکه این طرح، مهمترین بخش ارزیابی محتوای برنامه درسی حوزههای علمیه خواهران با محوریت کتب درسی است، ادامه داد: نتایج این ارزیابی مبنای تصمیم در مورد مناسب یا نامناسب بودن کتب درسی به لحاظ آموزشی خواهد بود.
وی در ارتباط با محورهای ارزیابی کتب درسی حوزههای علمیه گفت: محورهای ارزیابی کتب درسی شامل قانونمندی محتوا، سازماندهی محتوا و مؤلفههای ظاهری میشود که شاخصهای مرتبط با این محورها در قالب پرسشنامههای طلاب و اساتید مورد ارزیابی قرار میگیرند، همچنین تناسب محتوا با اهداف واحد درسی و سازماندهی کتاب نیز محور ارزیابی اختصاصی پرسشنامه اساتید به شمار میرود.
حجتالاسلام نصیری پور با تأکید بر رعایت اصول علمی ارزیابی در طراحی این پرسشنامهها گفت: با توجه به اینکه نظرات جمعآوری شده در این طرح باید بازتابدهنده نظرات غالب طلاب و اساتید باشد در تعیین نمونه آماری این طرح به پراکندگی مدارس در استانها و شهرها و جمعیت آماری توجه شده و با در نظر گرفتن اصول علمی تعیین نمونه آماری حدود 9هزار نفر از طلاب در 27 استان و 267 مدرسه علمیه در سراسر کشور انتخاب شدهاند.
وی در پایان گفت: همچنین تمام اساتیدی که در نیمسال جاری کتب درسی مورد نظر را تدریس کردهاند، در این ارزیابی مشارکت خواهند داشت./997/د102/پ