۱۸ دی ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۱
کد خبر: ۱۵۲۴۳۰
مدیر گروه جنبش‌های معنوی پژوهشکده باقرالعلوم:

بخش اعظمی از عرفان‌های نوظهور و مورد استقبال جوانان متعلق به هند است

خبرگزاری رسا ـ مدیر گروه جنبش‌های معنوی پژوهشکده باقرالعلوم(ع) سرمنشأ اغلب عرفان‌های نوظهور و مورد استقبال جوانان را کشور هند دانست.
پژوهشکده باقرالعلوم(ع)
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی پژوهشکده باقرالعلوم(ع)، محمدحسین کیانی، مدیر گروه جنبش‌های معنوی پژوهشکده باقرالعلوم(ع) با ارائه توضیحاتی در مورد اجرای پروژه جنبش‌های نوپدید هندی گفت: پژوهش‌های میدانی نشان می‌دهد بخش اعظمی از عرفان‌های نوظهور و مورد استقبال جوانان متعلق به هند است.
وی با اشاره به فعالیت این پژوهشکده گفت: گروه جنبش‌های نوپدید دینی این پژوهشکده با پرداخت به عرفان‌های نوظهور فعال شده و پروژه‌های مختلفی را مرتبط با این حوزه در دستور کار دارد.
مدیر گروه جنبش‌های معنوی پژوهشکده باقرالعلوم(ع) ادامه داد: فصلنامه «مطالعات معنوی» یکی از محصولاتی است که در آن سعی کردیم به عرفان‌های نوظهور معنوی پرداخته و آن‌ها را نقد کنیم و فصلنامه دیگر «پژوهش نامه تربیت و تبلیغی» است که در آن آسیب‌شناسی‌های مرتبط با معنویت‌های نوظهور و نیازهای عرفانی و معنوی جوانان را به بوته نقد و بررسی کشانده‌ایم.
کیانی اظهار داشت: سعی شده در فصلنامه اول به صورت سلبی ناظر به آسیب‌شناسی‌هایی در این‌ باره باشیم و در فصلنامه دوم به صورت ایجابی به این شبهات و به طور کلی به هر آنچه مرتبط با تربیت درست اسلامی است پاسخ دهیم.
این پژوهشگر پژوهشکده باقرالعلوم (ع) عنوان کرد: گروه جنبش‌های نوپدید معنوی پروژه‌های دیگری نیز دارد که تألیف کتاب و رساله جزو آن‌ها است، یکی از مهم‌ترین طرح‌ها «بررسی تطبیقی معنویت گرایی جدید و عرفان‌های نوپدید» است، قرار است در آن طرح مبانی معرفتی عرفان‌های کاذب را بررسی و مبانی معرفتی عرفان‌های اسلامی را اقتباس کنیم و مبانی معرفتی این دو را تطبیقی دهیم.
وی خاطرنشان کرد: این یک پژوهش عظیم است و حدود 8 ماهی است که کلید خورده و در حال حاضر فصل اول آن رو به پایان است و بنا است نتیجه این طرح حداقل در دو جلد منتشر و تا دو سال آینده وارد بازار شود.
کیانی با بیان این که این کار به صورت گروهی پیش می‌رود، عنوان کرد: گروهی از پژوهشگران در این طرح به صورت ناظر بر عرفان‌های نوظهور پژوهش می‌کنند و گروهی دیگر که تخصص آن‌ها عرفان‌های اسلامی است، تلاش می‌کنند مبانی عرفان اسلامی را استخراج کنند و پس از به دست آمدن این مبانی این دو گروه طی جلساتی به بحث نشسته و هر کدام از آن‌ها باید مقاله پژوهشی خود را تحویل دهند و سپس مقالات در این گروه‌ها چکش کاری می‌شود و در نهایت متن اصلی می‌آید که تبدیل به متن کتاب‌ها می‌شود.
وی به انجام تحقیق «جنبش‌های نوپدید هندی» اشاره کرد و گفت: ما می‌دانیم عرفان‌های کاذب به صورت مؤثر، یکی دو دهه است که وارد ایران شدند و مصادیق مختلفی دارند برخی از آن‌ها متعلق به شرق و برخی دیگر متعلق به آموزه‌های غربی هستند.
مدیر گروه جنبش‌های معنوی پژوهشکده باقرالعلوم(ع) تأکید کرد: اگر یک تبارشناسی، پژوهش میدانی و کتابخانه ای کنیم در می‌یابیم بخش بزرگی از عرفان‌های نوظهور که از شرق و غرب وارد ایران شده‌اند و جوان‌های ایرانی به آن‌ها روی خوش نشان داده‌اند، متعلق به هند هستند.
به گفته وی در این طرح جنبش‌های نوپدید هندی شناسایی شده و تا مشخص شود مصادیق این جنبش‌ها کدامند و مدیر این پروژه هادی وکیلی است.
وی به انجام طرح دیگری با عنوان «جنبش‌های متافیزیکی» اشاره کرد و گفت: این جنبش‌ها اهتمام زیادی نسبت به مبانی متافیزیکی دارند و در دنیا طرفدارانی هم پیدا کرده‌اند که بعضا از آن تحت عنوان یک علم نیز نام برده می‌شود.
کیانی ابراز کرد: در متافیزیک درباره قدرت‌ها و نیروهای انسانی بحث می‌شود که آن نیروها مادی و ماتریالی نیستند و درباره هاله شناسی، خارج کردن روح از بدن، انتقال بدن از یک جا به جایی دیگر و بسیاری موارد دیگر سخن گفته می‌شود و جنبش‌های نوظهور بسیاری داریم که تحت تأثیر این نوع عرفان هستند.
وی با اشاره به طرفداران بی‌شمار این نوع عرفان‌ها در خارج و داخل ایران ابراز کرد: این پروژه تا زمستان 92 به طول انجامیده و به صورت کتاب منتشر می‌شود.
مدیر گروه جنبش‌های معنوی پژوهشکده باقرالعلوم(ع) خاطرنشان کرد: طرح بررسی عرفان واره‌های هندی دو فاز کلی دارد که تحقیق و بررسی کتابخانه ای آن تا آخر بهار سال 92 ادامه دارد و با رسیدن این فصل فاز نخست آن تمام می‌شود سپس و وارد فاز بعدی می‌شود بناست یک سفر یک ماهه به هند داشته باشیم و در هند برای تکمیل پروژه به تحقیق میدانی بپردازیم. انشا الله تا پاییز 92 کتاب جنبش‌های نوپدید هندی تمام شده و وارد بازار می‌شود./907/ د102/ن
ارسال نظرات