۱۰ دی ۱۳۹۱ - ۲۱:۱۷
کد خبر: ۱۵۱۷۰۴
امام جمعه موقت تهران:

عبادت بدون قید و شرط انسان را به خدا می‌‌رساند

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت تهران گفت: در عبادت تنها از خدا توقع بر‌آورده شدن حاجات نداشته باشیم، باید بدون شرط و قید خداوند را عبادت و بندگی کنیم، همانند برخی افراد که تنها در عبادت به دنبال حاجاتشان هستند نباشیم.
درس اخلاق حجت الاسلام صديقي در مسجد اعظم قم

به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران شب گذشته در حسینیه حضرت آیت‌الله مرعشی نجفی با اشاره به آیات قرآن گفت: هر فردی در این دنیا دارای عناوین و جایگاه است و به وسیله این عناوین شناخته می‌شود.

وی ادامه داد: ولی وقتی به انسان عبد گفته می‌شود معنایش این است که تمام عنواین و سمت‌های این دنیا مانند حجت‌الاسلام بودن یا آیت‌الله و دکتر بودن او از بین می‌رود چرا که عبد هیچ سمتی در نزد خداوند ندارد.

امام جمعه موقت تهران با بیان این‌که عاقبت به خیر شدن بسیار مهم است، اظهار داشت: فردی مانند ابوحنیفه و مالک شاگرد بلاواسطه امام صادق(ع) بودند ولی مغرور به علوم اندکی که داشتند شده و تبدیل به بتی برای پرستش برخی از انسان‌ها شدند.

وی اضافه کرد: هیچ تضمینی نیست که هر انسانی وارد مدرسه و مکتب امام صادق(ع) که همان حوزه‌های علمیه است بشود عاقبت به خیر شود، معرفت پیدا کند و علمش مفید برای دیگران و سبب هدایت آن‌ها شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی با اشاره به روایتی گفت: درهای رحمت خداوند همیشه باز است و اگر ما فقیر هستیم به سبب خودمان است نه خدا، چرا که قابلیت دریافت این فیوضات الهی را نداریم.

وی افزود: وقتی درب قلب ما بسته باشد به رحمت خدا دست پیدا نمی‌کنیم و باید بدانیم که منشأ تمام خوبی‌ها خدا است و منشأ بدی‌ها شیطان، اگر در افعال و اعمال ما خدا نباشد شیطان خواهد بود.

استاد اخلاق حوزه علمیه تهران با بیان این‌که شیطان دشمن آشکار برای ما است، بیان داشت: تمام تلاش شیطان این است که ما را از راه خداوند دور کند، در قیامت گرفتار حسرت کند و ما بدون اندوخته یا توشه به جهان آخرت برویم.

وی تصریح کرد: برخی از استکبار گران برای رسیدن به مقاصد سیاسی خود فرقه‌های مانند شیطان پرستی را ایجاد می‌کند و جوانان بی‌پناه را سرگرم کارهای خلاف و پرستش شیطان می‌کنند.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به این‌که انسان یا در راه خدا است یا در راه شیطان گفت: هر جا انگیزه خدای باشد فرد به ملکوت می‌رسد نه این‌که عبادت او بیشتر باشد چرا که شیطان شش هزار سال عبادت کرد، در ظاهر به مقاماتی نیز رسید ولی زمانی که در وادی امتحان قرار گرفت تکبر ورزید.

وی خاطرنشان کرد: باید در عبادت تنها از خدا توقع بر‌آورده شدن حاجات نداشته باشیم، باید بدون شرط و قید خداوند را عبادت و بندگی کنیم، همانند برخی افراد که تنها در عبادت به دنبال حاجاتشان هستند نباشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی در ادامه ابراز داشت: ائمه(ع) درهای رحمت خداوند برای بندگان هستند، باید حاجات خود را از آن‌‌ها بخواهیم حتی اگر برای عبادتی توفیق پیدا نمی‌کنیم اهل‌بیت(ع) را واسطه بین خود و خدا قرار دهیم تا توفیق عبادت را کسب کنیم.

وی در پایان گفت: هر کس به ریسمان ولایت چنگ بزند به قرب الهی می‌رسد، انبیا، اولیا و شهدا ما را به خدا می‌رسانند، همچنین طلاب توجه داشته باشند که علم را تنها برای رضای خدا کسب کنند نه مانند برخی افراد که به نیت مشهور شدن یا چاپ رساله علم را کسب می‌کنند./993/پ202/ن

ارسال نظرات